ریزگردها جان مرجان‌های خلیج فارس را می‌گیرد

معاون سازمان محیط زیست، با بیان اینکه وجود ریزگردها موجب کاهش عمق و کدر شدن آب خلیج فارس می‌شود، گفت: بر همین اساس آب سنگ‌ها و مرجان‌های موجود در این دریا از بین می‌روند.
کد خبر: ۵۷۳۹۷۳
ریزگردها جان مرجان‌های خلیج فارس را می‌گیرد

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: از بلوم‌های جلبکی نسبت به گذشته در سطح آب دریاهای کشور بسیار کاسته شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افزود: نشست ریزگرد روی آب‌های خلیج فارس موجب شده تا از حجم بلوم‌های جلبکی در آب این دریا به میزان قابل توجهی کاسته شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده مشخص شده که هم‌اکنون حدود هزار تن به ازای یک کیلومتر مربع از خلیج فارس نشست ریزگردها وجود دارد.

کرباسی یادآور شد: از زمانی که وزارت نیرو اقدام به ساخت سد در مناطق اطراف دریای خلیج فارس کرد در واقع از ورود گل و لای رودخانه‌ها به این دریا جلوگیری کرد و موجب افزایش نیترات و فسفات و در نهایت موجب ایجاد بلوم‌های جلبکی در سطح آب این دریا شد.

وی ادامه داد: البته افزایش جمعیت ساحل‌نشین در این نواحی و عدم مدیریت فاضلاب‌های خانگی به این دریا در ایجاد بلوم‌های جلبکی بر سطح آب این دریا تأثیرگزار بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ریزگردها تا حدی در کاهش ایجاد بلوم‌های جلبکی بر روی آب این دریا موثر بوده‌اند، بیان داشت: البته اثرات منفی ورود ریزگردها بر روی آب این دریا قابل تأمل است.

کرباسی اضافه کرد:‌ ریزگردها باعث می‌شوند نرخ رسوب‌گذاری در خلیج فارس بالا برود و در نهایت عمق آب این دریا کاهش یابد؛‌ ضمن آنکه موجب می‌شود کدورت آب بالا برود و همین مسئله نیز باعث از بین رفتن آب سنگ‌ها و مرجان‌های موجود در این دریا می‌شود.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال 1387 بیشترین بلوم جلبکی بر روی سطح آب دریا شکل گرفته شد، یادآور شد: عمر بلوم معمولا دو تا سه روز است اما در این سال عمر بلوم جلبکی به ماه‌ها رسید  همین امر صدمات فراوانی را بر محیط زیست دریایی وارد کرد.

وی بیان داشت: از سال‌های گذشته خوشبختانه شاهد کاهش پدید آمدن بلوم‌های جلبکی در سطح آب خلیج فارس هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها