برخورد با متکدیان، این بار با جریمه

پایتخت ما اگر برای شهروندانش جز ترافیک و آلودگی هوا چیزی ندارد، اما برای متکدیانش نان دارد!
کد خبر: ۵۷۲۷۸۷
برخورد با متکدیان، این بار با جریمه

بخصوص در فصل تابستان که بازار گدایی در شهرهای بزرگ بخصوص تهران داغ داغ می‌شود؛ تابستان فرصت مغتنمی است برای گدایان شهرستانی که بساط کساد کار و کاسبی در شهرشان را رها کنند و با اولین اتوبوس راهی تهران شوند، چون تابستان فصل رونق کسب و کار برای متکدیان است.

در این میان تنها کاری که از دستگاه‌های مسئول برمی‌آید این است که هرازگاهی با اجرای طرح‌های ضربتی متکدیان را از سطح شهر جمع کنند، به این امید که از تعدادشان کم شود، اما پس از مدت کوتاهی باز این متکدیان هستند که همچنان به حضور بی‌دغدغه و آزادانه خود در سطح شهر ادامه می‌دهند تا معضل تکدیگری به عنوان پرده‌ای دیگر از آسیب‌های اجتماعی هر روز چهره شهرمان را زشت‌تر و آزاردهنده‌تر کند.

این‌که چرا طرح‌های جمع‌آوری متکدیان همیشه با شکست مواجه می‌شود؟ یک جواب ساده دارد، وجود چندین سازمان متولی که در عمل هر کدام ساز خود را می‌زنند.

واقعیت این است که طرح‌های جمع‌آوری متکدیان شاید فقط در مرحله جمع‌آوری از موفقیت نسبی برخوردار باشد، اما وقتی پای ساماندهی به میان می‌آید، هر کدام از سازمان‌های متولی از استانداری و شهرداری و نیروی انتظامی گرفته تا بهزیستی تلاش می‌کنند تا از اجرای مسئولیت محوله شانه‌خالی کنند.

چرخه ساماندهی متکدیان آن‌قدر مشکل‌دار و ناقص است که به گفته یک مقام مسئول در شهرداری، برخی متکدیان گاه تا 15 بار جمع‌آوری می‌شوند، اما دوباره پس از مدت کوتاهی به سطح شهر برمی‌گردند.

از همه بدتر این‌که متکدیان پس از این‌که جمع‌آوری می‌شوند، با دادن مبلغ جریمه‌ای که قاضی آن را تعیین می‌کند، دوباره در شهر رها می‌شوند، چون برخی دستگاه‌های متولی که وظیفه نگهداری از متکدیان بی‌خانمان و شهرستانی را به‌عهده دارند، به بهانه‌های مختلف حاضر به پذیرش مسئولیت آنها نمی‌شوند.

به همین دلیل است که معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران معتقد است تا زمانی که همه دستگاه‌های متولی برای ساماندهی متکدیان با هم همکاری نکنند، تا زمانی که قوانین حقوقی و قضایی محکم‌تری برای برخورد با متکدیان وضع نشود، جمع‌آوری صرف متکدیان راهی از پیش نخواهد برد.

رضا جاگیری می‌گوید: در چرخه ساماندهی متکدیان، شهرداری دست تنهاست و تا زمانی که تمام دستگاه‌ها در این زمینه با هم همکاری نکنند و قوانین حقوقی و قضایی محکم‌تر با ضمانت اجرایی قوی‌تری در این زمینه وضع نشود، با جمع‌آوری متکدیان به‌تنهایی کاری از پیش نخواهد رفت.

این مقام مسئول البته یک درخواست مهم هم از شهروندان دارد؛ این‌که اکثر این افراد متکدیان حرفه‌ای هستند که تکدیگری وسیله امرار معاش آنهاست، اما نیازمند واقعی نیستند، پس بهترین و منطقی‌ترین کار این است که مردم با کمک کردن به این افراد به مشکل حضور متکدیان در شهر دامن نزنند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها