نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده است که هرگز در مقابل تروریست‌ها کوتاه نخواهد آمد

استقرار نیروهای پیشمرگ کرد عراق در اطراف کرکوک

درگیری‌های چند روزگذشته عراق می‌رود که وارد مرحله تازه‌ای شود. این مرحله تازه را نیروهای پیشمرگ کردستان عراق دریک اقدام تحریک‌آمیز کلید زده و پس از خروج نیروهای ارتش از کرکوک، این شهر را محاصره کرده اند؛ اقدامی که با واکنش تند ارتش عراق مواجه شد و آن را بسیار خطرناک توصیف کرد. این درحالی است که همچنان درگیری بین شورشیان در استان‌های سنی‌نشین عراق با نیروهای پلیس و ارتش استمرار دارد و تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار بحران نیز درجریان است.
کد خبر: ۵۵۸۱۰۵

به گزارش ایسنا، روزگذشته تعدادی از نیروهای پیشمرگ کردستان عراق به سوی شهر نفتخیز و مناقشه برانگیز کرکوک حرکت کردند و در اطراف آن مستقر شدند. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت پیشمرگ کردستان عراق منتشر شده، این اقدام برای حمایت از شهروندان عراقی بویژه کردهای کرکوک و پر کردن شکاف امنیتی این منطقه صورت گرفته است. در بیانیه وزارت پیشمرگ کردستان آمده است: به‌دلیل خروج نیروهای امنیتی و ارتش عراق از مواضع خود در استان کرکوک شرایط امنیتی شکننده‌ای بر منطقه حاکم شده و به همین دلیل نیروهای پیشمرگ در اطراف شهر کرکوک مستقر شده‌اند. به گفته ناظران حضور نیروهای پیشمرگ‌کرد در شهر کرکوک به احتمال زیاد به تشدید درگیری‌ها در عراق منجر خواهد شد.

به گزارش الجزیره، ارتش عراق باهشدار نسبت به این اقدام آن را بسیار خطرناک توصیف کرد. سرگرد مجید غیدان، فرمانده نیروهای زمینی ارتش عراق گفت این امر تلاشی برای دور کردن گردان 12 ارتش عراق از جنوب کرکوک تلقی می‌شود. وی افزود: ارتش با نیروهای پیشمرگ قرار داد دارد که در نقاط تفتیش مشترک در شهرهای کرکوک و دیالی و موصل مستقر شود و آنچه امروز در کرکوک اتفاق افتاد، نقض آشکار توافق‌نامه‌های قبلی است و نتایج وخیمی خواهد داشت. شهر نفتخیز کرکوک در 240 کیلومتری بغداد قرار داد.

با ادامه تنش در استان‌های شمالی و مرکزی عراق، نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور هشدار داد که هیچ‌گاه در مقابل تروریست‌ها کوتاه نخواهد آمد. به گزارش ایسنا، نوری المالکی گفت: به هیچ وجه در مقابل تروریست‌هایی که نظامیان عراق را به قتل می‌رسانند، ساکت نخواهد نشست و به هر قیمتی که باشد آنها را به‌سزای‌ اعمالشان خواهد رساند. وی از شیوخ و رهبران قبایل و نیز تظاهرکنندگانی که معتقد به خشونت نیستند خواست تا قاتلان نظامیان عراقی را تحویل دهند و مانع گسترش خشونت شوند.

روز شنبه گروهی از تظاهرکنندگان شهر الرمادی مرکز استان الانبار به دو خودروی گشتزنی نیروهای امنیتی عراق حمله کردند و پنج نفر از آنها را از پای درآوردند. طی درگیری‌ها یک هفته گذشته عراق بیش از 200 نفر تاکنون کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

توطئه‌ منطقه‌ای

همزمان با تشدید درگیری‌ها در عراق برخی منابع خبری از نزدیک بودن زمان بازگشت طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس‌جمهور عراق خبر دا‌دند. همزمان دولت عراق ده شبکه ماهواره‌ای را در این کشور تعطیل کرد. این اقدام نشان می‌دهد دولت عراق خود رادرگیر یک توطئه منطقه‌ای می‌یابد که از آن سوی مرزها هدایت می‌شود و قصداصلی آن نیز تجزیه عراق است.

به گزارش ایسنا، یک منبع نزدیک به طارق الهاشمی، تاکید کرد به محض خارج شدن هر یک از استان‌های عراق از سلطه نوری المالکی، الهاشمی به عراق بازخواهد گشت. طارق الهاشمی در پی صدور حکم جلب و سپس اعدام به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی عراق، به ترکیه گریخت. از سوی دیگر هیات رسانه‌ها و ارتباطات عراق مجوز ده شبکه ماهواره‌ای فعال در این کشور از جمله شبکه الشرقیه عراق و شبکه خبری الجزیره قطر را به اتهام تحریک به خشونت و طایفه‌گرایی موقتا باطل کرد. مجاهد ابوالهیل، مدیر بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری عراق در این باره گفت: شبکه‌هایی که مجوز آنها لغو شده، حق فعالیت در عراق را ندارند و دلیل آن نیز تحریک برای گسترش خشونت و طایفه‌گرایی در عراق بوده است.

هشدار صدر

در همین رابطه مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق ضمن محکوم کردن حملات اخیر علیه تظاهرکنندگان عراقی، دولت المالکی را به رجوع به زبان عقل و منطق فراخواند. صدر، حمله اخیر به سربازان عراقی و تظاهرکنندگان این کشور را محکوم کرده و آن را امری غیرقابل قبول خواند. وی گفت: اوضاع جاری در مناطق شمالی و غربی عراق باید هر چه سریع‌تر متوقف شود. صدر همچنین حمله به ارتش عراق را ناحق و حرام دانست.

رهبر جریان صدر عراق از نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق خواست تا در تعامل با تظاهرکنندگان عراقی از زبان عقل و منطق استفاده کند. وی همچنین نسبت به کشیده شدن عراق به گرداب خشونت و تقسیم شدن این کشور هشدار داده و از پارلمان خواست با انجام تحقیقات برای روشن شدن حقایق و ممانعت از تکرار این حوادث، به مسئولیت‌های خود عمل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها