قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان که برای علاقه اش به اسب سواری و نیز رژیم کیش شخصیت پرستی شهرت دارد در جریان یک مسابقه اسب دوانی زمین خورد.
کد خبر: ۵۵۹۱۴۰
رئیس جمهور ترکمن از اسب زمین خورد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، قربان قلی بردی محمداف که به عنوان سوارکاری ماهر شهرت دارد در یک مسابقه اسب دوانی که روز یکشنبه در عشق آباد برگزار شد از اسبش به نام « برکاتار» (قدرتمند) به زمین سرنگون شد.

فیلم ویدئویی سقوط رئیس جمهور ترکمنستان به رغم سانسور شدید در این کشور به بیرون درز کرد و امروز چهارشنبه از شبکه تلویزیونی روسی «اوروسیا نت » پخش شد.

براساس تصاویر این فیلم ،قربان قلی بردی محمداف  که جلوتر از سایر سوارکاران بود پس از عبور از خط پایان این مسابقه به مسافت یک کیلومتر ناگهان اسبش سکندری خورد و او به شدت از اسب سرنگون شد.

بردی محمداف که لباس سنتی ترکمن ها را به تن داشت برای لحظاتی روسی زمین افتاده بود . دهها مامور امنیتی با کت و شلوار سیاه به وسط پیست اسب دوانی دویده و تا زمان رسیدن یک آمبولانس رئیس جمهور را از دیده تماشاگران پنهان کردند.

رسانه های محلی ترکمن بی آنکه اشاره به سرنگون شدن بردی محمداف کنند از پیروزی وی خبر دادند. جایزه این مسابقه مبلغ 11 میلیون دلار بود که از سوی رئیس جمهور به صندوق یک بنیاد محافظت از اسب های ترکمن واریز شد.

روزنامه رسمی نوترالنی ترکمنستان چهار صفحه خود را به این پیروزی اختصاص داد و عکس های بزرگی از قربان قلی بردی محمداف را در لباس سنتی ترکمنی منتشر کرد.

تلویزیون دولتی این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه تصاویری از رئیس جمهور را در جلسه های دولتی پخش کردند که در آنها وی ظاهرا سالم به نظر می رسید.

ماموران امنیتی ترکمن تمام تلاش خود را به کار بستند تا فیلم این سقوط منتشر نشود. آنها در فرودگاه عشق آباد موبایل ها، تبلت ها و دوربین های کلیه مسافران را که قصد سفر به خارج داشتند ، کنترل کردند.

گفته می شود، پس از پخش این فیلم از شبکه تلویزیونی روسی ماموران امنیتی ترکمن دهها نفر را که مظنون به دخالت در خارج کردن این فیلم هستند، بازداشت کرده اند.

در رژیم ترکمنستان کیش شخصیت پرستی امری رایج بوده و قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور حکم یک نیمه خدا را دارد. این مساله در مورد صفر مراد نیازاف نخستین رئیس جمهور این کشور پس از فروپاشی شوروی نیز صدق می کرد.

فیلم سقوط قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان را با هم ببینیم. مترجم: بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مرندی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
۰
۰
و خداوند متكبران را بر خاك می كند .....
امیر رجبی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
۰
۰
خب این اسب حتما باید اعدام بشه.اسبی كه نمی فهمه كی سوارش شده باید اعدام بشه
تركمن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
۰
۰
باز هم اسب را دوست داریم

نیازمندی ها