اسعدیان: دوستان سازمان، سینمایی رئیس‌جمهور را دور می‌زنند

خودداری سینماگران از‌حضور در‌هیأت بازگشایی خانه سینما

با گذشت حدود یک هفته از شکل‌گیری هیاتی برای بازگشایی خانه سینما، هر روز شاهد اعلام اسامی برخی سینماگران عضو این هیات از جمله پوران درخشنده یا علی سرتیپی در رسانه‌ها بوده‌ایم که بلافاصله آنها حضورشان را تکذیب کرده‌اند و برخی دیگر هم بی‌آن که نامشان رسانه‌ای شده باشد در مقابل این هیات موضعگیری کرده‌اند، این در حالی است که مسئولان سازمان سینمایی هم ضمن تاکید بر برگزاری جلسات بازگشایی خانه سینما هیچ نامی از اهالی سینما را به طور رسمی اعلام نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۶۳۸۰۴

به گزارش جام‌جم، در پی دستور جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور، مهدی عظیمی‌میرآبادی معاون این سازمان پیگیر تشکیل جلساتی برای بازگشایی خانه سینما در این رابطه شد و از ابتدا قرار بر این بود که این جلسات با حضور پنج نفر از اهالی سینما به عنوان نماینده صنوف و دو نفر از مدیران سازمان سینمایی برگزار شود، اما بجز سعید الهی دبیر هیات ساماندهی صنوف سینمایی و مهدی‌پور معاون اداره کل مجامع تشکل‌های سازمان سینمایی تا امروز خبری از حضور پنج سینماگر مورد اشاره نیست.

عظیمی میرآبادی وعده داد که با برپایی جلسات مکرر و مفید در این خصوص و رفع اختلافات موجود، خانه سینما کمتر از دو ماه دیگر با همدلی همه اهالی سینما بازگشایی شود. البته این بازگشایی منوط به قانونی کردن اصناف است.

معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور در گفت‌وگوهای روزهای اخیر خود خط قرمز هیات بازگشایی خانه سینما را قانونی خواند و افزود: مراحل قانونی کردن صنوف سینمایی مطابق تبصره بند یک دستور رئیس سازمان سینمایی کشور از هفدهم اردیبهشت آغاز شده و در صورتی که اصناف موافقت اولیه وزارت ارشاد را کسب کنند، می‌توانند دیگر مراحل خود را به صورت قانونی طی کنند. البته به نظر می‌رسد سینماگران همچنان از همراهی با مسئولان سازمان سینمایی کشور به دلایل متعدد سربازمی‌زنند و حتی هر از گاهی یکی از سینماگران نام آشنا همچون پوران درخشنده و علی سرتیپی حضور در فهرست هیات بازگشایی خانه سینما را تکذیب می‌کنند.

پیشتر در خبرها اعلام شده بود که سیدجمال ساداتیان، یدالله صمدی، پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی و علی سرتیپی پنج سینماگر عضو هیات بازگشایی خانه سینما خواهند بود.

مقاومت و امتناع جامعه اصناف از همراهی با سازمان سینمایی‌ با انتشار بیانیه‌ای به اوج خود رسید که در آن عنوان شده بود هیات موسوم به بازگشایی خانه سینما، شأنیت قانونی ندارد و هر اقدامی که توسط این هیات انجام شود، مورد قبول اعضای خانه سینما نیست. جامعه صنوف تاکید دارند که در اساسنامه خانه سینما چنین هیاتی پیش‌بینی نشده و تنها مرجع اداره امور خانه سینما، هیات مدیره آن است.

در همین خصوص سراغ همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران رفتیم و درباره چرایی امتناع سینماگران از حضور در هیات بازگشایی خانه سینما پرسیدیم.

اسعدیان در این باره به جام‌جم گفت: اگر دوستان و همکاران ما از حضور در هیات بازگشایی خانه سر باز می‌زنند، حتما اشکالی در آن هیات وجود دارد. یک عده از مسئولان ارشاد، خانه سینما را بدون دلایل متقن تعطیل کردند، حالا بعد از دو سال به دلایلی به آنها دستور دادند خانه سینما را بازگشایی کنند که به نظرم این افراد شخصا علاقه‌ای به باز شدن دوباره خانه سینما ندارند و در نتیجه سعی می‌کنند ظاهرا صورت مساله را به شکل دیگری تبدیل کنند. یعنی آقایان پیش خودشان این طور فکر می‌کنند حالا که ما دوست نداریم خانه سینما باز شود، پس چیزی باز شود که یک شیر بی یال و دم است! درواقع تبدیلش می‌کنیم به اسم خانه سینما، در حالی که دیگر عملا خانه سینما نیست. در واقع در عمل دارند آقای رئیس‌جمهور را دور می‌زنند و با طرح مسائل جدید از جمله این‌که خانه سینما از صفر دارد تاسیس می‌شود، ماجرا را طور دیگری مطرح می‌کنند. در حالی که در اساسنامه آن هیات پذیرفته شده خانه سینما 20 سال وجود خارجی داشته و حتی به هیات موسس آن نیز اشاره شده است. در واقع با این تعاریف جدید که قرار است خانه سینما دوباره تاسیس شود، پس یک هیات موسس و بعدتر یک کمیته بازگشایی می‌خواهد، سپس می‌رسند به هفت، هشت صنف دست‌سازی که خودشان راه انداختند. در صورتی که این دیگر اسمش خانه سینما نیست.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» افزود: طبیعتا ما اعضای خانه سینما مخالف این نوع بازگشایی هستیم و به عنوان صنوف به هیچ عنوان به این موضوع تن نمی‌دهیم.

او تاکید کرد‌: اگر مثلا دو سال پیش چنین اتفاقاتی می‌افتاد، ممکن بود آقایان برخی همکاران ما را به خودشان جذب کنند، اما الان دیگر خیلی دیر شده و امکان آن هم وجود ندارد و هیچ کس حاضر نیست در این روزهای پایانی دولت دهم وارد این موضوع ‌شود و به همین دلیل تک‌تک دوستان حضورشان را در هیات بازگشایی خانه سینما تکذیب می‌کنند.

اسعدیان درباره آخرین فعالیت‌های خودش نیز توضیح داد: همچنان مشغول نگارش فیلمنامه مجموعه «دا» هستم و در زمینه سینما هم فعلا دست نگه داشته‌ام تا ببینم اوضاع و احوال چگونه پیش می‌رود.

تلاش خبرنگار ما برای ارتباط با مهدی عظیمی میرآبادی، معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور میسر نشد، اما سعید رجبی فروتن سخنگوی سازمان سینمایی در همین باره به جام‌جم گفت: باوجود برگزاری چند جلسه توسط هیات بازگشایی خانه سینما، هنوز به طور رسمی و نهایی اسامی سینماگران این هیات مشخص نشده است، اما آقای عظیمی میرآبادی بزودی اسامی نهایی را اعلام خواهد کرد که متعاقبا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها