جک استراو: آمریکایی‌ها مذاکره با ایران را به بن‌بست کشاندند

وزیر خارجه اسبق انگلیس که یکی از سه وزیر خارجه اروپایی مذاکره‌کننده با ایران درباره برنامه هسته‌ای در ده سال پیش بود، در یک نشست کارشناسی با بیان این‌که ایران در پی ساختن بمب اتمی نیست، گفت: آمریکایی‌ها مذاکرات هسته‌ای با ایران را به بن‌بست کشاندند.
کد خبر: ۵۷۶۷۷۶

به گزارش فارس، جک استراو در یک نشست کارشناسی در بی‌بی‌سی گفت، هیچ شواهدی مبنی بر این‌که ایران در حال ساخت بمب اتمی است، وجود ندارد.

در این نشست کارشناسی، جک استراو با خانم ملانی فیلیپس، روزنامه‌نگار، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی و یک کارشناس دیگر مناظره‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران داشت.

جک استراو در باره چشم‌اندازهای مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت: از جمله حوادث مهم منطقه در ماه پیش، انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در ایران است و چیزی که من از دولت انگلیس خواسته‌ام این بوده که ما بیشترین تلاشمان را برای تعامل دوباره با ایران انجام دهیم.

وی در واکنش به این اظهار نظر مجری مبنی بر این‌که شما سال‌ها با ایران مذاکره کردید و به جایی نرسیدید، گفت: آمریکا عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بود؛ ما داشتیم به نتیجه می‌رسیدیم، اما این آمریکایی‌ها بودند که زیر پای خاتمی را خالی کردند و بعد چیزی را کشت کردند که نمی‌خواستند.

استراو در واکنش به اظهارات ملانی فیلیپس که مدعی بود جمهوری اسلامی ایران در حال تلاش برای ساختن بمب اتمی است از او خواست که شواهدی برای این مدعا بیاورد که فیلیپس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چنان‌که می‌دانید می‌گوید تعداد زیادی شواهد هشدار دهنده وجود دارد که نشان می‌دهد آنها به دنبال انرژی اتمی که تنها برای اهداف صلح‌آمیز باشد، نیستند. وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این اظهارات گفت: «حس درونی من درباره برنامه هسته‌ای ایران این است که آنها در حال پیشبرد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستند؛ هیچ شواهدی، نه از آژانس و نه از آمریکایی‌ها ـ شواهد آمریکایی‌ها که کاملاً عکس این موضوع است ـ وجود ندارد که خبر از تسلیحات بدهد؛ شواهدی که خبر از تسلیحات ایران می‌دهند، کمتر از شواهدی هستند که خبر از سلاح‌های عراق یا لیبی می‌دادند. این چیزی است که درست است.»

وی در پاسخ به این پرسش مجری که پرسید بنابراین شما می‌گویید آنها مشغول ساختن بمب نیستند؟ گفت: من، به طور قطع نمی‌دانم، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها در حال حاضر مشغول ساختن بمب هستند.

جک استراو گفت: البته من قبول دارم که مقدار زیادی اطلاعات مبهم وجود دارد، مثلا درباره غنی‌سازی سطح بالای ایران؛ اما این، هنوز و به هیچ عنوان به معنی ساخت بمب اتم نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها