به دنبال انتشار نامه رئیس جمهور مطرح شد

شمقدری: نمی‌خواهند دولت فعلی خانه سینما را بازگشایی کند

روز گذشته و پس از جنجال‌های فراوان در مورد بازگشایی خانه سینما و نقل‌قول‌های مختلف درباره سرانجام این خانه، بالاخره نامه صریح و شفاف رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشایی خانه سینما منتشر شد.
کد خبر: ۵۷۳۹۶۲

براساس آنچه ایسنا آورده است، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به گزارشی که در یازدهم فروردین ماه تحویل او شده است، خطاب به جواد شمقدری ـ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی ـ نوشته است: «باسمه‌تعالی جناب آقای شمقدری چرا این قدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایش‌ها و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.»

انتشار این نامه و دستخط منسوب به رئیس‌جمهور، باعث شد سراغ فرهاد توحیدی، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما برویم و از او بپرسیم چرا این نامه تا به امروز منتشر نشده بود. او به جام‌جم گفت: تاکنون و پیش از انتشار دستور رئیس‌جمهور از این متن اطلاعی نداشتیم و دوستان مثل بقیه موارد این نامه را هم از دید همگان مخفی کردند!

وی درباره تاریخ دستور مجدد رئیس‌جمهور نیز اشاره کرد: بتازگی مشخص شده است که ایشان در همان فروردین امسال و بلافاصله پس از ارائه گزارش نمایندگان خانه سینما نسبت به دستور بازگشایی خانه سینما اقدام کرده است.

توحیدی علت اصلی منتشر نکردن این نامه را تاکنون به تصمیم سازمان سینمایی مرتبط دانست و افزود: بهتر است این پرسش را از کسانی که خبر را حبس کردند، بپرسید. من نمی‌توانم این عمل دوستان سازمان سینمایی را نیت‌خوانی کنم، اما گمان و تحلیل من این است که چون نیت بازگشایی خانه سینما با کیفیتی که ما جامعه اصناف سینمایی خواهان آن بودیم، تطابق نداشت، کوشش شده هم دستور رئیس‌جمهور پنهان و هم در قالب دیگری اجرا شود؛ قالبی که ماهیتش امروز و با اعلامیه جعلی فراخوان مجمع عمومی روشن شده است.

وی ادامه داد: آقایان می‌خواهند با این کار یک عده دیگر را وارد پوست شیر کرده و خانه سینما را ظاهرا بازگشایی کنند؛ بنابراین چون به نظرم خواست و اراده‌ای واقعی و جدی وجود ندارد، دستور مذکور تاکنون پنهان مانده بود، تا این‌که خود نهاد ریاست‌جمهوری از آن پرده‌برداری کرده است.

رئیس هیات‌مدیره خانه سینما ضمن صحه گذاشتن بر حسن‌نیت رئیس‌جمهور توضیح داد: اگر دستور رئیس‌جمهور در زمان خودش منتشر می‌شد، ما قطعا از آن استقبال می‌کردیم. اصلا حاشیه‌نویسی که اتفاق افتاده روی گزارش خانه سینما انجام شده است. زمانی که جلسات اساسنامه به نتیجه رسید و به دلایلی در معاونت سینمایی متوقف شد، ما نامه‌ای خطاب به آقای دکتر احمدی‌نژاد نوشتیم و روند کار را گزارش کردیم. در واقع از ایشان درخواست کردیم که در موضوع مداخله کنند. ایشان هم ظاهرا در همان تاریخ جواب نامه ما را دادند، اما متاسفانه نامه تا امروز پنهان شده بود.

توحیدی در ارتباط با فراخوان سازمان سینمایی درخصوص مجمع عمومی نیز گفت: تاریخ این مجمع عمومی دو هفته آینده و در نوزدهم تیر اعلام شده، ولی 25 صنف سینمایی با قاطعیت اذعان دارند که مجمع مذکور جعلی و غیرقانونی است.

شمقدری: شیطنت و شانتاژ می‌کنند

اما جواد شمقدری در واکنش به دستور مجدد رئیس‌جمهور برای بازگشایی خانه سینما گفت: ما آخرین وضع را به آقای احمدی‌نژاد توضیح داده‌ایم و ایشان متوجه شدند که دوستان خانه سینما در حال شیطنت، شانتاژ هستند و نمی‌خواهند این نهاد صنفی در این دولت باز شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره نامه منتشر شده از رئیس‌جمهور به ایسنا گفت: نامه کمی با تداخل زمان مواجه شده بود و همین امر اشتباهاتی را به وجود آورده است. نامه خانه‌سینما مربوط به فروردین است و ما اوایل اردیبهشت موضوع هیأت بازگشایی را با دکتر احمدی‌نژاد مطرح کرده و ایشان نیز موافقت کردند.

وی ادامه داد: پس از آن آقای رئیس جمهور احساس کردند که ما توافقی که با ایشان کرده بودیم را دنبال نکرده‌ایم و در واکنش به همین امر این دستور جدید داده شد که ما هم خدمت ایشان توضیح دادیم که طبق توافق در حال انجام کارها هستیم و این آقایان خانه سینما هستند که تمایلی به بازگشایی آن مجموعه در دولت فعلی ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها