رئیس قوه قضاییه مهم‌ترین رکن و محور برگزاری انتخابات را مشارکت گسترده مردم در این انتخابات اعلام کرد وگفت:‌ ایجاد ناامیدی یا تحریک مردم به مشارکت نکردن در انتخابات از سوی هر فرد یا گروهی، بازی در زمین دشمن است.
کد خبر: ۵۶۱۰۱۶
قانون فصل‌الخطاب در برگزاری انتخابات است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این‌که تمام روش‌ها، منش‌ها و عمل افراد و گروه‌های مختلف باید به سوی ایجاد شور و نشاط انتخاباتی جهت‌گیری شود، برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم را مهم‌ترین عامل در تضمین امنیت و اقتدار ملی توصیف کرد و افزود: اقتدار، امنیت ملی و توانایی در حرکت‌ به سمت اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حضور گسترده مردم نهفته است و تشویق به عدم حضور مردم در انتخابات دقیقا و قطعا بازی در زمین دشمن است.

رئیس قوه قضاییه قانون را فصل‌الخطاب تمام امور از جمله در برگزاری انتخابات پرشور اعلام و تاکید کرد: در فتنه سال 1388 نیز عده‌ای خواستند از مرز قانون عبور کنند در حالی که اگر به قانون تمکین می‌کردند و شکایت‌ها و اعتراض خود را در مسیر قانونی پیش می‌بردند آن مسائل پیش نمی‌آمد و موجب رانده شدن‌شان از سوی مردم نمی‌شد.

وی با یادآوری این نکته که در زمان فتنه پس از انتخابات سال 88 در شورای نگهبان حضور داشته و شاهد روند رسیدگی به اعتراض‌ها بوده است، گفت: در زمانی که ادعای تقلب مطرح شد، شورای نگهبان اعلام کرد که هر مقدار فکر می‌کنید و هر صندوقی که مدنظر دارید، بازبینی کنید و با این‌که زمان قانونی نیز گذشته این مدت با نظر ولایی مقام معظم رهبری تمدید شد، اما نپذیرفتند.

عضو سابق فقهای شورای نگهبان در ادامه افزود: در جلسه‌ای که بعد از انتخابات و با شرکت تمام مدعیان و معترضان نتیجه انتخابات در حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد، باز هم به معترضان و مدعیان تقلب انتخاباتی گفته شد که آمادگی بازبینی صندوق‌هایی که آنان بخواهند وجود دارد اما آنها اعلام کردند که ما قبول داریم در تعداد آرا و نتیجه کلی انتخابات تقلبی نشده است، بلکه در روند برگزاری کارهایی خلاف قانون از جمله استفاده از امکانات دولتی صورت گرفته است که سخنی بهانه‌جویانه بود.

وی تصریح کرد: مساله تقلب در انتخابات را عده‌ای از افراد در سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح کردند درحالی که خود مدعیان و معترضان به اعلام نتیجه انتخابات، اذعان کردند که معلوم نیست با بازبینی مجدد نتیجه انتخابات تغییر کند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد: مرجع رسیدگی و تشخیص صلاحیت‌ها شورای نگهبان است و در تمام دنیا نیز مکانیزمی برای تشخیص صلاحیت‌ها وجود دارد و فصل‌الخطابی باید در این زمینه باشد که این فصل‌الخطاب در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان است و اگر بناست تشکیکی در تشخیص شورای نگهبان صورت گیرد، آنوقت باید پرسید که از کجا  این تشکیک در نظر شورا درست است و این سلسله تشکیک‌ها را پایانی نیست؟

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر تمام مردم و مسئولان و کاندیداها و حامیان آنها قانون را معیار عمل خود قرار دهند، همچون همیشه انتخاباتی خوب و با مشارکت بالا صورت می‌گیرد و اطمینان داریم که این انتخابات نیز به صورت گسترده و پرشور برگزار خواهد شد و حماسه سیاسی تحقق خواهد یافت.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی دربخش دیگری از سخنان خود به شرایط کشور سوریه و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به این کشور اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از ناامیدی غربی‌ها و تروریست‌ها در دستیابی به اهداف خود در سوریه دانست و گفت: حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها از موفقیت خود و تروریست‌های مسلح ناامید شده‌اند و اوضاع مردم و ارتش سوریه در رسیدن به پیروزی و مقاومت در برابر توطئه‌ها بسیار مناسب است و در پشت صحنه توافق‌ها و حمایت‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و حتی برخی کشورهای عربی برای حمله رژیم صهیونیستی به سوریه صورت گرفته که جای تاسف دارد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی حمله رژیم صهیونیستی به سوریه را نشانه‌ای از طرح جدید کشورهای سلطه برای مقابله با جبهه مقاومت برشمرد و گفت:‌ معلوم است که غربی‌ها خواب جدیدی برای خاورمیانه دیده‌اند و متاسفانه برخی کشورهای اسلامی و عربی غافل از نیات پلید غربی‌ها و رژیم صهیونیستی از آنان حمایت کرده‌اند، با این حال بر حسب گزارش‌های موثق، با مقاومت مردم، دولت و ارتش سوریه اوضاع این کشور رو به بهبود است و جبهه مقاومت همچون گذشته مقتدرانه به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رئیس دستگاه قضا اهانت به ساحت صحابی بزرگ پیامبر (ص) را نشانه دیگری از طرح دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان دانست و با تاکید بر ضرورت هوشیاری در برابر این‌ توطئه‌ها اظهار کرد: این حرکت شنیع نشانگر تفکر وهابی‌ها و البته تفکر غلطی است که همکاری با جنایتکاران علیه بشریت را مجاز می‌داند اما حرمت گذاشتن به صحابه پیامبر را مجاز نمی‌داند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی وهابیت را تفکر وارداتی غرب و استعمار به جهان اسلام با هدف ایجاد تفرقه در میان مسلمانان دانست و گفت:‌ گروه‌های تندرو و افراطیِ وارداتی به دایره تفکر متین و عقلانی اسلام، به هیچ منطقی پایبند نیستند.

رئیس قوه قضاییه افزود: هدف این تفکر ایجاد اختلاف و حتی ایجاد جنگ و درگیری میان مسلمانان است و تمام مسلمین باید نسبت به این مساله هوشیار باشند و در واکنش‌های خود به محکوم کردن چنین اقدامات شنیعی مراقب باشند تا در دام طرح و نقشه استکبار نیفتند.

در این جلسه رئیس دیوان عالی کشور گزارشی از عملکرد این دیوان و مسائل و مشکلات آن را ارایه کرد.

همچنین در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات ادامه یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها