تنها 5 نفر در فهرست بازیکنانی قرار دارند که در لیگ قهرمانان بالای 50 گل به ثمر رسانده‌اند

رونالدو و مسی به‌دنبال رائول گونزالس

کریستیانو رونالدو به همراه رئال مادرید وداعی بسیار تلخ با لیگ قهرمانان اروپا داشت. این ستاره پرتغالی در دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در شرایطی که تیمش چهار گل از بورسیا دورتموند دریافت کرد، یک گل به ثمر رساند تا امیدهای اندک تیمش را برای جبران این نتیجه در بازی برگشت و صعود به فینال رقابت‌ها نگه دارد. رئال در بازی برگشت با وجود پیروزی دو بر صفر از راهیابی به فینال باز ماند اما رونالدو با وجود حذف تیمش از دور رقابت‌ها، یک موفقیت بزرگ به دست آورد، موفقیتی که به حضور او در باشگاه بازیکنان 50 گله لیگ قهرمانان اروپا مربوط می‌شود. در واقع گلی که او در شب تحقیر رئال در ورزشگاه زیگنال ایدونا پارک شهر دورتموند به ثمر رساند موفقیت جدیدی برای این بازیکن رقم زد. کریس رونالدو حالا پنجمین بازیکنی در تاریخ فوتبال اروپاست که شمار گل‌های زده خود را در لیگ قهرمانان اروپا به عدد 50 می‌رساند اما شکست تلخ دور رفت رئال باعث شد این دستاورد بزرگ چندان دیده نشود.
کد خبر: ۵۶۲۴۶۸

آغاز گلزنی‌ها با پیراهن منچستر یونایتد

رونالدو در فصل 2006 ـ 2005 در حالی که پیراهن منچستر یونایتد انگلستان را بر تن داشت گل‌زنی‌های خود را در لیگ قهرمانان اروپا آغاز کرد و از آن تاریخ تا آوریل 2013 که تک گل رئال را در دیدار رفت نیمه‌نهایی لیگ اروپا مقابل بورسیا دورتموند به ثمر رساند، 49 گل دیگر هم زد. گلزنی‌های او در هشت سال اخیر در لیگ قهرمانان اروپا به صورت پیوسته ادامه داشت و او در هفت دوره از این رقابت‌ها که با پیراهن دو تیم منچستریونایتد و رئال مادرید در آنها حضور داشت، در مجموع 50 گل زد که آماری فوق‌العاده ـ اما نه بی‌سابقه ـ است. در شرایطی که رونالدو رویای قهرمانی در این فصل لیگ قهرمانان اروپا را داشت، این موفقیت جدید می‌تواند تسلی بخش ناکامی بزرگ او و رئال مادرید باشد.

برخی از گل‌های رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا بسیار استثنایی بوده‌اند، همانند گلی که در یک چهارم نهایی فصل 2009 ـ 2008 به پورتوی پرتغال زد. او برای به ثمر رساندن این گل پرش بلندی انجام داد. البته این پرش بلند برای او که رکورد دار پرش در میان تمام فوتبالیست‌های دنیاست، چندان عجیب نیست. در همین دوره او در مرحله نیمه‌نهایی علاوه بر زدن یک گل بسیار زیبا، بازی بسیار فوق‌العاده‌ای مقابل آرسنال از خود به نمایش گذاشت تا یکی دیگر از به‌یاد‌ماندنی‌ترین شب‌های خود در لیگ قهرمانان اروپا را سپری کند. او در فصل 2013 ـ2012 نیز در مرحله گروهی یکی از سه گل رئال مقابل آژاکس را به ثمر رساند که این گل نیز در جمع گل‌های زیبای او در اروپا محسوب می‌شود. کاپیتان تیم ملی پرتغال در مرحله یک‌هشتم نهایی این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در بازی رفت رئال و منچستر که در سانتیاگو برنابئو برگزار شد با یکی از همان پرش‌های استثنایی و معروف خود گل تساوی تیمش را زد. رونالدو هر چند تنها بازیکن 50 گله لیگ قهرمانان اروپا نیست، اما در میان بازیکنان حاضر در باشگاه 50 گله‌های اروپا از لحاظ زدن گل‌های بسیار زیبا و استثنایی بی‌رقیب است.

سابقه رکورد زنی ستاره پرتغالی در گلزنی

ستاره پرتغالی رئال مادرید در حالی وارد باشگاه 50 گله‌های لیگ اروپا شده است که پیش از این نیز سابقه درخشانی در زدن رکوردهای گلزنی داشته است.

او در فصل 2011 ـ2010 در دومین فصلی که برای رئال بازی می‌کرد با به‌ ثمر رساندن 40 گل در لالیگا، رکوردهای تلمو زارا و هوگو سانچز با ۳۸ گل را شکست.

در طول این فصل، رونالدو ۵۳ گل در مجموع مسابقه‌ها به‌ثمر رساند و رکورد تاریخ باشگاه با ۴۹ گل توسط فرانس پوشکاش را نیز پشت سر گذاشت. سابقه رکورد زنی‌های رونالدو در زمینه گلزنی حتی به پیش از این برمی‌گردد، یعنی زمانی که برای منچستریونایتد بازی می‌کرد. او در فصل 2008 ـ 2007 هم با زدن ۳۳ گل در لیگ برتر، رکورد جورج بست با ۳۲ گل را شکست. او در این فصل که با قهرمانی منچستر در لیگ قهرمانان اروپا همراه بود، در مجموع 42 گل در رقابت‌های مختلف به ثمر رساند.

50 گله‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

پنج بازیکن در فهرست 50 گله‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا قرار دارند. کریستیانو رونالدو با وجود این‌که دیرتر از چهار بازیکن دیگر وارد این فهرست شد اما از لحاظ ارزش‌گذاری بالاتر از تیری آنری فرانسوی که خیلی قبل‌تر از او وارد این فهرست شد،قرار می‌گیرد چرا که او 50 گل خود را در 91 بازی زده و آنری همین تعداد گل را در 112 مسابقه وارد دروازه حریفان کرده است. فهرست 50‌ گله‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به شرح ذیل است که در این فهرست رائول گونزالس، اسطوره رئال مادرید و فوتبال اسپانیا با اقتدار در صدر قرار دارد.

1ـ رائول گونزالس ـ 71 گل در 142 مسابقه

2ـ لیونل مسی ـ 59 گل در 79 مسابقه

3ـ رود فن نیستلروی ـ 56 گل در 73 مسابقه

4ـ کریستیانو رونالدو ـ 50 گل در 91 مسابقه

5 ـ تیری آنری ـ 50 گل در 112 مسابقه

رقابت 2 فوق ستاره آرژانتینی و پرتغالی

در میان گلزنان برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، جنگ بر سر قرار گرفتن در صدر گلزنان اینک فقط بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو است زیرا در حال حاضر فقط این دو شانس این را دارند که برای چند سال دیگر هم درلیگ قهرمانان اروپا بازی کرده و به رکورد رائول اسپانیایی برسند. رائول گونزالس هم‌اکنون در السد قطر بازی می‌کند و عملا دیگر فرصتی برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا پیدا نخواهد کرد. به نظر می‌رسد رکورد او برای همیشه روی عدد 71 متوقف شده است. رود فن نیستلروی هم که تا به حال 56 گل در این رقابت‌ها زده اکنون بازیکن مالاگاست، تیمی که معمولا جایی در لیگ قهرمانان اروپا ندارد و اگر هم داشته از گردونه رقابت‌ها کنار رفته است.

در نظر گرفتن سن بالای این مهاجم هلندی و این‌که او کم کم به پایان دوران فوتبالش نزدیک می‌شود دلیل دیگری برای این است که او نمی‌تواند رکورد خود را افزایش بدهد. تیری آنری فرانسوی هم که خیلی وقت است به کار خود در فوتبال اروپا پایان داده در حال حاضر در ردبولز نیویورک آمریکا بازی می‌کند و او را هم دیگر در لیگ قهرمانان اروپا نخواهیم دید. فقط می‌ماند کریستیانو رونالدو و لیونل مسی که اتفاقا هر دو در سال‌های اخیر در هر زمینه‌ای با یکدیگر رقابت داشته‌اند؛ از رقابت بر سر تصاحب توپ طلای دنیا و اروپا گرفته تا تلاش برای قهرمان کردن تیم‌های خود در لالیگا.

مسی تا امروز 59 گل در 79 مسابقه در لیگ قهرمانان زده است و رونالدو 50 گل در 91 مسابقه. رکورد مسی از لحاظ ارزش‌گذاری و تعداد گل‌هایی که در مسابقه‌های تیمش به ثمر رسانده از رکورد رونالدو برتری دارد اما رقابت این دو فوق‌ستاره آرژانتینی و پرتغالی همیشه وجود داشته و در آینده باز هم ادامه خواهد داشت.

یوفا ‌/‌ مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها