خبر تصویب 5000 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت امسال، اگرچه متولیان این حوزه را امیدوار می‌کند که اگر پرداخت شود سال فقیرانه‌ای نخواهند داشت، اما نگرانی هم به دلشان نهیب‌ می‌زند که مبادا این وعده هم مانند آن 6000 میلیارد تومان که قرار بود در سال 91 به این حوزه اختصاص یابد، هرگز جامه عمل نپوشد.
کد خبر: ۵۶۰۹۲۷
حوزه سلامت در حسرت بودجه‌های تخصیص نیافته

گرچه بودجه پیشنهادی دولت در لایحه بودجه امسال برای بخش سلامت 8000 میلیارد تومان بود، دیروز خبرگزاری مهر به نقل از حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تصویب 5000 میلیارد تومان برای این بخش در کمیسیون تلفیق مجلس برای سال 92 خبر داد و با آن که این رقم از پیشنهاد اولیه دولت کمتر است، اما اگر واقعا پرداخت شود،‌ بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را برطرف می‌کند.

البته این مصوبه نهایی نیست و احتمال تغییر آن در صحن علنی مجلس وجود دارد، اما به هر حال اگر قرار باشد مسئولان بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور عمل کنند باید سالانه 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها را به حوزه سلامت اختصاص بدهند.

این رقم سال گذشته معادل 6000 میلیارد تومان بود که پرداخت نشد و دولت 40 هزار میلیارد تومان حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را با 2000 میلیارد تومان که از بانک مرکزی قرض گرفته بود، جمع زد و تمامش را به شکل یارانه نقدی میان مردم تقسیم کرد.

بد قولی دولت، تبعید بیماران به زیر خط فقر

آخرین بار خاطره 6000 میلیارد تومان طلب وزارت بهداشت در هفته اخیر زنده شد که غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بهانه بررسی لایحه بودجه اشاره کرد دولت وظیفه دارد امسال 5000 میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص دهد و گفت: در سال گذشته با وجود تصویب 6000 میلیارد تومان برای این منظور و نیز پیش‌بینی بیمه بیکاری، دولت نه حتی یک ریال بابت بودجه سهم سلامت پرداخت و نه به بیمه بیکاری توجهی کرد.

کوتاهی در اختصاص این 6000 میلیارد تومان باعث شد سهم مردم از هزینه‌های درمان که قرار بود به کمتر از 30 درصد برسد از 50 درصد نیز بیشتر شود و سرانجام کار به جایی رسید که مرضیه وحید دستجردی از تاخیر دولت در پرداخت طلب 6000 میلیارد تومانی دولت انتقاد کرد و گفت هر سال بیش از 7 درصد مردم به علت ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

در آن زمان حسن امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت وقت نیز بشدت از تاخیر در بودجه 6000 میلیارد تومانی گله کرد و آن را علت زمینگیر شدن طرح پزشک خانواده دانست و اعلام کرد که در سال 92 احتمالا هزینه‌های سلامت رشدی 40 درصدی دارد و تبعات نپرداختن این طلب تا آن زمان نیز ادامه خواهد داشت.

نپرداختن طلب 6000 میلیارد تومانی وضع وزارت بهداشت در سال 91 را به قدری بحرانی کرد که بسیاری از متولیان حوزه سلامت اعتقاد داشتند حتی اگر وعده 6000‌میلیارد تومانی دولت نقد شود مشکلات مالی این وزارتخانه حل نمی‌شود.

پول بدهند، چاله‌ها پر می‌شود

سرانجام آن وعده 6000 میلیارد تومانی طلب وزارت بهداشت چه شد؟ حسن لیچایی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: حتی یک ریال از این وعده محقق نشد و دست وزارت بهداشت در آن سال خالی ماند.

نماینده مردم رشت وقتی از این طلب وصول نشده حرف می‌زند یاد 3000 میلیارد تومانی می‌افتد که قرار بود دولت آن را در سال 90 به حوزه سلامت اختصاص دهد. این هزینه از محل افزایش5/1 دلاری قیمت نفت بود و قرار بود بی‌چون و چرا به جیب وزارت بهداشت برود تا صرف سلامت مردم شود، اما دولت پس از تاخیری نسبتا طولانی توانست فقط 2000 میلیارد تومان آن را به این حوزه اختصاص دهد.

مرور همین تاریخچه است که باعث می‌شود عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حالا هم از شنیدن وعده اختصاص 5000 میلیارد تومان به حوزه سلامت دلگرم نمی‌شود و می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم آیا این سهم واقعا پرداخت می‌شود یا در حد یک قول عمل نشده باقی می‌ماند.

به گفته او، امسال آخرین سال کاری دولت نهم است و مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های نیمه‌کاره روی دست وزارت بهداشت مانده است که از آن جمله می‌توان به مطالبات بخش خصوصی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و مطالبات پرسنلی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و اگر این 5000 میلیارد تومان پرداخت شود، کسری بودجه وزارت بهداشت برای به سرانجام رساندن بسیاری از این برنامه‌ها برطرف خواهد شد.

تامینی لیچایی همچنین از برنامه‌ریزی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تحقق بخشیدن به طرح درمان رایگان مردم خبر می‌دهد و می‌گوید: حتی اگر این طرح در سال 92 اجرایی نشود، در سال 93 حتما به سرانجام خواهد رسید. با این حال بخشی از این طرح نیز در گرو عملی شدن طرح پزشک خانواده است که در صورت پرداخت نشدن بودجه 5000 میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال 92 همچنان نیمه‌کار می‌ماند.

مریم یوشی زاده -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها