رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: اگر اهتمام ملی نسبت به حل معضل ریزگردها وجود داشته باشد طی پنج سال می‌توان مشکل ریزگردها را حل کرد.
کد خبر: ۶۴۱۱۴۷
طی 5 سال می‌توان مشکل ریزگردها را حل کرد

کیومرث یزدان پناه در گفت و گو با ایسنا، افزود: اگر این موضوع جدی گرفته نشود این مشکل تا 50 سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که مشکل اصلی در داخل ایران بیابان زایی و توفان‌های شنی است افزود: تمام ریزگردهایی که مردم کشور را دچار مشکل کرده‌اند منشا خارجی دارند اما در داخل کشور با مشکلات جدی‌تری همچون خشکیدگی تالاب‌ها، گسترش بیابان، کاهش ذخایر زیرزمینی به ویژه آب و آلودگی هوا مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در خوزستان دهه 60، وجود باتلاق‌ها، هورهای آبی، دریاچه‌ها و تالاب‌ها مانعی طبیعی برای کشور محسوب می‌شد اما الان به دلیل توسعه لجام گسیخته چیزی از این مواهب طبیعی باقی نمانده است.

یزدان پناه تصریح کرد: به دلیل ارتفاع پست استان خوزستان ریزگردها در این استان توقف دارند که اثرات مخرب آنها در این منطقه بسیار بیشتر از سایر استان‌ها همچون استان لرستان خواهد بود.

وی با اشاره به عدم توجه به طرح آمایش سرزمین در توسعه کشور اظهار کرد: در روند توسعه ایران که قبل از انقلاب آغاز شده به یکباره از یک کشور سنتی به صنعتی تبدیل شدیم و آموزش و تولید نیروی انسانی کارآمد را تجربه نکردیم که تبعات این اتفاق اکنون گریبانمان را گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دهه 1970 کشورهایی مانند هلند، آلمان، اسپانیا، فرانسه و انگلستان که در روند توسعه دچار خطاهایی شده بودند مشکلات ناشی از این فرآیند را دریافتند و برای اصلاح آن گام برداشتند اکنون نیز اگر در ایران این مشکلات همچون بحران‌های زیست محیطی مدنظر قرار گرفته نشود تا 15 سال آینده دچار بحران‌های بسیار جدی خواهیم شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها