«زنان قابل احترام»؛ افشاکننده دنیای سیاست

مجموعه درام «زنان قابل احترام» با حال و هوای سیاسی و اجتماعی جلوی دوربین می‌رود. مگی گیلنهال، بازیگر فیلم‌های مستقل و غیرمتعارف سینما (و خواهر جک گیلنهال بازیگر) نقش اصلی مجموعه را بازی می‌کند.
کد خبر: ۵۷۸۹۹۴

 تلویزیون انگلستان تهیه‌کننده زنان قابل احترام است و هوگو بلیک کارگردانی آن را به عهده خواهد داشت. شبکه تلویزیونی بی.بی.سی این درام سیاسی را با همکاری شبکه تلویزیونی آمریکایی ساندنسن تهیه می‌کند. این شبکه متعلق به انستیتو فیلم و تلویزیون ساندنسن است. انستیتو ساندنسن چند دهه قبل به وسیله رابرت رادفورد، بازیگر و فیلمساز معترض و ضدجنگ تاسیس شد و هدف آن، حمایت از هنرمندان جوان و غیرمتعارف است. این انستیتو برگزارکننده جشنواره فیلم‌های مستقل ساندنسن هم بوده و بتازگی فعالیت‌های تلویزیونی خود را گسترش داده است. تهیه‌کنندگان زنان قابل احترام گفته‌اند کلید فیلمبرداری آن را اواخر ماه جولای خواهند زد. کل صحنه‌های مجموعه در شهر لندن و چند لوکیشن دیگر فیلمبرداری خواهد شد. فیلمنامه زنان قابل احترام را هم خود هوگو بلیک نوشته است. او پیش از این چند بار موفق به دریافت جایزه از مراسم بفتا (اسکار انگلیسی) شده و پیش‌بینی می‌شود کار جدید او هم در کنار جذب تماشاگران و منتقدان، برنده جوایزی از این مراسم قدیمی هم شود.

خط اصلی قصه زنان قابل احترام در پس‌زمینه مسائل سیاسی بین‌المللی اتفاق می‌افتد و مثل کارهای قبلی بلیک، حال و هوایی انتقادی و افشاگرانه خواهد داشت. این قصه در مسیر انگلستان، خاورمیانه و‌ آمریکا رخ می‌دهد و گروه سازنده مجموعه، پس از پایان کار در شهر لندن راهی لوکیشن‌های بین‌المللی خواهند شد. قرار است این مجموعه برای پخش اوایل سال 2014 آماده شود. شروع قصه مجموعه با قتل یک تاجر فلسطینی در شهر لندن است. مشخص نیست چه کسی این تاجر را کشته است، اما انگشت اتهام به سمت نسااشتین (با بازی گیلنهال) و برادر او افراد نشانه گرفته می‌شود. در شرایطی که سرویس‌های امنیتی در حال تحقیق درباره این موضوع و بازجویی از نسا اشتین هستند، مشخص می‌شود مساله قتل تاجر فلسطینی یک موضوع ساده و معمولی نیست و پای برخی افراد بانفوذ سیاسی و اقتصادی اروپایی به این قضیه کشیده می‌شود. در طول قصه نسا اشتین با طبیعت واقعی خانواده خود آشنا و متوجه هویت واقعی پدرش (که یک تاجر و دلال صهیونیست سلاح است) می‌شود. قصه مجموعه نگاهی غمخوارانه به مسائل فلسطین و مردم آن دارد و به انتقاد از برخی حمایت‌های اروپایی‌ها از اقدامات جنگ‌طلبانه اسرائیل می‌پردازد.

مگی گیلنهال در ارتباط با کار جدید تلویزیونی خود می‌گوید: وقتی چند صفحه از فیلمنامه زنان قابل احترام را خواندم، دیدم نمی‌توانم آن را کنار بگذارم. خیلی سریع تمام صفحات آن را خواندم و در مدت کوتاهی چند بار آن را بازخوانی کردم. قصه فیلمنامه بسیار اصیل و تاثیرگذار است و در این باره بحث می‌کند که چگونه مسائل پشت‌پرده و برخی سیاستمداران، مانع حل مشکل فلسطین می‌شوند. نقش جنگ‌افروزان اسرائیلی که برای فروش سلاح و تجهیزات خود به یک موقعیت جنگی نیاز دارند نیز فراموش نشده است. شخصیت‌پردازی‌های قصه خوب و قوی است. بی‌صبرانه منتظرم کار فیلمبرداری مجموعه آغاز شود.

تهیه‌کنندگان مجموعه بر این باورند که مگی گیلنهال، گزینه خوبی برای ایفای نقش اصلی آن است. به گفته آنها او از یک سو بازیگری قوی و غیرمتعارف است و از سوی دیگر چهره‌ای معمولی دارد. سازندگان زنان قابل احترام نگران بودند در صورت انتخاب یک بازیگر ستاره برای ایفای نقش اصلی، توجه تماشاگران از پیام و حرف اصلی مجموعه منحرف شود و احساس کنند در حال تماشای یک کار دلهره‌آور و اکشن هستند. منابع نزدیک به این طرح عقیده دارند شخصیت‌های اصلی مجموعه آدم‌های پیچیده و چندوجهی هستند و بازیگرانی باید در قالب این آدم‌ها بازی کنند که از توانایی و قدرت بالا برخوردارند. با این حال، هوگو بلیک می‌گوید نگران نیست که تماشاگران با قصه مجموعه او همراهی نکنند و متوجه لایه‌ها و جنبه‌های درونی اجتماعی و سیاسی آن نشوند. او گفته است: با آن‌که قصه مجموعه درباره یک موضوع مهم و پیچیده بحث می‌کند، ما یک قصه سرراست داریم. ظاهر قصه مجموعه به‌گونه‌ای است که همه گروه‌های تماشاگر، از بینندگان معمولی گرفته تا روشنفکران و کسانی که از نزدیک مسائل سیاسی و اجتماعی را پیگیری می‌کنند براحتی به تماشای آن می‌نشینند و تمام حرف‌ها و پیام‌های آن را می‌گیرند. زن قابل احترام در نگاه اول یک درام اکشن است که هیجان خاصی را در دل بیننده ایجاد می‌کند و در کنار آن، او را به تفکر درباره برخی مسائل مهم سیاسی و اجتماعی وامی‌دارد.

این فیلمساز از مجموعه جدید خود به عنوان یک درام دلهره‌آور سیاسی اسم می‌برد که در عین حال به بررسی روابط خانوادگی هم می‌پردازد و درباره موضوعاتی مثل گناه، تقصیر و امید بحث می‌کند. منتقدان تلویزیونی در انگلستان هم از زنان قابل احترام به عنوان یکی از مجموعه‌های سطح بالای رسانه تلویزیون کشور در سال 2014 اسم می‌برند و عقیده دارند این مجموعه خیلی سریع به یکی از سرشناس‌ترین کارهای تلویزیونی در سطح بین‌المللی تبدیل خواهد شد. تا به حال مشخص شده است زنان قابل احترام در پنج قسمت یک‌ساعته تولید خواهد شد و فصل‌های تازه نخواهد داشت. بقیه بازیگران مجموعه تا یکی دو هفته دیگر انتخاب و معرفی خواهند شد. هزینه تولید آن هم حدود هشت میلیون دلار برآورد شده است. به نوشته نشریه اسکرین اینترنشنال، این اولین‌بار نیست که مگی گیلنهال با یک طرح تلویزیونی همکاری می‌کند. بازیگر فیلم‌های مستقل «دل دیوانه» و «مرکز تجارت جهانی» در طول 20 سال گذشته با شش فیلم سینمایی تلویزیونی به عنوان بازیگر همکاری داشته و این نخستین‌بار است که در یک مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می‌کند. آخرین همکاری او با رسانه تلویزیون به سال 2012 برمی‌گردد که او در فیلم سینمایی تلویزیونی «اصلاحیه‌ها» بازی کرد. فیلمنامه این فیلم تلویزیونی را نوآ بامباخ، فیلمساز مستقل سینما براساس قصه کتاب جاناتان فرانزن نوشته بود و گیلنهال در آن با ایوان کلکروگر و ریس ایفانز همبازی بود. قصه این فیلم درام درباره آدم‌های سه نسل از یک خانواده متوسط بود که در شب جشن کریسمس دور هم جمع می‌شوند.

اسکرین اینترنشنال / مترجم: کیکاوس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها