مقامات​ رژیم صهیونیستی از ​مواضع غربی​ها در​ خصوص پیروزی روحانی در ​انتخابات ​ایران انتقاد کردند

بولتون: روحانی​ در گذشته بارها غرب را تحقیر​ کرد

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی تاکیدکرد رئیس‌جمهور برگزیده ایران، در دوران مذاکرات خود با سه ‌کشور اروپایی، غرب را تمسخر و تحقیر کرده است.
کد خبر: ۵۷۲۷۴۵

به گزارش فارس، جان بولتون، سفیرپیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد که در دوران مذاکرات ایران و سه‌کشور اروپایی، عهده‌دار این سمت بود، در یادداشتی طولانی در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری فاکس‌نیوز، از استقبال طرف‌های غربی از جمله کاخ سفید و اتحادیه اروپا از برگزیده شدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.

بنابراین گزارش، بولتون از رئیس‌جمهور منتخب ایرانیان به‌عنوان کسی یاد می‌کند که «بی‌وقفه» حامی انقلاب اسلامی ایران بوده است، از جمله در دورانی که دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره درخصوص مساله هسته‌ای ایران را به عهده داشته است.

بولتون ضمن اشتباه خواندن رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات خود با حسن روحانی، مدعی شده است که ایران از یک دوره زمانی 3.5 ساله که به شکل یک فرصت در دوران مذاکرات روحانی با غرب به‌دست آورد، برای تکمیل توانمندی‌های فنی هسته‌ای خود استفاده کرد و به تولید تعداد بیشتری سانتریفیوژ پرداخت، هرچند که ظاهرا این سانتریفیوژها نمی‌چرخید.

بولتون تصریح کرده است که «روحانی یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در اجرای این راهبرد برای خرید زمان و کسب مشروعیت برای برنامه هسته‌ای ایران داشت.»

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل ادعا کرده که آقای روحانی قول داده بود که ایران پروتکل الحاقی را امضا می‌کند، امری که تاکنون هم اتفاق نیفتاده است.

بولتون سپس به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در دوران مذاکرات روحانی با غرب اشاره کرده و به گفته‌های آقای روحانی در آن دوران پرداخته است: «ما داوطلبانه این کار را انتخاب کردیم و این به آن معناست که تعلیق می‌تواند یک روز یا یک‌سال ادامه یابد. این به ما مربوط است. تا زمانی که ایران فکر کند تعلیق سودمند است به آن ادامه می‌دهد و هر وقت که دیگر تعلیق را نخواهد، به پایان خواهد رسید.»

در این یادداشت مفصل که مخاطبان فقط تنها خلاصه‌ای موجز از آن را پیش رو دارند، جان بولتون تصریح می‌کند که تاکید روحانی بر تعلیق داوطلبانه در واقع به‌معنی ادامه برنامه هسته‌ای ایران براساس توانمندی‌ها و نقاط ضعف فنی ایران بود، نه به‌معنی تطابق آن با توافق با سه کشور اروپایی.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل یادداشت خود را چنین پایان داده است: «روحانی در دورانی که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، غرب را فریب داد، مسخره کرد و تحقیر کرد... دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم او پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری نیز همین کار را خواهد کرد.»

اضطراب مقامات صهیونیست پس از انتخابات ایران

نخست‌وزیر اسرائیل که طی چند روز گذشته بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری کوشیده، مانع تغییر رویکرد غرب در قبال ایران شود، این بار نیز با تاکید بر این‌که نباید فریب روحانی را خورد، خواستار توقف غنی‌سازی در ایران شد.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه «جروزالم‌پست»، مدت کوتاهی بعد از این‌که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مدعی شد ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی 20 درصد در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی آماده است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم ایران در تمامی سطوح شد.

نتانیاهو برای سومین‌ بار طی سه روز گذشته، به جهان هشدار داد، فریب حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران را نخورند. او پیش از دیدار با جان برد،‌ وزیر امور خارجه کانادا گفت: مشی رئیس‌جمهور جدید ایران بسیار شفاف است. او نویسنده دکترین «مذاکره و غنی‌سازی» است. روحانی دکترین خود را در کتابش تشریح کرده و گفته ایران می‌تواند با آرام کردن جامعه بین‌المللی، به‌طور پیوسته و یکنواخت در برنامه هسته‌ای خود پیشروی کند.

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان این مطالب افزود: نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم، به این بازی ادامه دهد. نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم از طریق مذاکرات بی‌پایان، زمان را تلف کند. تهران باید از قوانین شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.

نتانیاهو بار دیگر بر موضع اسرائیل که سال گذشته در اتاوای کانادا آن را بیان کرده بود، تاکید کرد و گفت، جهان باید خواستار توقف کامل غنی‌سازی همه مواد هسته‌ای در همه سطوح و نیز بسته شدن کل تاسیسات هسته‌ای ایران شود. تا زمانی که ایران به این درخواست‌ها عمل نکرده، باید فشار بر این کشور را افزایش داد. برنامه تسیلحات هسته‌ای ایران باید متوقف شود.

وی همچنین از تصمیم کانادا برای توقف کامل روابط تجاری خود با ایران قدردانی کرد و گفت، لازم است این‌گونه فشارها ادامه یابد.

جان برد، وزیر خارجه کانادا نیز مدعی شد،‌ کشورش شدیدترین تحریم‌ها را در جهان علیه ایران اعمال کرده و تا زمانی که ایران مسیر خود را تغییر نداده،‌ قصد ندارد این تحریم‌ها را تغییر دهد.

وی افزود: تنها راهی که ایرانی‌ها از طریق آن می‌توانند جدیت خود را نشان دهند، در پیش گرفتن اقدامات قاطع است، مذاکره، کافی نیست.

جان برد ادامه داد: هر چند انتخابات می‌تواند فرصتی برای ایران باشد تا مسیر متفاوتی در پیش گیرد، اما تا زمانی که پیشرفت ملموسی وجود نداشته باشد، لازم است مردم آزادیخواه، به تکریم تحریم‌ها ادامه دهند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در نخستین کنفرانس خبری خود با تاکید بر این‌که دوره اقداماتی همچون تعلیق گذشته است، تاکید کرد ایران به‌هیچ‌وجه از حقوق ملت خود کوتاه نمی‌آید.

وی همچنین تحریم‌های ایران را ظالمانه خواند و با اشاره به بحران اقتصادی غرب، اسرائیل را تنها برنده تحریم‌های جمهوری‌اسلامی ایران خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها