سخنگوی وزارت خارجه:

مذاکره با آژانس در ماه آینده برگزار نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشته شدن تعداد زیادی از مردم مصر به ویژه در روز دوشنبه را محکوم کرد و گفت: ما تمام طرف‌های درگیر در مصر را به پرهیز از خشونت دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۵۷۷۸۹۱
مذاکره با آژانس در ماه آینده برگزار نمی‌شود

سید عباس عراقچی در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران با اشاره به تحولات مصر تاکید کرد: استمرار خشونت در مصر نگرانی همه به ویژه کشورهای منطقه را موجب شده است و ما نسبت به عواقب خشونت و خونریزی‌ها و تبعات آن برای منطقه نگرانیم و از نزدیک مسائل را رصد می‌کنیم.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: تا وقتی رییس جمهور منتخب در دولت مستقر نشدند و اعضای کابینه مشخص نشده است هیچ مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 انجام نمی‌شود و دو طرف منتظرند دوره انتقالی تمام شود و مذاکرات در موعد مقرر برگزار شود.

عراقچی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار و مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس در ماه آینده گفت: این خبر را تایید نمی‌کنم. ایده‌هایی بوده و مطرح شده برای اینکه دور دیگری از مذاکرات بین ایران و آژانس برگزار شود اما هنوز هیچ تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توقف لغو روادید به صورت یک طرفه از جانب گرجستان گفت: ما از این تصمیم متاسف هستیم، اما آنها اعلام کردند که در چارچوب مقررات و ترتیبات جدیدی است که اتخاذ کرده‌اند و به موضوع ایران هم ارتباط ندارد. وزیر امور خارجه گرجستان پس از اعلام آن خبر سخنان مثبتی را مطرح کرده‌اند و ایشان هم اشاره کردند که این تصمیم موقتی است و تصمیمات قطعی‌تر در آینده گرفته خواهد شد و ورود هموطنان ما به گرجستان با مشکل خاصی مواجه نیست. در فرودگاه روادید برای آنها صادر می‌شود و طبق گزارش‌هایی که داشته‌ایم این روند به سرعت و سهولت انجام می‌شود و در عمل چیزی تغییر نکرده است.

وی درباره اظهارات یک مقام وزارت امور خارجه مصر مبنی بر دخالت ایران در این کشور گفت: مواضع ما از روز اول روشن بوده است ما نگرانی‌های خود را نسبت به تحولاتی که در مصر در حال شکل گیری است و بعضا خلاف روندهای دیپلماتیک و آرمان های مردم مصر است و ممکن است منجر به درگیری و خشونت و اختلاف در مصر شود را به وضوح بیان کردیم و اعلام مواضع،‌ دخالت در امور داخلی سایر کشورها محسوب نمی‌شود. اگر موضع ایران دخالت باشد پس کشورهایی که اعلام کردند کمک‌هایشان را قطع می‌کنند و یا مواضع دیگری را گرفتند را باید چگونه حساب کرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه گفته می‌شود پشت سر تحولات مصر توافق پنهانی عربستان،‌ آمریکا و قطر است موضع ایران در این باره چیست؟ پاسخ داد: فضای مصر همچنان غبارآلود و دارای ابهامات زیادی است. روند امور سیر طبیعی خود را ندارد و بنابراین هرگونه قضاوتی در مورد اینکه ریشه این تحولات چه بوده است و چه دست‌هایی در این کار بوده زودهنگام است. آنچه که مهم است احترام به خواسته‌های مشروع مردم مصر است و تحقق این خواسته‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به برکناری مرسی و مخالفت صریح اردوغان این موضوعی چه تاثیری در تحولات سوریه دارد؟ گفت: تحولات بر هم تاثیرگذار است و نمی‌توان در شرایط فعلی ارزیابی دقیقی داشت که چگونه این تحولات تاثیرات خود را در موضوع سوریه یا مسائل دیگر خواهد داشت. آنچه مسلم است و باعث نگرانی می‌شود این است که هر تحولی تبعات خود را خواهد داشت و به همین دلیل مانگران اشاعه بحران در منطقه از کشوری به کشور دیگر هستیم که برخی از نشانه‌های آن هم نشان می‌دهد ممکن است توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های خارجی هم وجود داشته باشد به همین دلیل ما خواهان یک راهکار سیاسی برای سوریه هستیم و از روز اول این خواسته را داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه موضع ایران در خصوص اینکه تحولات مصر کودتا بوده است چیست؟ که عراقچی تاکید کرد: درباره تحولات مصر موضع ما کاملا روشن و مشخص است. ما خواهان گفت‌وگوهای ملی برای حل و فصل این مساله و احترام به آزادی‌های مشروع مردم و ساز و کارهای دموکراتیک در حل و فصل مشکلات بوده‌ایم. موضع ما هنوز هم همین است مسلما در هیچ دموکراسی دخالت نیروهای نظامی پسندیده نیست و باید در یک دموکراسی پیشرفته از هرگونه دخالت غیردموکراتیک اجتناب شود و امیدواریم ادامه تحولات در مصر به سمتی برود که به روندهای دموکراتیک احترام گذاشته شود و هرگونه تحولات سیاسی در چارچوب ساز و کارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی و در یک روند دموکراتیک باشد.

 عراقچی اضافه کرد: فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد در زمان متقضی مواضع خود را در این باره اعلام کرده‌اند و درباره مصر هم در فرصتی که صلاح می‌دانند این کار را انجام می‌دهند.

خبرنگار دیگری درباره درخواست قوه قضاییه مبنی بر لغو مصونیت دیپلمات عربستانی که با تصادف در تهران باعث کشته شدن یک ایرانی شده بود پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: ما در این باره در چارچوب کنوانسیون‌های موجود با عربستان درحال رایزنی هستیم. امیدواریم با توافقی که صورت می‌گیرد راه‌حل مناسبی برای این مشکل پیدا شود.بر طبق کنوانسیون وین اینکه درخواست لغو مصونیت یک دپیلمات صورت گیرد وجود دارد، اما امیدواریم کار به آنجا نکشد و در یک تفاهم دو جانبه این موضوع حل و فصل شود.

وی در ادامه درباره خبر دیگری در خصوص اخراج اتباع ایرانی از امارات و علت آن گفت: دولت امارات اعلام کرده است در چارچوب تنظیم نسبت جمعیتی در آن کشور مقرراتی درباره اقامت اتباع خارجی اعمال کرده‌اند به همین دلیل خواهان خروج برخی از اتباع خارجی شدند. این موضوع در دستور کار ما و امارات قرار دارد. ایرانیان مقیم در امارات سابقه چندین یا چندین ده ساله دارند و از موقعیت‌های بسیار بالای اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند. رایزنی‌های ما با دولت امارات در این باره مدت‌ها است ادامه داشته و قبل از اینکه رسانه‌ای شود این رایزنی‌ها را دنبال می‌کردیم در سفر چند هفته قبل وزیر محترم کشور این موضوع به طور جدی بحث شد و دولت امارات قبول کرد که در قوانین مربوط به ایران بازنگری داشته باشد. در سفر دکتر امیر عبداللهیان به امارات هم در این باره بحث شد و در دستور کار کمیته مشترک کنسولی دو کشور قرار گرفته است که پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

خبرنگار دیگری درباره راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا پرسید که عراقچی پاسخ داد: همان زمان هم مشخص شد خبر پایه و اساسی ندارد و صحت نداشته است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها