سهم معلولان در سیستم حمل و نقل عمومی

امروزه در کشورهای پیشرفته جهان، معلولان و سالمندان امکانات ویژه‌ای در اختیار دارند و دیگر نگران چگونگی رفت و آمد و حضور پیدا کردن در اجتماع نیستند.
کد خبر: ۵۵۷۶۲۶
سهم معلولان در سیستم حمل و نقل عمومی

در آن کشورها نه‌تنها بعضی از شرکت‌های حمل و نقل خدمات ویژه‌ای را به این افراد ارائه می‌دهند که سیستم حمل و نقل عمومی هم تا حد زیادی در صدد برطرف کردن نیازهای این عزیزان برآمده است. به طوری که خیلی‌ها ـ البته به شوخی و مزاح ـ می‌گویند در چنین کشورهایی بهتر است معلول باشید یا سالمند؛ چون شرایط شما از دیگر افراد بهتر خواهد بود!

به‌عنوان نمونه در استرالیا بعضی از معلولان ماشین‌های سه‌چرخه مخصوصی دارند که با پرچم کوچکی هم مشخص می‌شود تا وقتی در حال حرکت هستند، سایر رانندگان و عابران با دیدن پرچم متوجه آنها بشوند.

زمانی که سایر افراد منتظر تاکسی و اتوبوس می‌ایستند یا پیاده در حال حرکت هستند و هنگامی که خودروها در ترافیک گیرافتاده‌اند، این معلولان می‌توانند با سرعت از میان ماشین‌ها و عابران و البته از راه مخصوص‌شان رد شوند و کارها‌ی‌شان را انجام دهند.

بعضی از تاکسی‌هایی که در استرالیا کار می‌کنند نیز لوازم و فضای مخصوص برای جمع کردن و جابه‌جایی صندلی‌های چرخدار را دارند تا معلولان با خیال راحت از این وسایل استفاده کنند.

در کانادا هم داخل اتوبوس‌ها صندلی‌های متعددی مخصوص این افراد در نظر گرفته شده است که با رنگی دیگر مشخص شده و آنها می‌توانند با ورود به اتوبوس روی صندلی مخصوص‌شان بنشینند. البته جالب است که در این کشورها حتی زمانی که هیچ فرد معلولی در اتوبوس حضور ندارد نیز اشخاص دیگر روی صندلی مخصوص آنها نمی‌نشینند.

ون‌هایی هم برای معلولان وجود دارد که در عقب خودرو برای ورود صندلی‌های چرخ‌دار آنها باز می‌شود و این افراد می‌توانند حتی زمانی که خودشان به تنهایی در حال رفت و آمد هستند از این وسایل نقلیه کمک بگیرند.

البته هنوز در همه کشورها مسائلی در زمینه حمل و نقل مسافران سالمند و معلول وجود دارد ولی بسیاری از افراد نیز در تلاشند این مشکلات را به حداقل برسانند.

مثلا استفاده از اتوبوس برای کسانی که ناچارند از صندلی‌های چرخ‌دار استفاده کنند تقریباً در اکثر کشورها غیرممکن است و دسترسی به مترو نیز همین شرایط را دارد. بنابراین آنها مجبورند دائم با تاکسی رفت و آمد کنند که متأسفانه بعضی از رانندگان نیز در این زمینه تجربه‌ای ندارند یا آموزش لازم را ندیده‌اند و نمی‌دانند چطور باید با فردی که دچار مشکلی جسمی است رفتار کرد.

اما تمام این مشکلات را می‌توان با آموزش‌ و برنامه‌ریزی صحیح برطرف کرد و به همین دلیل مسئولان باید همراه با رانندگان برای حل چنین مشکلاتی دست به کار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها