شهرک آزمایش، چالش آزمون رانندگی معلولان

نیاز نیست فردی کارشناس مسائل اجتماعی باشد تا بفهمد شهرک آزمایش تهران، محل مناسبی برای برگزاری آزمون عملی رانندگی معلولان نیست. سه‌شنبه هر هفته از هشت صبح تا حوالی یک بعدازظهر، شهرک آزمایش تهران، مملو از شهروندان دارای معلولیتی می‌شود که به امید گواهینامه گرفتن، راهی این منطقه می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۰۴۵۵
شهرک آزمایش، چالش آزمون رانندگی معلولان

بدترین قسمت ماجرا اینجاست که از ورودی اصلی این شهرک تا محل آزمون، حداقل 40 دقیقه پیاده‌روی نیاز است و البته راس هر ساعت هم یک خودروی ون برای جابه‌جایی معلولان، مقابل در قرار می‌گیرد، یعنی مثلا یک فرد معلول اگر ساعت 9 و 10 دقیقه مقابل در اصلی شهرک آزمایش باشد، دو راه بیشتر ندارد؛ یا با وجود محدودیت‌های جسمی، 40 دقیقه پیاده‌روی کند تا وارد این شهرک شود یا این‌که تا ساعت 10 منتظر بنشیند تا خودروی ون بعدی از راه برسد.

در مسیر برگشت نیز همین داستان تلخ تکرار می‌شود و اگر لطف برخی راننده‌های گذری از داخل این شهرک نباشد، شما با هر وضع جسمی مجبور هستید که 40 دقیقه دیگر هم پیاده این مسیر بازگشت را طی کنید.

هر هفته بیش از 50 نفر از معلولان پایتخت و دیگر شهرها باید صبح زود خود را به شهرک آزمایش برسانند و امتحان عملی رانندگی برای معلولان هم حدود پنج ساعت طول می‌کشد، اما اصلا معلوم نیست که در چه زمانی نوبت امتحان شما می‌شود و امکان ندارد که بتوان با صرف یک یا دو ساعت، نتیجه آزمون رانندگی فرد معلول مشخص شود.

همه‌این دردسرهای آزمون رانندگی برای معلولان در حالی اتفاق می افتد که قاعدتا مسئولان باید شرایط آسان‌تری برای برگزاری آزمون این گروه از شهروندان فراهم کنند، نه این‌که شهروندان معلول مجبور باشند هر هفته چند کیلومتر پیاده‌روی کنند تا خود را به محل برگزاری آزمون رانندگی برسانند، اما بسیار جالب است که شهروندان غیرمعلول، چنین محدودیتی ندارند و می‌توانند در نزدیکی همان آموزشگاه رانندگی که ثبت‌نام کرده‌اند، امتحان عملی رانندگی را برگزار کنند.

مراحل اداری طی شده در کمیسیون پزشکی برای گرفتن صلاحیت جسمی رانندگی نیز چند ماه متوالی برای معلولان طول می‌کشد و مجموع این تبعیض‌ها و سوءمدیریت‌ها موجب شده که گواهینامه گرفتن معلولان به گذر از هفت‌خوان رستم بدل شود.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
۰
۰
سلام جانبازان برای تعویض گواهینامه پایه دوم دچار مشكلات فروانی شده اند. سیستم كاردان فنی تبریز با پلیس +10 شهرستانها قطع و خیلی ها گرفتار شده اند و متاسفانه مسئولان نیروی انتظامی هم در این رابطه تدبیری اتخاذ نمی كنند. شخص جانباز چند مرتبه در شهرستان معاینه و مجددا به استان ارجاع داده میشود تا 1كمیسون / 2 كاردان فنی / 3 پزشك معاینه نظر دهند البته اگر سیستم كاردان فنی ارتباط برقرار كرده باشد (كه این سخت ترین مرحله است) بهتر است پزشك معاینه در شهرستانها فقط با یك جمله كار راتمام كند ( با شرایط قبلی گواهینامه صادر شود) واقعا بسیاری از مشكلات حل می شود
محمد یكی از معلولا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
۰
۰
با سلام و خسته نباشید همه این مشكلات فقط برای معلول بیچاره می افتد كه قاعدتا مسئولان باید شرایط آسان تری برای این عده از افراد جامعه در نظر بگیرند بابا كجا شعارتان برین كشورهای خارج چقدر به معلولان میرسند من یكی از فامیلام در كشور خارج زندگی میكنند با توجه به اینكه فرد اجنبی است خیلی بیش میرسند و هیچ محدودیتی ندارد و خیلی به او كمك میكنند كشور ما چی، بابا برای معلول امكانات فراهم كنید، نه این كه شهروندان معلول مجبور باشند با تنش و فشار زندگی كنند آنها از نظر جسمی و وضعیتی كه دارند خیلی دارد به آنها فشار میاد اما بسیار جالب است كه شهروندان غیرمعلول، چنین محدودیتی ندارند و می توانند هر طوری كه بخواهند زندگی كنند و گواهی نامه بگیرند و هیچگونه درد سر ندارند و امتحان عملی رانندگی را برگزار كنند. ای مسلمونا یك ذره به فكر ما معلولا باشید

مراحل اداری طی شده در كمیسیون پزشكی برای گرفتن صلاحیت جسمی رانندگی نیز چند ماه متوالی برای معلولان طول می كشد و مجموع این تبعیض ها و سوءمدیریت ها موجب شده كه گواهینامه گرفتن معلولان به گذر از هفت خوان رستم بدل شود

نیازمندی ها