با وجود ادامه نوسان بهای جهانی طلا نه‌تنها قیمت سکه و طلا دیروز کاهش نیافت بلکه ربع سکه و طلای 18 عیار با افزایش هم روبه‌رو شد

مرغ بازارطلا و سکه هنوز یک پا دارد

در حالی که روز گذشته بعد از ادامه سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی، نوسانات قیمتی ادامه یافت، اما هنوز بازار داخلی سکه و طلا واکنش متناسب چندانی به کاهش شدید روزهای اخیر بهای جهانی طلا نشان نداده است.
کد خبر: ۵۵۴۶۶۹

به گزارش خبرنگار ما، بازار سکه این روزها بشدت حبابی است و هر قطعه سکه تمام بهار، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش می‌رسد. در همین حال دیروز هم بازار داخلی به مقاومت خود در برابر تحولات اخیر بهای جهانی طلا ادامه داد و به کاهش قیمت‌ها رضایت نداد.

در این خصوص ، حتی قیمت ربع بهار آزادی با افزایش 5000 تومانی نسبت به آخرین قیمت دوشنبه هفته جاری، به 420 هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت واقعی یک ربع سکه طلا که حدود دو گرم وزن دارد، با احتساب حق ضرب سکه، حدود 247 هزار تومان است، لذا هر قطعه ربع سکه، 180 هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی خود فروخته می‌شود. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با کمتر از یکهزار تومان افزایش نسبت به روز قبل به 124 هزار و 500 تومان رسید.دیگر مسکوکات طلا در بازار هم دیروز با وجود ثابت ماندن تقریبی قیمت دلار و کاهش نامحسوس آن، تغییر چندانی نسبت به روز گذشته خود پیدا نکرد تا پیش‌بینی کارشناسان درخصوص مقاومت بازار در برابر کاهش شدید و محسوس قیمت‌ها متناسب با قیمت جهانی تحقق یابد.

مقاومت طبیعی است

در همین حال، سیدمحمد کشتی‌آرا، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد ضمن بازگویی دلایل کاهش شدید و تاریخی اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی، بار دیگر بر کاهش قیمت‌های بازار داخل کشور در روزهای پیش‌رو تاکید کرد و اظهار کرد: در بازار داخلی قیمت طلا و سکه روند کاهشی دارد، اما متناسب با میزان کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی نیست، چون دارندگان طلا و سکه که با قیمت بالایی آن را خریده‌اند، براحتی حاضر نمی‌شوند در مقابل قانون عرضه و تقاضا تسلیم شوند و متناسب با قیمت‌های جهانی، نرخ خود را کاهش دهند؛ البته این مقاومت طبیعی است، ولی با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

وی افزود: نرخ طلا و سکه حتما کاهش پیدا می‌کند و باید منتظر برآورد قیمت‌های جدید باشیم.

قاچاق طلا به داخل کشور به‌صرفه شد

از سوی دیگر علی فخر موحدی، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر پیش‌بینی کرد با تحولات اخیر بازار جهانی طلا، اگر قیمت ارز کنترل شود، قیمت سکه به یک میلیون تومان هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به قیمت بالاتر مسکوکات طلا در داخل کشور، نسبت به بهای آن در بازارهای جهانی تصریح کرد: ابقای قیمت‌های کنونی، قاچاق طلا به داخل کشور را به‌صرفه می‌کند، بنابر این باید منتظر تصحیح قیمت‌ها باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ایران با تاکید بر این‌که باید مسئولان اقتصادی قبل از بدتر شدن اوضاع و خروج منابع ارزی از کشور و ورود طلا برنامه‌ریزی کنند و بسرعت جلوی این اتفاق را بگیرند، گفت: اکنون مقادیر زیادی شمش طلا وارد کشور می‌شود و در مقابل ارز از کشور خارج می‌شود؛ چراکه بین طلای داخل و خارج از کشور، حدود هفت تا 15 میلیون تومان اختلاف قیمت داریم و باید جلوی این رانت گرفته شود.وی گفت: این شرایط، بهترین حالت برای کنترل بازار است؛ به شرطی که در بانک مرکزی اراده‌ای برای کنترل حجم نقدینگی و خروج و ورود طلا وجود داشته باشد. باید از ذخایر طلای آزاد شده که به شکل سکه در اختیار مردم قرار گرفته است، استفاده و صیانت کرد و می‌توان با ارائه راهکارهای کارشناسی شده، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های راکد و نقدینگی افسارگسیخته را مدیریت کرد.

به اعتقاد این فعال بازار طلا و جواهر، اکنون همه چیز بستگی به تصمیم بانک مرکزی و مقاومت در مقابل تعیین قیمت ارز آزاد دارد تا قیمت سکه در داخل با قیمت‌های جهانی تطبیق پیدا کند و اگر این اتفاق روی دهد و بتوانند دامنه نوسان داخلی و جهانی را کنترل کنند، شاهد پدیده قاچاق طلا و ارز چه از داخل به خارج یا بالعکس نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: در صورت تعدیل قیمت ارز در بازار آزاد شاهد سقوط قیمت سکه تا مرز یک میلیون تومان خواهیم بود و مقاومتی که از جانب معامله‌گران حرفه‌ای که سکه و طلای گران خریده‌اند و معامله‌گرانی که در بازار آتی فکر نمی‌کردند قیمت‌های جهانی سقوط کند، شکسته خواهد شد.

فخر موحدی پیش‌بینی کرد قیمت اونس جهانی طلا طی سال 2013 میلادی در محدوده 1200 تا 1400 در نوسان باشد.

نوسان شدید بهای جهانی اونس طلا

روند سقوط آزاد قیمت طلا در بازارهای جهانی‌، پیش از ظهر دیروز با رسیدن به مانع 1347 دلاری برای هر اونس طلا متوقف شد و با روندی افزایشی به حوالی 1380 دلار برای هر اونس طلا رسید.

به نظر می‌رسد بروز حادثه بمبگذاری در بوستون آمریکا در توقف روند کاهشی بهای اونس طلا موثر بوده است.

با این حال تا عصر دیروز قیمت اونس طلا با نوسانات قیمتی شدیدی مواجه بودکه ثبات آن روی یک رقم مشخص را دشوار می‌کرد.این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کاهش قیمت جهانی طلا دنباله‌دار بوده و طی روزهای آینده حتی می‌توان شاهد کاهش قیمت طلا به عدد 1281 دلار هم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها