یکی از عمده راههای توسعه حمل و نقل انسان محور، استفاده از دوچرخه است که گسترش فرهنگ دوچرخهسواری در کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان نقش برجستهای دارد، اما جالب است که در کشور ما به جای ترویج این فرهنگ صحیح، قیمت دوچرخهها روز به روز بالاتر میرود تا انگیزه افراد نیز برای استفاده از این وسیله حمل و نقل سالم، کمتر از قبل شود.
روز گذشته معاون شهردار تهران عنوان کرد: قیمت نوعی دوچرخه تولید داخل، ظرف یک سال از 90 هزار تومان به 360 هزار تومان رسیده و بهعبارتی، قیمت این وسیله حمل و نقل پاک به یکباره، چهار برابر شده است.
البته این قیمت دوچرخههای تولید داخل است که لزوما نباید به موضوع گرانی ارز ربط داشته باشد و توجیهی هم برای گران شدن آن وجود ندارد، اما قیمت دوچرخههای وارداتی طی یک سال اخیر چند برابر شده است.
نکته متناقض داستان اینجاست که از یکسو مسئولان بر استفاده از دوچرخه برای حفاظت از محیط زیست و کاهش مشکلات ترافیک شهری اصرار دارند و از سوی دیگر، نظارتی بر روند افزایش قیمت دوچرخهها در بازار آزاد ندارند.
گرچه اکنون شهرداری تهران و برخی کلانشهرهای دیگر، طرح امانت دادن دوچرخه به شهروندان را در برخی مناطق شهر اجرا میکنند، اما این طرحها نیز فقط در گستره محدودی از کلانشهرها اجرا میشود و به هیچ وجه نمیتواند جوابگوی حتی نیمی از متقاضیان باشد.
همچنین نبود مسیرهای دوچرخهسواری در کلانشهرها نیز مشکل دیگری است که نهادینه شدن فرهنگ دوچرخهسواری در کشور را با تاخیری طولانی مواجه کرده است.
امین جلالوند - گروه جامعه
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون
فاطمه مجلل در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین: