با وجود شرکت 507 هزار داوطلب در گروه علوم تجربی، ظرفیت پذیرش در این گروه آزمایشی 150 هزار نفر است

آخرین توصیه‌های سازمان سنجش به کنکوری‌ها

فردا آزمون سراسری 92 با حضور بیش از یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب، برگزار می‌شود. در این ساعت‌ها و روزهای پایانی مانده به کنکور، معمولا نگرانی برخی کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و ترس از نتیجه نگرفتن در کنکور، بسیاری از داوطلبان را مضطرب می‌کند؛ به همین دلیل در این یک روز مانده به کنکور، نیاز به مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها و توصیه‌های کاربردی به داوطلبان، بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۰۶۱

جدا از معلومات علمی و درسی، آرامش روانی نیز در نتیجه کنکور تاثیر مستقیم دارد؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت هر داوطلبی که با آرامش بیشتری در جلسه آزمون حاضر شود، نتیجه بهتری نسبت به داوطلب مضطرب خواهد گرفت.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در گفت و گو با جام‌جم توصیه می‌کند: داوطلبان در این یک روز مانده به کنکور باید استراحت، خواب کافی و تغذیه درست داشته باشند.

خدایی تاکید می‌کند: به داوطلبان توصیه می‌کنیم که در این روزها، خواندن مطلب جدیدی را شروع نکنند و فقط به مرور مطالب خوانده شده بپردازند؛ البته احتمال دارد داوطلبی حتی چند ساعت قبل از کنکور، احساس کند مطلبی را به خاطر نمی‌آورد که به دلیل حجم زیاد مطالب، این احساس طبیعی است و برای خیلی بوجود می‌آید ولی نباید موجب نگرانی داوطلب شود.

سوالات کنکور امسال سخت نیست

سازمان سنجش در اطلاعیه‌های قبلی خود بارها اعلام کرده که سوالات کنکور 92 مفهومی است، اما مفهومی بودن به معنای سخت بودن سوالات نیست.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به این‌که سطح دشواری سوالات کنکور 92 با کنکور سال قبل تفاوتی ندارد، عنوان می‌کند: نمرات کنکور هر داوطلب در مقام مقایسه تعیین می‌شود؛ یعنی اگر سوالی سخت یا راحت باشد، این سختی و راحتی برای همه داوطلبان است و در واقع، رتبه داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از اشتباهات رایج بین کنکوری‌ها این است که به طراحی منفی سوالات بی‌توجه هستند؛ یعنی خیلی از داوطلبان به کلمه پایانی «هست» یا «نیست» در پایان سوالات طرح شده دقت نمی‌کنند و با خواندن ابتدای سوالات، جواب را سریع تعیین می‌کنند که امسال از همه داوطلبان می‌خواهیم به این نکته مهم توجه داشته باشند.

خدایی ادامه می‌دهد: داوطلبان بهتر است در جلسه آزمون، از حداکثر زمان خود استفاده کنند و برای بیرون رفتن از جلسه آزمون، عجله نداشته باشند.

از چه سوالاتی شروع کنیم؟

خیلی از داوطلبان عادت دارند که پاسخ به سوالات را از درسی شروع کنند که به آن تسلط بیشتری دارند، این روش هیچ اشکالی ندارد و حتی باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در داوطلب می‌شود، اما معاون وزیر علوم می‌گوید: درست است که این روش خوب است، اما داوطلبان باید توجه کنند که در این روش، به شماره سوالات و به شماره آن در پاسخنامه‌ها توجه داشته باشند.خدایی تصریح می‌کند: بهترین روش برای پاسخ دادن به سوال‌های یک درس این است که ابتدا پاسخ دادن به سوالاتی را شروع کنیم که از پاسخ آن مطمئن هستیم و سپس به سوالاتی برسیم که پاسخ قطعی آنها را نمی‌دانیم. داوطلب باید دقت کند که وزن همه سوالات یکسان است و علاوه بر این، سه پاسخ غلط، یک جواب صحیح را از بین می‌برد، بنابراین داوطلبان باید از پاسخ‌های اتفاقی و شانسی اجتناب کنند.

خانه را پرتنش نکنید

این طبیعی است که پدر و مادرها دوست داشته باشند فرزندشان در کنکور نتیجه خوبی بگیرد و در یک رشته و دانشگاه معتبر قبول شود، اما نباید نگرانی از قبول نشدن فرزندان در دانشگاه، موجب انتقال نگرانی والدین به داوطلب شود.

خدایی معتقد است: آرامش بیشتر در خانواده، موجب بهتر نتیجه گرفتن داوطلب می‌شود و از همه خانواده‌های کنکوری می‌خواهیم که در این روزها، از ایجاد هرگونه تنشی در خانه اجتناب کنند و همچنین سعی نکنند آرزوهای خود را به داوطلب کنکور القا کنند.وی توضیح می‌دهد: مثلا اگر پدری دوست داشته در گذشته پزشک شود، نباید فرزندش را به سمت کنکور دادن برای دکتر شدن مجبور کند.

این مقام مسئول با بیان این‌که شناسایی حوزه امتحانی و حضور سروقت در حوزه امتحانی می‌تواند حجم زیادی از نگرانی‌های داوطلبان را کاهش دهد، یادآور می‌شود: از داوطلبان می‌خواهیم که مدارک لازم، مداد و پاک‌کن را در جلسه امتحان فراموش نکنند.

افزایش تعداد داوطلبان نگرانی ندارد

در کنکور 92، برای اولین بار داوطلبان می‌توانند با یک بار شرکت در آزمون، در کنکور دانشگاه آزاد هم شرکت کنند؛ یعنی با یک بار حضور در جلسه کنکور 92، می‌توانند همزمان برای قبول شدن در دانشگاه‌های دولتی و آزاد تلاش کنند و با یک کنکور در انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی و آزاد شرکت کنند.

به علت حضور همزمان داوطلبان دانشگاه آزاد و دولتی در یک کنکور مشترک، امسال آمار شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری نیز برخلاف سال‌های قبل افزایش داشته است؛ طوری که مطابق آمارهای سازمان سنجش، در مقایسه با کنکور سال گذشته، حدود 17 هزار و 297 به تعداد داوطلبان اضافه شده است.

با وجود آن‌که در کنکور سال گذشته، 80 هزار داوطلب کمتر نسبت به کنکور 90 حضور داشتند و در کنکور 89 هم در مقایسه با کنکور سال 92، حدود 220 هزار نفر از تعداد داوطلبان فعلی کمتر بود، اما امسال با افزایش تعداد داوطلبان، می‌توانیم بگوییم که کنکور 92، شلوغ‌تر از سال گذشته است.

اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آموزشی، همواره افزایش تعداد داوطلبان به معنی رقابتی‌تر شدن آزمون نیست و نباید این موضوع، موجب نگرانی کنکوری‌ها شود.

محدودیت ظرفیت پذیرش در رشته تجربی

در کنکور امسال، 251 هزار و 956 داوطلب در گروه علوم ریاضی، 507 هزار و 575 داوطلب در گروه علوم تجربی، 15 هزار و 477 داوطلب در گروه هنر، ده هزار و 908 داوطلب در گروه زبان‌های خارجی و 297 هزار و 655 نفر نیز داوطلب شرکت در کنکور رشته علوم انسانی هستند.

اما سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا امسال همه کنکوری‌ها در دانشگاه پذیرفته می‌شوند؟

خدایی تاکید می‌کند: بجز گروه علوم تجربی، می‌توانیم بگوییم که در بقیه گروه‌ها، محدودیتی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد و داوطلبان سایر گروه‌های آزماشی می‌توانند به دانشگاه راه یابند.

وی توضیح می‌دهد: امسال حدود 507 هزار داوطلب در گروه علوم تجربی شرکت کرده‌اند، اما ظرفیت پذیرش در این گروه آزمایشی، حدود 150 هزار نفر است و بنابراین می‌توان گفت که در این گروه آزمایشی، رقابت برای قبولی در دانشگاه دولتی برای داوطلبان شدیدتر از سایر گروه‌های آزمایشی است. معاون سازمان سنجش خاطرنشان می‌کند: مثلا با وجود آن که ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی در کنکور امسال، حدود 6500 نفر است، بنابراین داوطلبان گروه علوم تجربی نباید توقع داشته باشند که براحتی در این رشته قبول شوند.

کنکور 92 در روزهای ششم، هفتم و هشتم تیر برگزار خواهد شد که نتایج اولیه کنکور 92 به صورت کارنامه در هفته دوم مرداد و نتیجه نهایی رشته‌های متمرکز هم در نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود.

زمان برگزاری کنکور نیز به این شکل زمان‌بندی شده است که آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی در صبح پنجشنبه همین هفته، آزمون گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه همین هفته، کنکور علوم تجربی در صبح جمعه و زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه و علوم انسانی هم در صبح روز شنبه هشتم تیر برگزار خواهد شد.

همچنین داوطلبان می‌توانند تا پایان ساعت 24 امروز چهارشنبه، از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org کارت ورود به جلسه کنکور 92 را دریافت کنند.

امین جلالوند‌ /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها