مطالبات آموزش و پرورش از دولت یازدهم

آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مولد سرمایه انسانی همواره مهم‌ترین نهاد حاکمیتی هر کشوری محسوب می‌شود. با توجه به تاثیری که این دستگاه در تربیت نسل آینده دارد، به نظر می‌رسد داشتن برنامه منسجم، دقیق، کارشناسی شده و مبتنی بر نیازهای جامعه همواره امری ضروری است که باید پیش روی دولت‌ها باشد.
کد خبر: ۵۷۰۶۰۸
مطالبات آموزش و پرورش از دولت یازدهم

تغییر نظام آموزشی کشور که به 3-3-6 معروف شده و با استقرار آن دوره ابتدایی به شش سال و دوره متوسطه نیز به دو دوره سه ساله تقسیم شده، مهم‌ترین تغییر سال‌های اخیر نظام تعلیم و تربیت است که بر اساس سند تحول دچار این دگرگونی شده و ذیل این تغییرات تمام محتوای کتب در حال بازنگری و بروزرسانی است، لذا با توجه به اینکه آموزش و پرورش صاحب سند و برنامه‌ای مشخص شده است، به نظر می‌رسد دولتهای آینده باید سیاست خود مبنی بر نحوه اجرای آن را مشخص کند.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره مهم‌ترین مطالبات آموزش و پرورش از دولت یازدهم گفت: گفتمان قالب امروز آموزش و پرورش، تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی است و بر اساس تاکیدات رهبری، آموزش و پرورش کنونی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای امروز و فردای جامعه در سطح ملی و جهانی نیست و بر همین اساس باید به طور عمیق و ریشه‌دار متحول شود.

وی افزود: این تغییرات که از حدود 2 سال گذشته آغاز شده، بر اساس سند تحول بنیادین شکل گرفته و می‌توان گفت آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها پیشگام است، چرا که خود نه تنها دارای سند و برنامه جامع مشخصی است، بلکه در نقشه جامع علمی کشور نیز تکالیف آن مشخص شده است.

به گفته بیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور در سند تحول بنیادین به عنوان اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت به تایید و تصویب مراجع ذی‌ربط رسیده، لذا دولت آتی باید برنامه‌های آن را در چارچوب قوانین مصوب اجرا کرده و تحول بنیادین را در مسیر اصلی خود هدایت کند.

نوید ادهم معتقد است که برای اجرای برنامه‌های تحول آموزش و پرورش نباید تنها از این دستگاه انتظار داشت، چرا که تحول بنیادین نیازمند عزم ملی و همه جانبه دستگاه‌های دیگر نیز است و تنها بخشی از برنامه‌های آن درون‌ سازمانی است، در حالی که بسیاری از برنامه‌های مهم و اساسی آن برون سازمانی بوده و در ارتباط با سایر دستگاه‌ها به نحو احسن قابل اجراست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش حذف کنکور را به عنوان یکی از پدیده‌های آسیب‌زای پیش‌روی سند تحول بنیادین برشمرد و گفت: حل این مساله تنها به آموزش و پرورش بازنمی‌گردد؛ چرا که بخش مهمی از آن باید با همکاری آموزش عالی، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد تا ضمن تخصیص منابع و امکانات لازم، زمینه‌های حذف آن را فراهم کند.

وی تاکید کرد: تحول بنیادین و اجرای راهکارها و بندهای آن نیازمند یک تغییر نگاه به آموزش و پرورش است و تا زمانی که آموزش و پرورش را یک دستگاه مصرفی بدانیم، نباید انتظار تغییر داشته باشیم، این در حالی است که در تمام دنیا آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مولد سرمایه انسانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره با تاکید بر حمایت مادی و معنوی دولت آتی در اجرای برنامه‌های سند تحول و برنامه‌های درس ملی، گفت: استقرار و اجرای سند تحول بنیادین نیازمند همکاری تنگاتنگ دولت و مجلس است و باید شرایط تحقق برنامه‌های سند توسط این نهادهای مرجع فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: تامین منابع انسانی، تامین تجهیزات، سخت‌افزار، فضا و امکانات امری هزینه‌بر است و بر همین اساس حمایت مادی و معنوی دولت باید پشتوانه اجرای برنامه‌های تحول بنیادین باشد.

سحرخیز ادامه داد: هر تغییر در ابتدا ممکن است با مقاومت‌هایی روبرو شود، اما باید بسترهای فرهنگی و اجتماعی آن فراهم شود، لذا مشارکت بدنه آموزش و پرورش در تغییرات را باید مد نظر قرار داد، البته این اقدامات در یک سال اخیر با شدت آغاز شده و باید در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها