این تونل با بیش از 3 کیلومتر طول در گردنه امامزاده هاشم در محور هراز واقع شده است

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای کشور

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور به طول بیش از سه کیلومتر واقع در گردنه امامزاده هاشم در محور هراز در حالی روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید که همزمان عملیات اجرایی قطعه دوم این گردنه به طول بیش از سه کیلومتر و عملیات اجرایی سه طرح مهم دیگر راهسازی ازجمله احداث قطعات 2 و3 آزادراه تهران ـ شمال در جاده چالوس آغاز شد.
کد خبر: ۵۶۸۱۷۸

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای شمال کشور به طول 3290 متر در قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز احداث شده است و با بهره‌برداری از این طرح و حذف گردنه امامزاده هاشم، مسیر آمل به تهران کوتاه‌تر و فاصله 21 کیلومتری منطقه پلور در استان مازندران تا آبعلی در استان تهران به 12 کیلومتر کاهش می‌یابد.

مسیر این جاده در حدود چهار کیلومتری جنوب پلور و قبل از پل آبشار آغاز و در پنج کیلومتری گردنه امامزاده هاشم، وارد بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور خواهد شد.

رفع گره ترافیکی محور هراز، رفع مشکلات زمستانی این محور که حدود 70 درصد آن در گردنه امامزاده هاشم است، ارتقای مشخصات هندسی مسیر، حذف پیچ‌های با شعاع قوس پایین و کاهش شیب طولی مسیر، کاهش طول مسیر به میزان حدود 9 کیلومتر، کاهش قابل ملاحظه زمان سفر با صرفه‌جویی 300 میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت در حدود هزار میلیارد ریال در سال و کاهش قابل ملاحظه سوانح جاده‌ای با صرفه‌جویی 500 میلیارد ریال از جمله مزایای اجرای این طرح است.

محور هراز یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی استان تهران و مازندران است و این تونل جاده‌ای در راستای طرح چهار بانده کردن محور هراز قرار گرفته است.

این تونل که عملیات اجرایی آن از سال 87 آغاز شده، در ارتفاعی پایین‌تر از گردنه امامزاده هاشم قرار دارد و نکته جالب توجه این طرح این است که از این پس مسافرانی که از آمل به سمت تهران حرکت می‌کنند، دیگر بقعه امامزاده هاشم(ع) را به عنوان یک جاذبه مذهبی توریستی که در این مسیر قرار دارد نمی‌بینند.

ایجاد همبستگی ملی با برقراری ارتباط شمال و مرکز

رئیس‌جمهور در حاشیه افتتاح این تونل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عبور از رشته کوه البرز و برقراری ارتباط میان شمال کشور و بخش مرکزی، علاوه بر ایجاد همبستگی ملی، توسعه گردشگری و ایجاد روحیه نشاط برای مردم، در حوزه امنیت ملی نیز حائز اهمیت است. به همین دلیل از گذشته برای برقراری این ارتباط تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و دو جاده هراز و چالوس با توجه به مشخصات فنی، برای تردد ایجاد شده است.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به این که مشخصات فنی در دو محور هراز و چالوس با توجه به سرعت پایین تردد در گذشته احداث شده است و با تغییر در سیستم حمل و نقل و گسترش حجم تردد، این جاده‌ها دیگر پاسخگو نیست، افزود: در محور هراز بخش مهمی از مشکلات و گرفتاری‌ها در محدوده گردنه امامزاده هاشم(ع) بود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و احداث دو تونل بزرگ در این محدوده مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به این که در شرایط اوج ترافیک از هر دو جاده قدیم و جدید استفاده خواهد شد، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی مقرر شده که کل مسیر محور هراز بهسازی و دو طرفه شود.

پایان کار با 1.5 سال فعالیت جهادی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز با بیان این که فاز یک واریانت گردنه امامزاده هاشم به عنوان یکی از طرح‌های مهر ماندگار در مدت کوتاهی ساخته و افتتاح شد، گفت: این طرح با اعتبار 93 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و احداث فاز دوم آن نیز به طول ۳۲۰۰ متر آغاز شده است.

احمد صادقی با بیان این که احداث واریانت گردنه امامزاده هاشم یکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت بود که طی 1.5 سال اخیر در یک فعالیت‌ جهادی ساخته شد، درباره مشخصات این قطعه یادآور شد: این مسیر 5.5 کیلومتر بوده که ۳۲۸۰ متر طول تونل و گالری‌های آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که این تونل طویل‌ترین تونل جاده‌ای کشور است، تصریح کرد: این طرح تا شهریور سال ۹۰ فقط ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در مدت زمان 1.5 سال به اتمام رسید. صادقی از مشکلات اجرای این طرح و سختی‌های پیش روی پیمانکاران گفت و افزود: برای احداث این تونل با گسل‌های مختلفی مواجه شدیم. میزان دبی آب این تونل در برخی روز‌ها تا ۵۰۰ لیتر بر ثانیه هم رسید که این رقم بسیار بالایی در تونل‌سازی است و سرعت کار را کاهش می‌داد، اما با تخصص کارشناسان داخلی، این تونل طراحی و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این بخش تأثیر بسیار مهمی در تسریع عبور و مرور و روان‌سازی ترافیک، حذف ترافیک خودروها و تسریع جابه‌جایی کالا خواهد داشت، ضمن آن که کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و حذف نقاط حادثه‌خیز و کاهش سوانح رانندگی را به دنبال دارد.

اجرای تونل قطعه دوم طرح در 3 سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای قطعه دوم این طرح نیز پیمانکار آن انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شده است، گفت: مقرر شده است با استفاده از دستگاه TBM که پیمانکار وارد می‌کند، تحول عظیمی در صنعت تونل‌سازی وزارت راه و شهرسازی رخ دهد و طی ۳۵ ماه این تونل و قطعه دوم تکمیل شود؛ این قطعه حلقه مفقوده این طرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مبلغ قرارداد طرح در قطعه دوم حدود ۲۱۰ میلیارد تومان خواهد بود، گفت: طول کل تونل این طرح ‌حدود 6.5 کیلومتر است.

وی یادآور شد: قطعه۲ از تقاطع قطعه یک با جاده مشاء آغاز و در کوه مقابل وارد تونل شده و از آبعلی خارج می‌شود و سپس توسط پلی بزرگ روی دره آبعلی به دامنه‌های سمت راست جاده آبعلی متصل می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی 3 طرح راهسازی دیگر

طرح ادامه اصلاح جاده‌های هراز، احداث تونل دوم در این مسیر، تعریض جاده، آغاز عملیات اجرایی احداث قطعات 2 و 3 آزاد راه تهران ـ شمال در جاده چالوس و طرح بهسازی و تعریض جاده فعلی تهران ـ شمال در محور چالوس سه طرح مهم دیگر در حوزه راهسازی بود که روز گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز شد. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی قطعات 2 و 3 آزاد راه تهران ـ‌ شمال حد فاصل شهرستانک ـ‌ مرزن آباد، گفت: قطعات 2 و 3 این آزادراه 69 کیلومتر طول دارد و قرار است با اعتبار 5500 میلیارد تومان در مدت چهار سال ساخته شود.

حسن احمدی افزود: در طول این مسیر 112 دستگاه تونل به طول 51 کیلومتر و 53 دستگاه پل به مساحت 8200 مترمربع ساخته می‌شود.

وی با بیان این که برای ساخت قطعات 2 و 3 این آزادراه حدود 20 میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری انجام می‌شود، تصریح کرد: در طول این مسیر تونلی به طول 6.5 کیلومتر ساخته خواهد شد. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور با اشاره به این که پیش از این قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال به طول 20 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است، گفت: بخش زیادی از قطعه یک این آزادراه هم ساخته و همه تونل‌های آن حفر شده است.

احمدی با بیان این که با ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال، تمامی مسیر 123 کیلومتری این آزادراه به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: با ساخت این آزادراه علاوه بر این که مدت زمان سفر تهران ـ شمال از حدود چهار ساعت به حدود یک ساعت و 20 دقیقه کاهش می‌یابد، به مقدار زیادی هزینه‌های حمل و نقل نیز کاهش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها