پیش‌بینی کاهش بارندگی برای 12 استان

براساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌‌های علوم جوی اقیانوس دانشگاه شیراز، بارش پاییزه در شش استان کشور به 20 تا 40 درصد کمتر از میانگین درازمدت خواهد رسید و در چهار استان جنوبی نیز دست‌کم 10 تا 20 درصد بارندگی‌ها کاهش می‌یابد، لذا توجه به حفظ منابع آبی موجود در سال جاری بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر: ۵۷۸۰۰۰

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوس دانشگاه شیراز در این ‌باره به مهر گفت: با توجه به مدل‌های مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوس دانشگاه شیراز و بررسی‌های انجام شده در سطح اقیانوس آرام و هند به نظر می‌رسد که بارندگی‌های امسال در سطح کشور کمتر از نرمال خواهد بود.

سیدمحمدجعفر ناظم‌السادات افزود: بر پایه این پیش‌بینی‌ها بارش پاییزه در استان‌های آذربایجان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران به 20 تا 40 درصد کمتر از میانگین درازمدت خواهد رسید.

وی گفت: همچنین کاهش بارش برای استان‌های شرقی کشور ازجمله سیستان و بلوچستان از 30 تا 40 درصد پیش‌بینی می‌شود.

برای برخی از استان‌های کشور ازجمله خراسان جنوبی نیز ادامه خشکسالی پیش‌بینی می‌شود، اما خشکسالی در خراسان شمالی کمتر است.

وی با اشاره به این که این پیش‌بینی‌ها براساس احتمالات است، افزود: بر پایه این پیش‌بینی‌ها مردم و مسئولان کشور باید در راستای حفظ و نگهداری منابع آبی بیش از گذشته بکوشند.

ناظم السادات با بیان این که مدیران بهتر است برای نگهداری آب در پشت سدها اقدامات لازم را انجام دهند، از مردم و مسئولان خواست که برای سال زراعی پیش رو از گسترش سطح زیرکشت خودداری و شرکت‌های بیمه سیاست‌های خود را بر پایه تشویق کشاورزان به کاهش سطح زیر کشت تنظیم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها