گزارش «جام‌جم» از حوادث سریالی مرگبار در قنات‌های بهبهان

تراژدی قنات‌های قاتل

احیای 1800 رشته قنات در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون هزار و 800 رشته قنات را احیا کردیم و احیای 6000 قنات دیگر در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۴۵۲۱
احیای 1800 رشته قنات در خراسان جنوبی

غلامرضا هادربادی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که هرچند بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در استان شناخته شده است، اما در عین حال بزرگترین تزریق کننده آب از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای احیای مراتع نیز می‌باشیم.

وی افزود: درحال حاضر 50 درصد اشتغال و بیش از 20 درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است که از این حیث رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

هادربادی به دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد و گفت: هدایت کشت محصولات نیازمند به آب شدید مثل هندوانه و خربزه به محصولاتی که به آب کم نیاز دارند نظیر زرشک و عناب از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: اجرای کشاورزی حفاظتی، کشت در کاه و کلای محصول قبلی که موجب کاهش 30 درصدی در مصرف آب، سم و کود می‌شود، استفاده از کودهای آلی و کودهای جایگزین و تبدیل استخرهای یک منظوره به دو منظوره از جمله این موارد است.

هادربادی گفت: با اجرای دقیق طرح آمایش سرزمین، تکلیف تمامی اراضی استان از حیث این‌که مناسب کشت چه نوع محصولی هستند، مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که خراسان جنوبی در ایجاد استخرهای دو منظوره در کشور رتبه خوبی کسب کرده است، ادامه داد: در خراسان جنوبی 500 استخر دو منظوره برای استفاده بهینه از آب ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یا بیان این‌که در خراسان جنوبی 164 واحد گلخانه‌ای و 8 مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد، یادآور شد: در خراسان جنوبی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی 4 هزار و 500 هکتار تسطیح اراضی صورت گرفته که هر تسطیح اراضی 30 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

newsQrCode
برچسب ها: قنات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها