آیا ادویه قهوه ای رنگ دارچین که عطر منحصر به فردی دارد می تواند با تأثیرات بیماری آلزایمر مبارزه کند؟ این پرسشی است که دو دانشمند دانشگاه کالیفرنیا به آن پاسخ داده اند.
کد خبر: ۵۶۵۹۶۹

«روشنی جورج» و «دونالد گراوز» نتایج تحقیقات خود را در مجله بیماری آلزایمر به چاپ رسانده اند.

بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است، بیماری انحطاط عصبی که به صورت پیش رونده طی زمان وخیم تر می شود و سلول های مغزی را از بین می برد. تاکنون هیچ درمانی برای آن پیدا نشده و حتی علت اصلی آن نیز شناسایی نشده است.

این درحالی است که دو ترکیب کشف شده در دارچین با نام های «cinnamaldehyde» و «epicatechin» در تلاش برای مبارزه با این بیماری نویدبخش بوده اند.

براساس اظهارات این دو محقق، این ترکیبات می توانند از پیشرفت و تغییراتی که بیماری در سلول های مغز ایجاد می کند، جلوگیری کند.

یک پروتئین با نام «tau» نقش مهمی در ساختار نورون ها و همچنین کارکرد آنها ایفا می کند و عامل تجمع میکرولوله های یک سلول است.

«جورج» گفت: این پروتئین در بیماری آلزایمر متراکم می شود. وقتی که این پروتئین به طور مناسب به میکرولوله هایی که ساختار لوله را شکل می دهند متصل نمی شود، تمایل به تراکم و انباشتگی پیدا می کند و فیبرهای انحلال ناپذیر را در نورون شکل می دهد. هرچقدر که پیرتر می شویم بیشتر در معرض این شرایط قرار می گیریم، اما بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب مقادیر قابل توجهی دچار این حالت می شوند.

استفاده از «cinnamaldehyde» به عنوان ترکیبی که عامل بوی دارچین است که می تواند از گره های tau جلوگیری کند.

حفظ «tau» از فشار اکسایشی از تجمع این پروتئین جلوگیری می کند.به این منظور «cinnamaldehyde» به بقایای آمینو اسید «cysteine» متصل می شود.

بقایای «cysteine» در رابطه با تغییرات آسیب پذیر هستند، فاکتوری که خود عامل رشد و توسعه بیماری آلزایمر است.

دیگر ماده ای که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت، «Epicatechin» بود که در غذاهایی چون شکلات وجود دارد و یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

این ماده نه تنها آتش اکسایش را فرو می نشاند، بلکه به وسیله اکسایش فعال می شود بنابراین این ماده می تواند با «cysteines» در رابطه با پروتئین «tau» به شیوه مشابهی تعامل برقرار کند.

اگرچه این تحقیق نوید بخش بوده اما هنوز هم راه طولانی برای پی بردن به این که این درمان روی انسان هم کار می کند یا خیر وجود دارد، از این رو محققان نسبت به مصرف بیش از حد دارچین با هدف پیشگیری از آلزایمر هشدار داده اند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها