تحلیلگران طرح رئیس‌جمهور برزیل برای برگزاری همه‌پرسی را دور زدن قانون از سوی او قلمداد می کنند

طرح همه‌پرسی، معترضان برزیل را آرام نکرد

روز دوشنبه بود که دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در واکنش به اعتراض‌های مردمی طرحی را پیشنهاد کرد که به باور بسیاری از تحلیلگران، تا حدودی غیر منتظره بود. وی پیشنهاد کرد برای اصلاح قانون اساسی برزیل، همه‌پرسی برگزار می‌کند. حال با گذشت چند روز این طرح و وعده‌های داده شده دولت نه تنها معترضان را آرام نکرده ، بلکه موج تازه‌ای از اختلافات را در میان اعضای کنگره به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۷۴۳۰۶

در تازه‌ترین این اعتراض‌ها، شهر برازیلیا روز گذشته شاهد دور تازه‌ای از تنش‌ها بود. گفته می‌شود برخی مدارس در این شهر نیز کلاس‌های خود را تعطیل کرده و دانش‌آموزان به جمع معترضان پیوستند. با این حال مهم‌ترین تظاهرات روز گذشته، در شهر بلوهوریزونته محل برگزاری بازی فوتبال برزیل و اروگوئه در جام کنفدراسیون‌ها بود. مقام‌های پلیس این شهر از بیم گسترده‌ شدن این اعتراض‌ها، از ساعات اولیه صبح دیروز تعداد نیروهای خود را در شهر افزایش دادند. همچنین نیروهای امنیتی روز گذشته را در این شهر تعطیل اعلام کردند.

روز سه‌شنبه نیز در حومه سائو پولو تظاهرکنندگان بزرگراه منتهی به ریو را مسدود کردند. دست‌کم پانصد نفر در این اعتراض‌ها حضور داشتند. یکی از شهروندان معترض برزیلی گفت: «از نظر دولت، این مسابقات از هر چیز مهم‌تر است. اما ما توپ فوتبال نمی‌خوریم، هیچ کس توپ فوتبال را بر سر سفره‌اش نمی‌برد تا با آن ساندویچ درست کند.» برگزاری جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی فوتبال در سال آینده و هزینه‌های مرتبط با آنها که برروی درآمد اقشار گوناگون جامعه سرشکن شد علت اصلی خشم معترضان بوده است . آنان خواستار تشکیل کمیسیونی پارلمانی برای برآورد هزینه های این رقابت‌ها هستند. همچنین گزارش شده است سه‌شنبه‌شب به دنبال درگیری میان نیروهای پلیس و یک گروه از آشوب‌طلبان در یکی از زاغه‌نشین‌های شهر ریو دوژانیرو، 9 نفر کشته شدند که یک پلیس نیز در میان کشته‌شدگان قرار دارد. گفته می‌شود در این درگیری 9 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

مخالفت کنگره با طرح روسف

طرح پیشنهادی دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل که انتظار می‌رود اوضاع را دراین کشور آرام کند با واکنش منفی مقامات کنگره این کشور روبه‌رو شد. تحلیلگران می‌گویند این اقدام به عنوان تلاشی از سوی رئیس‌جمهور برزیل برای دور زدن کنگره این کشور از طریق تقاضا از مردم تلقی می‌شود. کارشناسان حقوقی می‌گویند: این اقدام مغایر با قانون اساسی است.

مارکوس وینیسیوس، رئیس انجمن وکلای برزیل در نشستی با روسف پیشنهاد داد اصلاحات سیاسی براساس یک طومار مردمی توسط کنگره این کشور تصویب شود. همچنین سیاستمدارانی نظیر هنریکه آلوز، رئیس مجلس سفلای کنگره اظهار داشتند تصمیم درباره اصلاحات سیاسی به عهده کنگره است. فرناندو هنریکه کاردوسو، رئیس‌جمهوری اسبق برزیل نیز اظهار داشت براساس قانون اساسی این کشور روسف نمی‌تواند خواهان تشکیل مجمعی برای اصلاح قانون اساسی شود. وی خاطرنشان ساخت اصلاحات سیاسی باید توسط کنگره ارائه شده وسپس به همه‌پرسی گذاشته شود.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی پیشنهاد همه‌پرسی روسف را ترفندی برای زمان خریدن و گسترش ریسک سیاسی بحران می‌دانند. موسسه مشاوره‌ای اورآسیا در واشنگتن در نوشته‌ای تصریح کرد: روسف تمایل دارد با جدا کردن خود از بقیه به عنوان مامور انجام تغییرات، این نارضایتی گسترده عمومی از طبقه سیاسی را رسیدگی کند. این موسسه تاکید کرد: به طور عملی بعید است این پیشنهاد به اصلاحات سیاسی معنادار منجر شود.

پیروزی معترضان در کنگره

همزمان با این اتفاقات، روز گذشته طرحی در کنگره برزیل توسط نمایندگان به رای گذاشته شد که نتیجه آن پیروزی برای معترضان این کشور به شمار می‌رفت. به گزارش منابع خبری، معترضان خواستار عدم تغییر بند «پی‌ای‌سی 37» بودند که کنگره با 430 رای مخالف در برابر 9 رای موافق بر نظر آنها صحه گذاشت.

به موجب این بند از قانون اساسی اختیارات بازرسان و مراجع قانونی برای دنبال کردن پرونده‌های فساد کمتر می‌شود و همین امر می‌تواند راه را برای بروز فساد بیشتر هموار کند. به گزارش بی.بی.سی.، یکی از روزنامه‌های برزیل عدم تصویب این طرح را فشار معترضان حاضر در خیابان‌های برزیل عنوان کرد. علاوه بر این تصمیم، کنگره برزیل همچنین اعلام کرد تمامی حق امتیاز مربوط به میدان های جدید نفتی به بهداشت و آموزش اختصاص می‌یابد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها