روحانی: دولت آینده به کمک مراجع و حوزه نیازمند است

توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور منتخب

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، پنجشنبه گذشته به شهر مقدس قم رفت تا علاوه بر زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، با مراجع تقلید دیدار کند و از راهنمایی‌های آنها در تشکیل دولت یازدهم بهره گیرد.
کد خبر: ۵۷۶۷۷۲

به گزارش خبرگزاری‌ها، حضرات آیات مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، نوری‌همدانی، شبیری‌زنجانی، موسوی‌اردبیلی و سبحانی، مراجع تقلیدی بودند که حسن روحانی در سفر یکروزه به قم با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد؛ وی همچنین با برخی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم دیدار و در گفت‌وگوهایی که داشت بر نیاز دولت آینده به کمک حوزه و مراجع تقلید تاکید کرد.

نباید با دیگر کشورها دعوا داشته باشیم

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار روحانی با بیان این‌که مأموریت حساس و مهمی به شما سپرده شده است، گفت: امیدواریم خیر مردم را در نظر گرفته و برای حل مشکل گرانی و دیگر مسائل به‌وجود آمده در کشور تلاش لازم را داشته باشید.

به گزارش رسا ، وی با بیان این‌که مقاصد اساسی اسلام باید هدف اصلی شما باشد، تصریح کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های خود این اصل را مدنظر قرار داده و به گونه‌ای عمل کنید که عزت اسلام و مسلمین متبلور شود.این مرجع تقلید توجه به عقلانیت در دولت را مهم و اساسی دانست و بیان کرد: مسئولان و مدیران در دولت شما باید در این راستا حرکت کنند.

این مرجع تقلید بروز مشکلات اقتصادی را مورد توجه قرار داد و افزود: دولت باید بتواند وضعیت اشتغال و معیشت را سامان دهد.

وی یادآور شد: در سیاست خارجی باید رویکرد تعامل و گفت‌وگو را در پیش بگیریم و نباید با دیگر کشورها دعوا داشته باشیم هدف جمهوری اسلامی حفظ صلح و دوستی با دیگر کشورها است.

روحانی هم در این دیدار با بیان این‌که کشور در شرایط خاص و فوق‌العاده‌ای قرار دارد، اظهار کرد: هیچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند و وضع کشاورزی نابسامان است.

وی با بیان این‌که دولت به فکر وارد کردن هفت میلیون تن گندم است، بیان کرد: در حال بررسی وضع تأمین کالاهای اساسی مردم هستیم.

ضرورت حل مشکلات اقتصادی

رئیس‌جمهور منتخب سپس در مدرسه امام سجاد(ع) حضور یافت و با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در زمینه ارتباط با حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید ارتباط منظمی خواهیم داشت تا بتوانیم از نظرات ایشان به شکل مطلوبی بهره‌مند شویم.

وی همچنین حمایت حوزه‌ها و مراجع را در پیشبرد امور دولت مهم ارزیابی کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این دیدار، با تاکید بر ضرورت حل مشکل تورم نکته‌ای را نیز درباره مساله یارانه‌ها بیان و تاکید کرد: چه دلیلی دارد به 70 میلیون یارانه بدهیم، یارانه‌ها برای 30 تا 40 درصد مردم است که به این پول نیاز دارند.

این مرجع تقلید در ادامه به اهمیت مسائل فرهنگی اشاره کرد و با بیان این که در این هشت سال بی‌مهری‌هایی به مسائل فرهنگی اسلامی شد، تصریح کرد: می‌خواستند اوهامی را جانشین عقاید اسلامی بکنند که موفق نشدند و بر اساس آن اوهام بقیه چیزها را سست گرفتند و اهمیت ندادند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب گفت: انتظار از جنابعالی این است که به مسائلی فرهنگی اهمیت داده شود؛ من معتقدم مسائل فرهنگی روی مسائل اقتصادی و سیاسی هم اثر می‌گذارد، اگر مردم از نظر فرهنگی و مذهبی پایبند باشند مسائل اقتصادی بهتر سامان و مسائل سیاسی بهتر رشد پیدا می‌کند؛ اینها در هم تأثیر متقابل دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که متولی حفظ دین،‌ انقلاب و کشور حوزه‌های علمیه است، بیان کرد: باید حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی تقویت شود، صداوسیما همکاری بیشتری بکند و شرایط به گونه‌ای شود که این مسائل از رهاشدگی درآید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت دولت ‌آینده، همگان را به همکاری با دولت توصیه کرد و گفت: ان‌شاءالله مردم، مراجع و حوزه‌های علمیه هماهنگی می‌کنند تا مشکلات حل شود.

وی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب با بیان این که شما با مشکلات زیادی مواجه هستید، ولی با توکل بر خدا مشکلات آسان می‌شود، یادآورشد: باید به مردم هم بگویید که این کارها و مشکلات یکشبه حل نمی‌شود و نیازمند حوصله و گذشت زمان است؛ مردم اگر انتظار داشته باشند که مشکلات با حضور شما یکشبه حل شود و معجزه‌ای صورت گیرد درست نیست.

مردم نشان دادند که به روحانیت امیدوارند

به گزارش ایرنا، آیت‌الله نوری‌همدانی، یکی دیگر از مراجع تقلیدی که روحانی به دیدار وی رفته بود با تبریک به وی و آرزوی موفقیت برای دولت یازدهم، گفت: با برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری، حماسه سیاسی چشمگیری خلق شد.

وی با بیان این که همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خوب و شایسته بودند، افزود: مردم یک عالم و روحانی را انتخاب کردند و نشان دادند که به روحانیت امیدوار و علاقه‌مند هستند.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: علاقه مردم به روحانیت که آن را همیشه پناهگاه خود می‌دانند، یک زمینه فطری و ریشه‌ای عمیق دارد. وی اظهار کرد: علما و روحانیون وظیفه مرزبانی از عرصه‌های فرهنگی و دینی کشور را برعهده دارند و در مقابل نفوذ دشمنان ایستاده‌اند.

آیت‌الله نوری‌همدانی در مورد مشکلات موجود کشور از جمله گرانی و بیکاری، خاطرنشان کرد: مردم نمی‌گویند که مشکلات باید فوری حل شود و متوقع هم نیستند، اما امیدوارند قدم‌های موثری برداشته شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی به نیازهای کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات، رونق این بخش‌ها و پیشرفت کشور باید از سرمایه‌های مردمی و منابع کشور استفاده کرد.

وی به تلاش‌ها و اقدامات استکبار جهانی برای به تسلیم کشاندن امت‌های اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: مواضع آقای روحانی در این باره خوب و هوشمندانه بود.

همه مسائل کشور باید در عرض هم جلو برود

آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار رئیس‌جمهور منتخب گفت: همه کسانی که به شما رای داده‌اند و حتی کسانی که به شما رای نداده‌اند، به لطف الهی امیدوارند و خواستار موفقیت دولت یازدهم در حل مشکلات کشور هستند.

وی به شرایط کشور در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: همه مسائل کشور باید در عرض هم جلو برود تا مشکلات حل و فصل شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: همه می‌دانیم مشکلات چندساله در یک فرصت کوتاه رفع نمی‌شود، اما مهم این است که تنش‌ها کم شود و این روند خود به حل مشکلات کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی کمک می‌کند.

روحانی نیز در این دیدار با تشکر از آیت‌الله سبحانی گفت: برای حل مشکلات سخت و پیچیده فراروی کشور به حمایت مردم، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، علما و حوزه‌های علمیه نیازمندیم.

انتخابات، همه را متحیر کرد

همچنین آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در دیدار رئیس‌جمهور منتخب اظهار کرد: انتخابات موفق اخیر ریاست‌جمهوری همگان اعم از دوست و دشمن را متحیر و شرایط بسیار خوبی را برای کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی با بیان این که مردم امروز خوشحال و امیدوار هستند، افزود: مناسب است دکتر روحانی، قبل از شروع به کار دولت یازدهم گزارشی از شرایط کنونی کشور در بخش‌های مختلف به مردم ارائه کند و بعد هم در فواصل زمانی مناسب عملکرد دولت یازدهم را به اطلاع مردم برساند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی به شرایط سیاسی کشور اشاره و اظهارامیدواری کرد که فضای سیاسی- اجتماعی کشور با روی کار آمدن دولت یازدهم تلطیف شود و تلخی‌ها و خسارت‌هایی که احیانا پیش آمده، جبران شود.

رئیس‌جمهور منتخب نیز در این دیدار گفت: امیدواریم دولت یازدهم بتواند با ارتباط خوب با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و علما برای حل وفصل مشکلات داخلی و خارجی کشور تلاش و اقدام کند.

انتخابات، زمینه رفع مشکلات را فراهم کرده است

رئیس‌جمهور منتخب در دیدار با آیت‌الله شبیری‌زنجانی هم گفت: برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، زمینه رفع مشکلات داخلی و خارجی کشور را فراهم کرده است. وی اظهار کرد: با برگزاری این انتخابات و حضور گسترده ملت در پای صندوق‌های رای، تمام مسائل به نفع نظام شد.

رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به مباحث پیش از برگزاری انتخابات گفت: برخی از شرکت کردن و نکردن در انتخابات صحبت می‌کردند، عده‌ای دیگر بر قبول داشتن یا قبول نداشتن انتخابات صحبت‌هایی می‌کردند که مردم با حضور گسترده در انتخابات، حماسه سیاسی را خلق کردند.

دیدار روحانی با اعضای جامعه مدرسین

روحانی همچنین با حضور در دبیرخانه خبرگان رهبری با برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعضای خبرگان رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرات آیات و حجج‌اسلام یزدی، امینی، مقتدایی، حسینی بوشهری، دری نجف آبادی، استادی، نمازی، هادوی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، سعیدی، شهرستانی، طاهری خرم آبادی و جمعی دیگر از روحانیون در این دیدار حضور داشتند.

آیت الله یزدی در ابتدای این دیدار حضور روحانی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری را خوش آمد گفت و افزود: شما عضو مجلس خبرگان هستید و به خانه خود آمده‌اید.

وی گفت: در آستانه تشکیل دولت یازدهم، سفر رئیس‌جمهور منتخب به شهر قم و زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و دیدار با مراجع عظام تقلید و علما و فضلا، سفری پربرکت و مبارک برای مردم و نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه است. به گزارش واحد مرکزی خبر، حاضران در این دیدار در سخنانی جداگانه تاکید کردند: مردم بزرگ ایران با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بار دیگر اعتماد خود را به روحانیت نشان دادند.

رئیس‌جمهور منتخب که صبح پنجشنبه وارد شهر قم شده بود در بدو ورود به این شهر ضمن زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، در مراسم غباروبی ضریح مطهر ایشان شرکت کرد.

درخواست دوباره دفتر رئیس‌جمهور منتخب برای پایان دادن به گمانه‌زنی‌ها

دفتر رئیس‌جمهور منتخب با صدور اطلاعیه‌ای از شخصیت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب دولت یازدهم و کمیته‌ها و کارگروه‌های بررسی‌کننده در این زمینه را متوقف کرده و اجازه دهند رئیس‌جمهور منتخب با دقت و آرامش، بررسی‌های خود را در مهلت مقرر قانونی انجام دهد.

در این اطلاعیه آمده است: برخلاف اظهارات شفاف و صریح رئیس‌جمهور منتخب، متاسفانه برخی افراد و رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌های نادرست، هم اذهان عمومی را مشوش می‌کنند و هم زمینه توقعات نابجا را دامن می‌زنند.

این اطلاعیه آورده است: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور منتخب در همایش افق رسانه، مبنی بر مشورت با همه صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف، از قشرهای مختلف مردم بزرگ ایران بویژه صاحب‌نظران، استادان و کارشناسان درخواست می‌شود پیشنهادهای خود را به دفتر رئیس‌جمهور منتخب به نشانی صندوق پستی 5855 - 15875 و پست الکترونیکی news@president92.ir ارسال کنند.

دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب با تشکر از همه کسانی که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تشکیل ستادهای مردمی از روحانی حمایت دلسوزانه و صمیمانه کردند، اعلام کرد: فعالیت همه ستادهای مردمی انتخاباتی دکتر روحانی پایان یافته و تمامی احکام صادره لغو شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: رئیس‌جمهور منتخب تاکنون سخنگویی تعیین و معرفی نکرده‌ و مطالبی که افراد تحت‌عنوان اعضای ستاد یا افراد مرتبط با ایشان درباره برنامه‌ها و تصمیمات وی یا دولت آینده مطرح می‌کنند، به هیچ‌وجه رسمیت ندارد.

دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرده است: مواضع، اطلاعیه‌ها، اخبار و تصاویر مربوط به دیدارها، جلسات و فعالیت‌های رئیس‌جمهور منتخب تا زمان استقرار ایشان در نهاد ریاست‌جمهوری از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.president92.ir منتشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها