در حالی که ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه شنود دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا این روزها اوضاع نامشخصی دارد و هنوز محل اقامتش مشخص نیست، هر روز سند تازه‌ای از افشاگری‌های او در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. پس از آن که روزنامه انگلیسی گاردین اولین افشاگری‌های او را به چاپ رساند و جنجال تازه‌ای به پا کرد، حال سند محرمانه دیگری از همین دست افشاگری‌ها در اختیار هفته‌نامه آلمانی اشپیگل قرار گرفته که مقامات اروپایی را نگران کرده است. با توجه به موضوع این افشاگری‌ها، تحلیلگران شکل‌گیری تنش‌های تازه‌ای بین اروپا و آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۵۳۱۴

به گزارش ایرنا، این نشریه آلمانی روز گذشته از شنود دفاتر اتحادیه اروپا و دستیابی به شبکه‌های رایانه‌ای داخلی این اتحادیه از سوی آمریکا خبر داد. گفته می‌شود اشپیگل با استناد به مدارکی کاملا محرمانه مربوط به سپتامبر ۲۰۱۰، این خبر را اعلام کرد. بنا به گزارش این هفته نامه معتبر آلمانی، اسنودن چنین مدارک محرمانه‌ای را به همراه داشته و از سوی خبرنگاران این هفته‌نامه رویت شده است.

در این اسناد، چگونگی شنود دفاتر اتحادیه اروپا و جاسوسی از شبکه‌های رایانه‌های داخلی این اتحادیه توسط سازمان امنیت ملی آمریکا در واشنگتن و مقر سازمان ملل در نیویورک تشریح شده است. براساس این مدارک، برنامه فوق سری این سازمان علاوه بر شنود مکالمات و تماس‌های تلفنی این اتحادیه، نفوذ به بخش اسناد و نامه‌های الکترونیکی نیز بوده است. در این اسناد، اتحادیه اروپا آشکارا به عنوان هدف عنوان شده است. تاکنون دفتر امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر درباره گزارش این مجله آلمانی خودداری کرده است.

اما اعلام این خبر با واکنش شدید مقام‌های اروپایی روبه‌رو شده است. بر همین اساس، مارتین شولز رئیس اتحادیه اروپا اظهار کرد: اگر این گزارش صحت داشته باشد، تاثیری جدی بر روابط این اتحادیه و آمریکا خواهد داشت.

وی اعلام کرد به نمایندگی از پارلمان اروپا، خواستار شفافیت کامل و دریافت اطلاعات فوری بیشتر در این زمینه از مقامات آمریکایی است.

جین آسبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز در مصاحبه با اشپیگل گفت: در صورت صحت، این گزارش تنفرآمیز خواهد بود. آمریکا بهتر است به جای کنترل هم‌پیمانانش، بر خدمات محرمانه خود نظارت داشته باشد.

اسناد و افشاگری‌های اسنودن در حالی هر روز جنجال تازه‌ای ایجاد می‌کند که خود وی این روزها به دنبال یافتن محلی برای اقامت است. وی که پس از فرار از آمریکا به هنگ‌کنگ رفت و هم‌اکنون در قسمت ترانزیت فرودگاه مسکو به‌سر می‌برد، منتظر جواب مقامات اکوادور درخصوص درخواست پناهندگی خود است. در همین زمینه، رافائول کوره‌آ، رئیس‌جمهور اکوادور روز گذشته آخرین اخبار مربوط به اسنودن را اعلام کرد. بنا به اظهارات کوره آ، وی روز جمعه با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی صحبت کرده و بایدن به صورت مودبانه از او خواسته است تا درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن به این کشور را رد کند.

وی تاکید کرد: همان‌طور که ما در مورد پرونده آسانژ با مقامات انگلیسی تعامل کرده‌ایم، در این زمینه نیز گفته‌های هر کسی را گوش خواهیم داد، اما تصمیم نهایی به‌عهده ما خواهد بود، زیرا ما یک کشور مستقل هستیم.

کوره‌آ خاطرنشان کرد برای بایدن توضیح داده اکوادور نمی‌تواند در حال حاضر درخواست پناهندگی اسنودن را در حالی که او در این کشور حضور ندارد، بررسی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها