وعده راه‌اندازی متروی تبریز در خرداد

پس از سال‌ها انتظار شهروندان تبریزی برای راه‌اندازی قطار شهری، اکنون محمد اشرف‌نیا، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح مرحله نخست این طرح در خرداد ماه امسال خبر می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۵۱۰۹
وعده راه‌اندازی متروی تبریز در خرداد

این در حالی است که شهردار تبریز افتتاح قطار شهری را در موعد یادشده بعید دانسته و علت آن را وارد نشدن واگن‌های مترو از کشور چین عنوان می‌کند.

این طرح که با بهره‌برداری از آن بار سنگینی از دوش خیابان‌ها و ترافیک شهر تبریز برداشته خواهد شد، حدود 12 سال است با کش و قوس‌های فراوان به پیش می‌رود و مرحله نخست خط اول آن سال‌هاست در انتظار واگن از چین روزشماری می‌کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌اندازی خط اول قطار شهری و با بیان این‌که مرحله نخست خط اول متروی تبریز به طول شش کیلومتر از ائل‌گلی تا دانشگاه پیش‌بینی شده است، به فارس می‌گوید: مرحله نخست این طرح که از طرح‌های مهر ماندگار تلقی می‌شود، با 99.5 درصد پیشرفت در بخش ابنیه و 88 درصد در بخش تجهیزات، اوایل خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد اشرف‌نیا می‌افزاید: سال گذشته برای اجرای این طرح هزینه‌ای معادل 130 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولت جذب شده که 70 میلیارد تومان آن برای اجرای طرح و 60 میلیارد تومان برای خرید واگن‌ها هزینه شده و این میزان اعتبار معادل 130 درصد از کل اعتبارات دولت طی سال گذشته برای متروی تبریز است.

وی درباره سهم دولت در بحث اعتبارات برای ساخت متروی تبریز یادآور می‌شود: تاکنون دولت حدود 3000‌میلیارد ریال بیشتر از سهم شهرداری برای متروی تبریز پرداخت کرده است، به نحوی که اگر شهرداری معادل این رقم برای متروی تبریز اعتبار تخصیص دهد، شاهد سهم 50 درصدی دولت و شهرداری خواهیم بود.

اشرف‌نیا تاثیر راه‌اندازی مترو در حمل و نقل شهری را غیرقابل انکار می‌داند و می‌گوید: مجهز شدن حمل و نقل شهری به تکنولوژی مترو سبب حل مشکلات ترافیکی، افزایش سرعت حمل و نقل درون شهری و جابه‌جایی مسافر می‌شود و کاهش هزینه‌های سوخت و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت و تاثیرگذاری در این بخش‌ها، اقتصاد شهری را نیز متحول خواهد کرد.

متروی بدون واگن

در همین حال شهردار تبریز از عدم ورود واگن‌های خریداری شده از چین به کشور خبر می‌دهد و ضمن بعید دانستن افتتاح مترو در خرداد به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه هنوز با گذشت سال‌ها از خرید واگن، این واگن‌ها در کشور چین است و بعید می‌دانم در مدت یک ماه باقیمانده (اردیبهشت)، کالاها از چین حرکت کرده و مراحل گمرکی خود را طی کنند و پس از ورود به کشور وارد تبریز شوندو عملیات مونتاژ و نصب و تست روی آنها صورت گیرد.

علیرضا نوین ضمن بی‌اطلاعی از اعلام زمان سوت کشیدن قطار شهری تبریز می‌افزاید: به نظر من تا زمانی که مهم‌ترین مشکل قطار شهری که همان ورود واگن‌ها به شهر، مونتاژ و نصب آنها روی ریل‌هاست حل نشود، اظهار نظر در این‌باره مفهومی ندارد و غیر از بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به مسئولان عاید دیگری ندارد.

وی بحث تملک را یکی دیگر از مشکلات مهم شهرداری در اجرای طرح قطار شهری تبریز عنوان و تصریح می‌کند: اگرچه از نظر مالی و تخصیص اعتبار برای طرح از محل اعتبارات دولتی تاکنون 75 درصد بودجه پارسال تخصیص یافته و شهرداری نیز تقریبا دوسوم هر میزانی که دولت پرداخت کرده را هزینه کرده است، اما مشکل تملک ایستگاه‌ها و مسیر مترو که بسیار هزینه‌بر است، همچنان به قوت خود باقی است و شهرداری تا آنجا که در توان داشته دریغ نکرده و سعی می‌شود این رویکرد تا پایان طرح ادامه یابد.

واگن‌ها چرا نمی‌آید؟

چند سالی است که قرارداد خرید واگن‌های متروی تبریز با کشور چین منعقد و این واگن‌ها خریداری شده است، اما به‌دلایل نامعلومی که مسوولان نیز از بیان آن طفره می‌روند هنوز وارد کشور نشده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن اظهار بی‌اطلاعی از زمان ورود واگن‌های خریداری شده چینی به تبریز و دلیل این تاخیر چند ساله به جام‌جم می‌گوید: قرارداد خرید این واگن‌ها از سوی استانداری تبریز با طرف چینی بسته شده و ما هم هرگاه از آنها در این باره می‌پرسیم در پاسخ فقط می‌گویند بزودی می‌آید و مرتب امروز و فردا می‌کنند.

محمداسماعیل سعیدی با بیان این‌که نبود واگن تنها دلیل افتتاح نشدن مترو تاکنون نبوده است، به سایر مشکلات این طرح اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق آخرین بازدیدی که از مترو داشتیم، فقط ریل و راه‌آهن آماده است و هنوز سقف‌ها و یک سری حفاظ‌های آن تکمیل نشده است.

به گفته وی، مشکل دیگری که مانع پیشرفت طرح متروی تبریز شده است، ناهماهنگی و عدم همکاری لازم و کافی بین مسوولان مربوط است، در حالی که اتمام مترو نتیجه هماهنگی بین وزارت کشور،‌ استانداری و شهرداری است که در نهایت نفعش به مردم می‌رسد.

سعیدی ضمن تاکید بر هماهنگی و همکاری بین این سازمان‌ها برای پیشبرد سریع طرح، از مسوولان مربوط تقاضا می‌کند تاریخ دقیقی را برای افتتاح و راه‌اندازی مترو اعلام کنند تا موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم نشوند.

10 سال انتظار

عملیات اجرایی قطارشهری تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شده‌ است. این پروژه در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی و در حال ساخت است که پس از تهران بیشترین تعداد خطوط مترو در ایران را داراست.

چهار خط این راه‌آهن داخلی و یک خط آن خارج از حومه‌است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، مسیر اول به‌طول ۱۸ کیلومتر از میدان ائل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به‌طول ۲۷ کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک خواهد بود. خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به‌طول ۲۰ کیلومتر از شهر جدید سهند تا تبریز خواهد بود.

باتوجه به این‌که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در کلانشهر تبریز زندگی می‌کنند و روزانه بالغ بر دو میلیون و 600 هزار سفر درون شهری در این کلانشهر اتفاق می‌افتد که 30 درصد این سفرها با اتوبوس و مینی‌بوس، 30 درصد با تاکسی و مسافربرهای شخصی و 40 درصد آن با سایر وسایل نقلیه موتوری از جمله شخصی‌ها صورت می‌گیرد.

سعیده علیپور -‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها