با ادامه وجود حباب در بازار سکه و طلا، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه طلا و جواهر به طور مشترک از بانک مرکزی خواستند با ورود به بازار، مانع از سودجویی برخی فروشندگان شود.
کد خبر: ۵۵۵۰۶۳

به گزارش جام‌جم، سقوط قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی از روزهای ابتدایی هفته جاری، قیمت سکه را در بازار ایران حبابی کرد، یعنی قیمت‌های موجود در بازار متناسب با ارزش جهانی طلا نیست و با وجود کاهش قابل توجه ارزش اونس جهانی طلا، قیمت‌های داخلی متناسب با آن کاهش نیافته است.

قیمت‌هایی که به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قرار بود تا امروز کاهش پیدا کند، اما گویا برخی فروشندگان در این بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و همچنان سعی بر بالانگه‌داشتن قیمت سکه و طلا دارند؛ زیرا سکه و طلایی را که گران خریده‌اند، به امید اصلاح قیمت‌ها همچنان نگاه داشته و عرضه نمی‌کنند. این روند تا جایی است که به گفته فعالان بازار، حباب قیمتی سکه روز گذشته به بیش از یکصد هزار تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و رئیس اتحادیه طلا و جواهر خواستار ورود بانک‌مرکزی به این بازار شود: بانک مرکزی برای احقاق‌حقوق مردم باید وارد عمل شده و اجازه ندهد که برخی فروشندگان از این فرصت سوءاستفاده کنند.

نظارت بر بازار مسئولیت بانک مرکزی است

دراین باره معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اگر بانک مرکزی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کند،‌ حتما برای کنترل بازار طلا وارد عمل خواهیم شد، گفت: با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی،‌ فروشندگان طلا در ایران نیز باید قیمت‌ها را پایین آورند. او در گفت‌وگو با مهر با اشاره به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و تبعیت بازار ایران از این کاهش قیمت‌ها، گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی، فروشندگان طلا در داخل کشور نیز باید قیمت‌ها را کاهش داده و به نفع مصرف‌کنندگان عمل کنند. سیدجواد تقوی افزود: البته مسئولیت تنظیم بازار و سیاستگذاری طلا با بانک مرکزی است و این بانک آن‌گونه که تصمیم‌گیری کند، عمل خواهد کرد.

دیروز همزمان با اظهارات رئیس سازمان حمایت، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران هم مدیریت بازار را وظیفه بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: اکنون هر گرم طلای 18 عیار معادل 5000 تومان، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۱۳۰ هزار تومان حباب دارد که بانک مرکزی باید کاهش آن را مدیریت کند. احمد وفادار در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص وضع طلا و سکه در بازار داخلی، اظهار کرد: قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی در قیاس با بازار جهانی 4000 تا 5000 تومان حباب دارد؛ قیمت‌های طلا در داخل کشور نیز مشابه بازارهای جهانی سیر نزولی را طی می‌کند.

وی با بیان این‌که حباب موجود در بازار سکه به دلیل قیمت ارز است، گفت: اگر 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به همراه ده هزار تومان حق ضرب در فرمول محاسباتی قیمت سکه اعمال کنیم، قیمت سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 280 هزار تومان برآورد می‌شود، اما هم‌اکنون این سکه با قیمت یک میلیون و 320 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب موجود در بازار سکه را بیشتر در قیمت ربع سکه عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی باید برای مدیریت قیمت ربع سکه وارد عمل شود، زیرا هم‌اکنون ربع سکه حدود 130 هزار تومان حباب دارد.

وی ضمن تاکید بر این‌که مدیریت بازار طلا و سکه وظیفه بانک مرکزی است و اتحادیه‌ها و اصنــــاف نمی‌توانند در از بین بردن حباب سکه اقدامی کنند، تصریح کرد: در سایر قطعات، قیمت‌ها نزدیک به بازار جهانی است و فقط نرخ ربع سکه مشکل دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها