بشار اسد در گفت‌و‌گو با شبکه المنار:

پاسخ بعدی ما به اسرائیل، استراتژیک خواهد بود

در حالی که این روزها بحث و مذاکره در مورد برگزاری نشست ژنو 2 به مهم‌ترین خبر این روزهای سوریه تبدیل شده است، بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌و‌گو با شبکه المنار به توضیح ابعاد جنگ همه‌جانبه خارجی علیه سوریه پرداخت.
کد خبر: ۵۶۷۵۰۲

وی در این سخنرانی به واکنش سوریه در مقابل حملات آینده رژیم صهیونیستی اشاره کرد و تحویل اولین محموله سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 از روسیه را تائید کرد.

در همین حال گفته می‌شود سازمان ملل نام جبهه النصره را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، اسد در اولین بخش این مصاحبه به مشخصات جنگ پرداخت و گفت: جنگی که علیه سوریه بر پا شده است، یک تجاوز سه‌جانبه مانند حمله سال 1956 نیست، بلکه این جنگ یک جنگ جهانی علیه سوریه است و ما راه مقاومت را در پیش گرفته‌ایم و به همین دلیل به پیروزی قطعی ایمان داریم.

وی خاطرنشان کرد: من به تمام گروه‌ها و کشورها می‌گویم ما بیش از پیش حامی مقاومت و مقاومان در تمام جهان عرب خواهیم بود.

اسد درباره حمله رژیم صهیونیستی به سوریه افزود: ما به تمام طرف‌های عرب و خارجی که با ما تماس گرفتند، اعلام کردیم که اگر اسرائیل بار دیگر حمله کند، به حملات او پاسخ خواهیم داد.

طبیعتا در گذشته نیز به حملات اسرائیل پاسخ داده شده، اما پاسخ موقت و با رویکرد سیاسی ارزشی ندارد. ما اگر بخواهیم به اسرائیل پاسخ دهیم، باید پاسخمان استراتژیک باشد.

بشار اسد در پاسخ به پرسشی در خصوص موشک‌های اس ـ 300 روسیه مبنی بر این‌که این موشک‌ها وارد سوریه شده، اعلام کرد: ما معمولا از مسائل نظامی سخن به میان نمی‌آوریم، اما درخصوص روسیه می‌گویم که این معاهده‌ها ربطی به بحران سوریه ندارد و ما از سال‌های گذشته با آنها درخصوص سلاح‌های گوناگون در حال مذاکره هستیم و روسیه به اجرای این معاهده‌ها پایبند است.

رئیس‌جمهور سوریه ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد، سوریه نخستین محموله موشک‌های ضدهوایی اس‌ـ۳۰۰ روسیه را دریافت کرده است و بزودی بقیه موشک‌ها را نیز تحویل خواهد گرفت.

وی به نقش حزب‌الله در سوریه پرداخت و در این ارتباط از سرنوشت مشترک و درهم‌تنیده حزب‌الله و سوریه سخن گفت و افزود: اگر گروه‌های مسلح برای آزادسازی بلندی‌های جولان از اشغال رژیم صهیونیستی وارد میدان شوند، حکومت سوریه جلوی آنها را نخواهد گرفت.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین در این مصاحبه به کنفرانس بین‌المللی ژنو اشاره و اظهار کرد: کشورش در این کنفرانس شرکت خواهد کرد، اما امیدی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارد.

اختلافات بر سر نشست ژنو 2

گرچه مقدمات برای برگزاری نشست ژنو 2 آغاز شده، اما اکنون اختلاف میان طرفین بیش از پیش شده است. در همین خصوص ولید المعلم، وزیر امورخارجه سوریه نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین اظهار کرد: شایسته بود که مخالفان پیش از برگزاری نشست ژنو2 پیش‌شرط مشخص نمی‌کردند. کسانی که ویران کردن سوریه را طراحی کرده‌اند، می‌خواهند بحران سوریه در سطح بین‌المللی مطرح شود.

وزیر امورخارجه سوریه در مورد آمادگی دمشق برای مذاکره با دولت موقت تشکیل شده از سوی مخالفان، تصریح کرد: دولت موقت مخالفان، رژیمی است که ما آن را به رسمیت نشناخته‌ایم بلکه ما با گروه‌های مخالف مذاکره می‌کنیم. ما با کسانی که دستانشان به خون سوری‌ها آلوده شده است، مذاکره نمی‌کنیم، اما با کسانی مذاکره می‌کنیم که مایل هستند و احساس می‌کنند که زمان پایان دادن به خونریزی‌ها و حل و فصل سیاسی در سوریه فرا رسیده است.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد پیش‌شرط مخالفان سوری برای مشارکت در نشست ژنو2 غیرقابل اجرا بوده و آنها نمی‌خواهند روند سیاسی در این کشور آغاز شود.

مخالفان بتازگی اعلام کرده‌اند پیش‌شرط آنها برای حضور در نشست ژنو 2، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است.

طرف‌های بین‌المللی نیز در مورد این نشست دیدگاه‌های متفاوتی دارند؛ از یک سو هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرده کنفرانس ژنو 2 راهکار معجزه‌آسایی برای حل بحران سوریه ندارد و از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس گفت، مذاکرات ژنو 2 تنها راه موجود در آینده نزدیک است که می‌تواند به راه‌حلی سیاسی برای پایان درگیری‌ها در سوریه ختم شود.

جبهه النصره در فهرست سازمان‌های تروریستی

در همین حال اعلام شد اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، جبهه النصره سوریه (شاخه القاعده در سوریه) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند. این تصمیم هیات آمریکا در سازمان ملل است. دیپلمات‌های آمریکایی در این زمینه اظهار کردند که 15 کشور عضو شورای امنیت تصمیم این شورا مبنی بر درج نام النصره در گروه‌های تروریستی را تائید کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تصمیم قطعی در این مورد بزودی و به صورت رسمی اعلام شود.

در خبر دیگری رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، نیروهای سازمان اطلاعات این کشور طی یک عملیات امنیتی در شهر«اضنه» در جنوب ترکیه 12 نفر از عناصر گروه تروریستی جبهه النصره را دستگیر کردند. این رسانه‌ها افزودند نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه، دو کیلوگرم گاز سمی «سارین»، مقادیری اسناد و مدارک و مهمات نیز از این گروه ضبط کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که پنج نفر از این دستگیرشدگان آزاد شده‌اند و هفت نفر برای محاکمه در بازداشت به سر می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها