به گزارش جام جم آنلاین در آغاز این بحث محمدرضا نجفی منش (رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو) اظهار داشت: «در برنامه پنجم و در ماده 101 دیده شده است که دولت در قیمت گذاری دخالتی نداشته باشد جز در جایی که انحصار و کالای اساسی مردم مطرح است که بر عهده شورای رقابت گذاشته شده است.»
عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: «شورای اقتصاد به دلایلی خودرو را نیز جز کالای انحصاری قرار داده، درحالی که در این قانون آمده است اگر بیشتر از 25 درصد کالایی در اختیار باشد، آن کالا انحصاری است و اگر این مسئله را قبول داشته باشیم در صنعت فولاد نیز این امر صادق است.»
وی گفت: «در برنامه پنجم آمده است که شورای رقابت باید دستورالعمل قیمت گذاری را اعمال کند و هفته گذشته طبق دعوت شورای رقابت اعضای انجمن نظرات خود را به این شورا ارائه دادند.»
محمدعلی پورمختار (رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس) این بحث را چنین ادامه داد: «مسئولیت تهیه دستور العمل قیمت ها به شورای رقابت واگذار شده و طی جلسه معلوم شد که این دستورالعمل تهیه نشده است و آنچه تا آخر سال 91 نیز آماده شده بر مبنای نرخ تورم بخشی بوده است.»
وی تعیین نرخ را بر عهده سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دانست و گفت: «دوستان اطلاعاتی را که باید، تهیه نکردند و در نهایت برای 5 خودرو اقدام به نرخ گذاری نمودند ولی به دلیل اینکه از وظایف شورای رقابت خارج بود، اجرا نشد.»
نجفی منش در بخشی دیگر تصریح کرد: «در لایحه ای که از دولت به مجلس ارائه شده پیش بینی شد که از محل واردات خودرو 2 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و این به معنای آن است که واردات خودرو دو برابر شود.»
وی افزود: «مواد اولیه خارج از سیستم وزارت صنعت و معدن قیمت گذاری می شود اما پاسخ گویی بر گردن وزارت خانه است.»
در ادامه پور مختار با تأکید بر آنکه مجلس از واردات خودرو حمایت نمی کند، اعلام کرد: «مجلس به اصل واردات ورود نمی کند و تنها تعرفه ها را اعلام می کند و چنین لایحهای که ایشان می گویند، به مجلس نیامده است.»
وی با بیان این که دولت تنها عددی را برای عوارض واردات اعلام کرده است، افزود: «شما به عنوان یک قطعه ساز می توانید بفرمایید زمانی که خودروسازان درآمد خوبی داشتند نیز همچنان به قطعه سازان بدهکار بودند.»
نجفی منش در ادامه گفت: «اشتغال افراد زیادی به این کار بسته است و دشمنانی که اقتصاد ما را هدف قرار دادهاند، یکی از مسائل مورد نظرشان صنعت خودرو است.»
پورمختار نیز در واکنش به این اظهارات گفت: «برخی از خودروسازان حاضر نیستند تکنولوژی را وارد کشور کنند تا بی نیاز از واردات باشیم.»
نجفی منش در پاسخ اذعان داشت: «بیش از 80 درصد قطعات خودرو در داخل تهیه می شود؛ بنده هیچ نمونه ای را سراغ ندارم که خودرو سازان مانع این کار شوند.»
وی ادامه داد: «بنده با شما هم نظر هستم اما در سال گذشته همه می گفتند قیمت خودرو را پایین آوردند و شاید عده ای از خودروسازان برای کاهش قیمت ها برخی قطعات را وارد کرده باشند.»
پورمختار در بخشی دیگر از این گفت و گوی رادیویی تصریح کرد: «کمیسیون اصل 90 در بعد نظارتی ورود پیدا کرده و بدنبال این هستند که چرا قطعه سازان دارای چنین مشکل هستند، مردم ناراضی هستند و چرا قیمت ها افزایش یافته.»
وی قیمت فروش خودرو را رقمی غیرواقعی توصیف کرد و افزود: «نمی توان واقعیت را نادیده گرفت؛ ما می خواهیم از قطعه سازان حمایت شود والا چند درصد خودرو را خودرو ساز تهیه می کند.»
پورمختار خاطرنشان کرد: «فردا این موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی می کنیم ولی مطمئنا خودروسازان و قطعه سازان از این جمع بندی متضرر نخواهد شد و مردم هم راضی خواهند بود.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد