تازه ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش شدید قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته است

ضرورت مهار قیمت‌ها در آستانه رمضان

همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، تازه‌ترین آمارهای رسمی حاکی از وقوع داستان تکراری گرانی‌های قبل از این ماه در هفته‌های گذشته و رشد چشمگیر قیمت مواد غذایی است که نیاز به رسیدگی و اقدامات بیشتر از، دارد.
کد خبر: ۵۷۶۱۰۷

به گزارش خبرنگار ما، چندی قبل مرکز آمار با انتشار گزارشی همزمان بااعلام نرخ تورم 32.6 درصدی خردادماه 92 از افزایش بیش از 50 درصدی قیمت کالاهای خوراکی در دوازده ماهه منتهی به تیرماه و سهم بالای آن در تورم 32.6 درصدی خبر داده بود. براساس این گزارش، نگاهی به جزئیات افزایش قیمت‌ها در بازه زمانی یاد شده نشان می‌دهد رکورد افزایش قیمت‌ها با 51.9 درصد متعلق به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است.

نگاهی جزئی‌تر به این بخش حاکی از افزایش 50 درصدی قیمت گوشت و مرغ و 68.1 درصدی قیمت ماهی است. در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال، شاخص تورم برای محصولاتی مانند شیر، پنیر و تخم‌مرغ 53.3 درصد و برای گروه روغن‌ها و چربی‌ها 50.5 درصد بوده است. در این مدت متوسط مبلغ اجاره‌بها در کل کشور نیز 19 درصد افزایش یافته و حمل و نقل 30.4 درصد گران شده است. با این حال هنوز زمان زیادی از انتشار این گزارش نگذشته بود که بانک مرکزی در آخرین و تازه‌ترین گزارش، رشد قیمت کالاهای اساسی را منتشر کرد؛ گزارشی که نشان از ادامه رشد قیمت برخی کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان دارد.

بانک مرکزی با نگاهی جزئی‌تر به بازار از لحاظ زمانی، قیمت 43 قلم کالای اساسی را در هفته اول تیرماه جاری بررسی کرد. این برش از قیمت‌ها اوضاع بازار را در فاصله 12 روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد.

ماهی که با تمام برکاتش، همه‌ساله سرآغازی است برای دور جدید افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بی‌سابقه در بازار مواد غذایی.

براساس گزارش بانک مرکزی که دیروز منتشر شد، فهرست 43 قلم کالای اساسی در مقایسه با مقاطع زمانی مختلف مورد بررسی آمارگیران این بانک قرارگرفته است.

این گزارش بیانگر تغییرات قیمتی کالاهای مختلف در مقایسه با هفته قبل، هفته مشابه ماه قبل و هفته مشابه سال قبل است. با این حال آنچه بیشتر توصیف کننده وضع قیمت کالاهاست، مقایسه قیمت‌های موجود در هفته اول تیرماه با هفته مشابه سال قبل(91) است که آن تاریخ هم تقریبا نزدیک به آغاز ماه‌مبارک رمضان بود.

براین اساس قیمت لبنیات در هفته اول تیرماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 43.4 درصد، تخم‌مرغ 68.3 درصد، برنج 63.6 درصد، حبوبات 107.3 درصد، میوه 26.1 درصد و سبزی‌های تازه 72.8 درصد افزایش یافته است. در همین مدت گوشت قرمز با 56.2 درصد، گوشت مرغ 1.9 درصد، قند و شکر 41.8 درصد، چای 100.5 درصد و روغن نباتی با 58.2 درصد افزایش قیمت مواجه شده است.

در یک هفته ابتدایی تیرماه نسبت به هفته قبل، در گروه لبنیات بهای تمام اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش جزئی یافت و شانه‌ای 74000 تا93000 ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت نخود، ‌لوبیا چشم بلبلی، ‌لوبیا سفید و لوبیا قرمز افزایش یافت و بهای دیگر اقلام این گروه ثابت بود.

در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت مرغ 9 درصد افزایش داشت.

در هفته مورد بررسی قیمت قند،‌شکر، چای خارجی و انواع روغن‌نباتی ثابت بود.

این گزارش می‌افزاید: این داده‌های آماری نشان می‌دهد رشد قیمت کالاهای اساسی زیاد و مداوم بوده و لازم است اقداماتی بیش از کارهای در حال انجام، نظیر برپایی نمایشگا‌ه‌های طرح ضیافت برای کنترل آن صورت گیرد.

آغاز طرح ضیافت با برگزاری ۴۰۰ نمایشگاه سراسری از امروز

در همین حال، رئیس شورای اصناف از برپایی ۴۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم مواد غذایی و پروتئینی مورد نیاز ماه مبارک رمضان در سراسر کشور خبر داد و گفت:شهر تهران از دوازدهم تیرماه میزبان پنج نمایشگاه عرضه مستقیم کالاست.

این نمایشگاه‌ها یکی از اقداماتی است که دولت برای کنترل قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان انجام می‌دهد، اما هم کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها و هم محدودیت مکانی، زمانی و جغرافیایی آن باعث می‌شود تاثیرگذاری آن محدود شود. لذا به نظر می‌رسد دولت باید اقدامات تکمیلی بیشتری را برای کنترل قیمت روبه رشد مواد غذایی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قاسم نوده‌فراهانی دیروز در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: مدت برگزاری نمایشگاه‌ها ده روز است و در هر استان به انتخاب مسئولان استانی و شرایط اقلیمی روز آغاز و پایان نمایشگاه تعیین می‌شود.

وی گفت، از دیروز ـ سه‌شنبه ـ نمایشگاه‌های شهر تهران در پنج منطقه همیشگی از جمله خاوران، مصلای تهران، سازمان گوشت (حکیمیه)، پارک ارم و بوستان ولایت به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده‌ است.

وی عنوان کرد: این نمایشگاه‌ها به مدت ده روز کالاهایی چون گوشت، مرغ، روغن، قندو شکر، خرما، حبوبات، زولبیا و بامیه، و دیگر اقلام جانبی مورد نیاز مردم را در صورت نیاز عرضه می‌کنند. فراهانی گفت اقلام عرضه شده در این نمایشگاه‌ها به طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار است و نرخ روغن نیز با قیمت بازار پنج درصد اختلاف دارد.

وی ساعات کار نمایشگاه‌ها در روزهای پیش از ماه مبارک رمضان را10 تا 21 و در ایام ماه مبارک رمضان ۱۱ تا ۲۳ اعلام کرد. فراهانی در ادامه نرخ انواع گوشت گوساله و گوسفند تازه، نخود، عدس، شکر، برنج، روغن و تخم‌مرغ را در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم اعلام کرد.

به گفته وی، نرخ مرغ منجمد در نمایشگاه‌های ماه مبارک رمضان هر کیلوگرم 4950 تومان، قیمت خرده‌فروشی گوشت ران گوساله استرالیایی بسته‌بندی هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان، مخلوط ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و چرخکرده ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان است.

وی افزود: همچنین هر کیلوگرم گوشت ران گوسفند وارداتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سردست ۲۲ هزار تومان، قلوه‌گاه با استخوان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته با استخوان ۱۸ هزار تومان و گردن ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فراهانی نرخ هر کیلوگرم گوشت منجمد ران گوساله را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، گردن ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و سردست را ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته وی هر کیلوگرم نخود فله 3200 تومان، نخود بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی تنظیم بازاری 3300 تومان، عدس فله 3450 تومان و عدس بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی تنظیم بازاری 3500 تومان قیمت‌گذاری شده است.

رئیس شورای اصناف نرخ هر کیلوگرم شکر فله را 1500 تومان، شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی را 1700 تومان، برنج سفید آپاچی (تریکی) را 2400 تومان، برنج تایلندی را 1900 تومان، برنج هندی دانه کوتاه (پرمحصول) را 1700 تومان اعلام کرد و افزود: روغن (نباتی) 5 درصد پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم عرضه می‌شود.

بی‌مهری به کارگران در اختصاص سهمیه کالای رمضان

دیروز سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران از بی‌مهری مسئولان در اختصاص سهمیه کالای رمضان کارگران انتقاد کرد و عرضه سبد کالای ویژه کارگران را خواستار شد. هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود این‌که همه ساله بر اختصاص سبد کالای رمضان کارگران تاکید می‌شود ولی متاسفانه با سنگ‌اندازی‌هایی مواجه می‌شویم به نحوی که سال گذشته در «طرح رحمت» ویژه ماه رجب اعلام کردند که اتحادیه امکان در مدت زمان کوتاهی هفت میلیارد تومان پول واریز کند تا سهمیه گوشت کارگران اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: مسئولان آشنا به حوزه کارگری می دانند که کارگران قادر به پرداخت چنین مبالغی نیستند وگرنه دیگر به گرفتن سهمیه و سبد کالا نیازی نداشتند.

ابوی درباره اظهارات اخیر معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از عرضه سبد کالا به کارمندان و کارگران با نرخ 40 درصد زیر قیمت بازار خبر داده است، گفت: از عرضه سبد کالا استقبال می‌کنیم ولی این کالاها از طریق اتحادیه‌های فرهنگیان و اسکاد توزیع خواهد شد و ما می‌خواهیم از کانال قانونی و اتحادیه خودمان این سهمیه را در اختیار بگیریم.

به گفته سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با وجود آن که همه‌ساله سازمان صنعت، معدن و تجارت طرح عرضه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی در ماه رمضان را دنبال می‌کند، اما متاسفانه کارگران در این طرح جایی ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها