روحانی در برنامه انتخاب شما:

نحوه تعامل قوا باید در جهت منافع مردم باشد

روحانی در رادیو جوان:

باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم

حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم. باید به انقلاب و نظام اسلامی و به ایرانی بودنمان افتخار کنیم تا بتوانیم با این افتخار مسیر آینده را بهتر با قدمی استوارتر شکل دهیم.
کد خبر: ۵۷۰۳۱۷
باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم

حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در ویژه برنامه پرس‌وجو که از رادیوجوان پخش شد، اظهار داشت: من معتقدم باید بر ارزش‌هایمان پافشاری کنیم و آنها را ادامه دهیم. به انقلاب و نظام اسلامی و به ایرانی بودنمان افتخار کنیم تا بتوانیم با این افتخار مسیر آینده را بهتر با قدمی استوارتر شکل دهیم.

وی در ادامه سخنان خود، مهمترین دغدغه نسل جوان ما را مسئله اشتغال دانست و تصریح کرد: در گذشته دغدغه جوان ما ورود به دانشگاه بود و در کنار ورود به دانشگاه نه تنها شغل را می‌دید بلکه شغل خوب با حقوق مکفی را نیز شاهد بود. ورود به دانشگاه امید به آینده را نیز با خود به همراه داشت اما متأسفانه امروز اینچنین نیست. حتی دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و حتی در مقطع ارشد و دکتری باز هم دغدغه اشتغال دارند.

روحانی ادامه داد: راه حل اصلی این است که ما باید تولید را رونق دهیم. محیط و فضای کسب و کار را بهبود بخشیم از امکانات بالقوه نهایت استفاده را ببریم اگر طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام را تکمیل و پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را اجرا کنیم خود به خود اشتغال خواهد آمد. البته در کنار این باید برای آنهایی که آماده به کار می‌‌شوند و در ماه‌های اولیه شغل فوری وجود ندارد بیمه‌ای را در نظر بگیریم تا به حداقل‌های زندگی‌شان برسند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که برای رفع مشکلات اقتصادی ازدواج چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: مسائل اقتصادی به ویژه بیکاری با مسائل اجتماعی و فرهنگی گره خورده است که یکی از آنان مسئله ازدواج نسل جوان ماست که با افزایش سن ازدواج و به همراهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد. اولین مشکل ازدواج مسئله اشتغال است. وقتی جوان درآمدی ندارد چطور می‌تواند به فکر اشتغال باشد درحالیکه باید به حداقل زندگی در آینده اطمینان پیدا کند.

وی افزود: مسئله مسکن نیز در اولویت دوم جوانان است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. مسائل اقتصادی است که برای ازدواج مشکل به وجود آورده است. همچنین همین مشکل اقتصادی بسیاری از ازدواج‌ها را به طلاق رسانده است. البته در حال حاضر آشفتگی‌هایی از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم نیز شاهدیم و اصلاً همسریابی نیز تغییر کرده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در رادیوجوان در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای بحث امنیت اجتماعی و اخلاقی چه برنامه‌ای دارید، تصریح کرد: البته که اخلاق را باید ارتقاء دهیم اما با مأموران ویژه نمی‌شود. ما باید آگاهی نسل جوان را بالا ببریم. اینقدر در زندگی مردم نباید دخالت کنیم ارتقای اخلاقی با چادر درست نمی‌شود. کار فرهنگی را باید به صاحبان فرهنگ سپرد. هنرمندان و موسیقی‌دانان و صاحبان سینما و علما باید فرهنگ را عوض کنند.

وی ادامه داد: کار فرهنگی را نباید به پلیس سپرد. شاید در ایستگاه آخر نیاز به پلیس باشد اما در حال حاضر ما پلیس را در ایستگاه اول وارد کرده‌ایم. ما اخلاق پلیسی نمی‌خواهیم بلکه پلیس اخلاقی را می‌خواهیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به جایگاه والای هنرمندان تصریح کرد: ما اهداف زیادی داریم اما ابزار لازم را برای پیشبرد آن اهداف در اختیار نمی گیریم. ما باید مشخص کنیم که آیا نظارت دولت بر هنرمندان را می‌خواهیم یا نظارت هنرمندان بر دولت. من معتقدم هنرمندان ما می‌توانند هدایتگر باشند و راه را بر جامعه و دولت نشان دهند. کار هنر را نباید به «دستوربگیر» بسپاریم. کار فرهنگ را باید به اصحاب هنر بسپاریم به کسانی که هنر را تجربه کردند و در فضای هنر زندگی کرده‌اند و من معتقدم این مردم هستند که به کار هنرمند ارزش می‌دهند.

روحانی در پاسخ به این پرسش که چه تعاملی با رسانه‌های جمعی خواهید داشت، گفت: امروز در کشور ما نهادهای نظارتی مختلفی وجود دارند که این نهادها بر عملکرد دولت نظارت می‌کنند اما معتقدم نظارت رسانه‌های جمعی بر عملکرد دولت موثرتر است.

وی با بیان اینکه باید فضای نقد در رسانه‌ها را باز کنیم، افزود: محاکمه یک فرد متخلف توسط رسانه‌ها دردناک‌تر از محاکمه این شخص توسط نهادهای قضایی خواهد بود و لذا رسانه‌ها بهترین نهاد برای نظارت بر دولت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید کرد: امروزه بار احزاب قوی در کشور را رسانه‌ها به دوش می‌کشند.

روحانی معتقد است که رسانه‌ها می‌توانند برای چرخش امور به ملت، دولت و کشور کمک کنند و می‌توانند بهترین حامی، ناظر و یار دولت باشند.

وی رسانه‌های تصویری، صوتی، مکتوب و اینترنتی را در نسل جوان و ساخت الگوها در جامعه موثر برشمرد و بر الگو بودن رسانه‌ها در جامعه بعد از خانواده و محیط‌های آموزشی تاکید کرد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره علت مراجعه برخی جوانان به رسانه‌های بیگانه توضیح داد: دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است و همه رسانه‌ها و کشورها می‌خواهند محصولات خود را به کشورهای دیگر عرضه کنند؛ ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم.

روحانی افزود: نمی‌شود دروازه ورود صدا و تصویر رسانه‌ها را به کشور بست؛ چرا که امکان‌پذیر نیست و تنها راه کند کردن اثر رسانه‌های دیگر فعال‌تر و قوی‌تر کردن رسانه‌های داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌های داخلی ما سبک‌های مورد پسند و فعال جوانان ما را به رسمیت نمی‌شناسند، علت اصلی مراجعه جوانان ما به رسانه‌های بیگانه را همین موضوع عنوان کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: رسانه‌ها باید سلیقه‌های مختلف را به رسمیت بشناسند و  چارچوب تعیین نکنند چرا که چارچوب‌ها همان فرهنگی است که مردم به آن باور دارند.

روحانی به مقایسه ایران با کره شمالی پرداخت و گفت: اینجا ایران است، کره شمالی نیست که شعار، رفتن به کلاس درس و یا راه رفتن تحت نظارت باشد؛ ما باید تکثر رسانه‌ها را بپذیریم.

وی با بیان اینکه به جای مهندسی فرهنگی باید از واژه معماری فرهنگی استفاده کرد، اظهار داشت: عده‌ای از این کلمه مهندسی فرهنگی سوءاستفاده می‌کنند؛ بنابراین مقصود ما همان معماری و طراحی است که اسلام و فرهنگ ایرانی از آن سخن می‌گوید.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ملی را رسانه‌ای برشمرد که وظیفه آن تنها بلندگو دولت بودن نیست و گفت که رابطه دولت و رسانه نباید جاده یک‌طرفه باشد و دولت هرچه می‌پسندد انتظار داشته باشد از رسانه‌ها تبلیغ و اعلام شود.

روحانی با بیان اینکه پیشرفت رسانه‌ای در کشور ما به اندازه لازم صورت نگرفته است، ادامه داد: دوست دارم پیشرفت رسانه‌ای به گونه‌ای باشد که خواست مردمی در آن به وجود آید چرا که اگر در عصر حاضر اگر توجهی به نیاز جوانان نشود، آنان نیازهای خود را از راه دیگری تامین می‌کنند که شاید راه درستی نباشد.

وی در مورد دغدغه‌های فرهنگی جوانان و برنامه‌های خود در این حوزه نیز اظهار داشت: نیازهای فرهنگی نسل جوان ما بیشتر از نسل میان‌سال است و این به خاطر دو مولفه انرژی و دوران «انتخاب‌ها» است و ما باید شرایط لازم برای خلق هنرهای لازم را فراهم کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنوع در کتاب‌ها را کم ارزیابی و خاطر نشان کرد: تنوع‌بخشی به بخش کتاب سبب افزایش علاقه نسل جوان به کتابخوانی خواهد شد.

روحانی معتقد است که نباید در انتشار کتاب زیاد در ممیزی ها سخت‌گیری شود چرا که به گفته وی نظارت را می‌شود بعد از چاپ نیز صورت داد زیرا چاپ‌های اول عموما کم‌تیراژ هستند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی نیز اظهار داشت: من رابطه سیاست خارجی امروز را اصلا نمی‌پسندم چرا که در شأن کشور و ملت ما نیست و معتقدم باید با دنیا با اخلاق حرف زد.

روحانی با تاکید بر اینکه کلمات خشونت‌آمیز در سیاست خارجی به ما کمکی نخواهد کرد، افزود: دنیا برای خود جایگاه و منافع مشخصی دارد و با شعار چیزی عوض نمی‌شود؛ تعامل با دنیا از احترام و منافع متقابل برمی‌خیزد و منافع یک‌طرفه در دنیای امروز امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: با دنیا باید رابطه سازنده برقرار کرد چرا که خط قرمزها زیاد نیست و قانون اساسی و نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته از خط قرمزها محسوب می‌شود و نباید برخی‌ها سلیقه‌ای این خط قرمزها را افزایش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران اسلامی را از لحاظ ژئوپلوتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک خاص تلقی و تصریح کرد: باید از این جایگاه خاص برای توسعه فرهنگ، اقتصاد و سیاست استفاده کرد و دانست که توسعه در انزوا متولد نخواهد شد؛ بلکه در سایه تعامل با جهان امکان‌پذیر است.

روحانی ادامه داد: باید با قدرت‌های بزرگ و تعامل سازنده متوازن داشت که منافع ما را تامین کند؛ بنابراین تعامل با دنیا فرصت است نه تهدید.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اجرای هدفمندی یارانه‌ها را قانونی دانست که دولت‌های گذشته از برنامه دوم توسعه به دنبال تحقق بخشیدن آن بودند.

روحانی اضافه کرد: آنچه امروز در هدفمندی یارانه‌ها تحقق یافته یارانه‌ها را آن‌طور که باید و شاید هدفمند نکرده است؛ چرا که علیرغم یارانه نقدی به مردم خیلی کارهای دیگر نیز باید در هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید هدفمندی یارانه‌ها را دنبال خواهد کرد، اظهار داشت: یارانه نقدی 45 هزار تومانی به مردم را ادامه می‌دهیم اما باید دانست که امروز ارزش این یارانه 45 هزار تومان به اندازه 15 هزار تومان است.

روحانی بر همین اساس تاکید کرد که یخ سرد یارانه در فضای گرم تورم آب می‌شود و لذا باید تورم و گرانی را مهار کرد.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی نیز دیده شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره نظام بیمه در کشور نیز اظهار داشت: در بحث تامین هزینه‌های درمانی مردم با مشکل جدی مواجهند و هزینه‌های درمان و حتی بهداشت آنها روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: همه مردم باید بتوانند از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند؛ در حال حاضر 5 میلیون نفر از مردم از بیمه استفاده نمی‌کنند و از این رو، همگانی کردن بیمه یکی از اهداف دولت تدبیر و امید خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: امروز بیمه‌ها در یکی دو بیمه محصور شدند در حالی که باید رقابتی شوند و به جای سازمان تامین اجتماعی چند سازمان و نهاد دیگر تشکیل شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

وی متذکر شد: مردم در برنامه بیمه نباید مجبور باشند و اگر بیمه رقابتی باشد، می توان خدمات بیشتری را ارائه کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سهم پرداختی مردم از بیمه درمان 70 به 30 است که باید این نسبت طی سال‌های آینده به تدریج معکوس شود و مردم بتوانند از خدمات بهتری در بحث بیمه برخوردار شوند.

روحانی اضافه کرد: امروزه ما شاهد معضلات و فسادهای عظیمی نیز در سازمان تامین اجتماعی هستیم که دود این موضوع در چشم مردم و بیماران می‌رود.

وی ادامه داد: ثروتمندترین سازمان، سازمان تامین اجتماعی است اما متاسفانه این سازمان در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی خود کمترین شفافیت را دارد و این مشکلی است که جامعه ما با آن مواجه است.

نامزد انتخابات یازدهم گفت:‌ دولت تدبیر و امید خود را در همه زمینه‌ها پاسخگوی مردم می‌داند و این را جزو وظایف خود می‌داند.

روحانی افزود: اساسا اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت پاسخگویی است؛ دولت باید ضمن شفافیت در همه امور به مردم پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: من یک برنامه نوبه‌ای تنظیم می‌کنم و در این برنامه نوبه‌ای به مردم گزارش کار می‌دهم و در این گزارش کار، نکات و سؤالاتی که مدنظر مردم است، می‌توانند از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و دولت پاسخگوی آنها خواهد بود و مشکل جوانان با کلید تدبیر و امید حل خواهد شد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
۰
۰
سلام در مورد مشاغل سخت و زیان آور تجدید نظر گردد مثلا اپراتور كامپیوتر یا حسابدار

نیازمندی ها