کوتاه از جهان

توضیح نحوه فرار هزاران زندانی در مصر

وزیر کشور پیشین مصر فاش کرد در جریان انقلاب این کشور بیش از 23 هزار زندانی از زندان‌های مصر گریخته‌اند و یکی از آنها محمد مرسی، رئیس‌جمهور کنونی است.
کد خبر: ۵۶۹۶۲۲

محمد وجدی، وزیر کشور پیشین مصر برای اولین بار فاش کرد که در جریان عملیات آزادسازی زندانیان زندان وادی النطرون که در نیمه‌شب بیست و نهم تا صبح سی‌ام ژانویه صورت گرفت، محمد مرسی و نزدیک به 30 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین از این زندان فراری داده شدند.

وی مدعی شد برخی گروه‌های خارجی از جمله حماس و حزب‌الله لبنان در آزاد کردن زندانیان در زمان انقلاب این کشور نقش داشتند و اعلام کرد: نیروهای این دو گروه از طریق صحرای سینا و با همدستی رهبران انقلاب مصر وارد کشور شدند.

وجدی مدعی شد که نزدیک به 90 زندانی حزب‌الله در جریان انقلاب مصر از زندان‌های این کشور گریخته‌اند و از طریق غزه به لبنان بازگشتند./ ایسنا

هند، سربازان روباتیک تولید می‌کند

هند با توسعه جنگ‌افزارهای آینده‌نگر از جمله تولید سربازان رباتیک، سعی دارد میزان از دست رفتن نیروی انسانی خود در مناطق جنگی دشواری همچون خط کنترل مرزی را کاهش دهد. این اقدام بخشی از تلاش این کشور برای تقویت قابلیت‌های جنگی بدون نیروی انسانی است که به هند کمک می‌کند به گروه کشورهای دارای این فناوری بپیوندد.

براساس این طرح که از سوی سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند اجرا می‌شود، ربات‌های بسیار هوشمند با قابلیت تشخیص دوست و دشمن تولید خواهد شد. استفاده از این سربازان برای کارهای دیگری از جمله خنثی‌سازی بمب و مناطق دارای تشعشع بالا مفید خواهد بود و این سربازان قابلیت کار گروهی نیز دارند. هند تاکید می‌کند استفاده از سربازان رباتیک در خط کنترل مرزی هند تا یک دهه آینده امکان‌پذیر نیست./ ایرنا

توقف صادرات نفت سودان‌جنوبی از طریق خاک سودان

رئیس‌جمهور سودان اعلام کرد صادرات نفت سودان‌جنوبی از خاک سودان متوقف شده است. عمر البشیر افزود: ما به سودان‌جنوبی فرصت دادیم از حمایت شورشیان دست بکشد، اما همچنان به چنین حمایت‌هایی ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، متوقف شدن صادرات نفت سودان جنوبی از خاک سودان یک تصمیم حساب شده است و خارطوم اهمیت نمی‌دهد که صادرات نفت از طریق کنیا یا هر کشور دیگری انجام شود. البشیر در ماه می سال جاری سودان جنوبی را تهدید کرده بود که اگر به حمایت‌های خود از ائتلاف جبهه انقلابی ادامه دهد، صادرات نفت این کشور را از طریق زیرساخت‌های نفتی سودان متوقف خواهد کرد. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها