رییس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی گفت : مردم از مزایای سند رسمی بی‌اطلاع هستند چراکه با وجود سند رسمی اگر بین موجر و مستاجر مشکلی پیش آید، اداره ثبت کار تخلیه را انجام می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۷۴۴۵
مردم اجاره‌نامه را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا دشتی اردکانی در حاشیه مراسم پاسداشت روز قلم در جمع خبرنگاران افزود : با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه برای کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و با تدابیری که از سال گذشته در معاونت فناوری قوه قضاییه اندیشیده شد، مقرر شد خدمات الکترونیکی در دفتر اسناد رسمی و پیشخوان قضایی انجام شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس از سال گذشته 40 دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان نمونه (پایلوت) خدمات قضایی ارائه می کنند که 47 خدمت قضایی توسط این 40 دفترخانه انجام می‌شود.

دشتی اردکانی گفت: از سال گذشته تاکنون، خدمات قضایی به صورت الکترونیکی انجام می ‌شود و هفته آینده هم فراخوانی توسط قوه قضاییه ارائه می‌شود تا کسانی که شرایط راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی را دارند برای کاهش مراجعات به دادگستری اقدام کنند.

وی درباره تعرفه‌های ارائه خدمات الکترونیکی قضایی نیز افزود: در این چهار ماه ارائه خدمات قضایی الکترونیکی در 40 دفتر خانه رایگان بود اما اکنون تعرفه‌ها به میزان 10 تا 13 هزار تومان مشخص شده است که این مبلغ سهم خود دفترخانه‌ها است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تخلفات دفترخانه نیز گفت : بارها اعلام کردیم سازمان ثبت تنها نهاد دولتی و خصوصی است که توسط چهار مرجع رسمی طبق قانون مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما بازرسی را دقیق و به صورت ماهانه انجام می‌دهیم.

دشتی اردکانی گفت : بیشتر تخلفات به دلیل رعایت نشدن قوانین و غیبت سردفتران در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و زمانی که این اتفاق افتاد، مردم با مراجعه به مراکز بازرسی و بازرسی‌های مختلف مشکلاتشان حل می‌شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره اختلاف راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی درباره نقل و انتقال اسناد مالکیت خودرو نیز گفت : قانونگذار موضوع را مشخص کرده و تنظیم سند رسمی باید در دفاتر صورت گیرد ، اما هنوز آیین‌نامه آن تصویب نشده است چراکه از چند بند آن ایراد گرفته ‌اند.

وی افزود : این آیین‌نامه در کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

دشتی اردکانی درباره تنظیم سند اجاره در دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: حدود 12 درصد تنظیم سند اجاره نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

دشتی اردکانی ادامه داد: مردم از مزایای سند رسمی بی‌اطلاع هستند چراکه با وجود سند رسمی اگر بین موجر و مستاجر مشکلی پیش آید، اداره ثبت کار تخلیه را انجام می‌دهد.

وی افزود : البته در همین زمینه تعرفه‌ها نیز مشخص شده که هزینه آن از 25 هزار تومان تا 250 هزار تومان است.

دشتی‌اردکانی گفت: این تعرفه از مراکز کوچک تا مراکز تجاری در نظر گفته می‌شود که اگر بخواهیم مثال بزنیم برای ملک مسکونی که 100 میلیون تومان هزینه رهن و اجاره آن است، 250 هزارتومان تعرفه در نظر گرفته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها