آمادگی دولت عراق برای برگزاری انتخابات شوراهای استانی در سایه انفجارهای تروریستی خونین در هفت‌استان این کشور، تلاش بغداد و اربیل برای حل اختلافات و بازرسی از هواپیماهای ایرانی و سوری در فرودگاه بغداد، مهم‌ترین موضوعات سیاسی روز عراق به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۵۴۶۰۳

مرحله مقدماتی انتخابات شوراهای استانی شنبه گذشته با حضور بیش از 400 هزار نظامی عراقی در 12 استان این کشور برگزار شد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: واجدان شرایط شرکت در انتخابات 650 هزار نظامی بودند، اما به‌دلایل اداری 26 درصدشان نتوانستند در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

مرحله اصلی این انتخابات روز شنبه آینده در 12استان از 18 استان عراق برگزار خواهد شد.

گفته می‌شود هدف اصلی تروریست‌ها از انفجارهای روز دوشنبه که روز خونین دیگری را برای عراقی‌ها در هفت استان این کشور رقم زد، تهدیدکردن مراکز رای‌گیری با نیت زیر سوال بردن نتایج مرحله نخست انتخابات شوراهای استانی و تاثیرگذاری بر حضور و مشارکت مردم در انتخابات روز شنبه آینده است؛ هدفی که به نظر می‌رسد با توجه به عزم عراقی‌ها برای حضور در پای صندوق‌های رای و مشارکت در این انتخابات تاکنون تحقق نیافته و تروریست‌ها ناکام خواهند ماند.

دولت عراق تدابیر و اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات شوراهای استانی تدارک دیده و از مردم خواسته است که هر چه پرشورتر در انتخابات شرکت کنند.

این مرحله از انتخابات شوراهای استانی به غیر از استان‌های الانبار، نینوا و کرکوک و سه استان منطقه کردستان عراق در 12 استان دیگر به طور همزمان برگزار خواهد شد تا 425 عضو این شوراها انتخاب شوند

نتایج این انتخابات می‌تواند نشان‌دهنده میزان مقبولیت گروه‌های سیاسی در میان عراقی‌ها باشد و وزن گروه‌های سیاسی را در صحنه عراق و انتخابات پارلمانی نشان دهد که به تشکل دولت آینده منجر خواهد شد.

آمارهای غیررسمی از رقابت تنگاتنگ گروه‌های شیعه و موفقیت نسبی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی نخست وزیر عراق درمرحله نخست برگزاری انتخابات شوراهای استانی (رای‌گیری از نظامیان) حکایت دارد.

انتخابات شوراهای استانی برای گروه‌های سیاسی این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا از طریق آن می‌توانند حکومت‌های محلی یعنی امور استان‌ها را جدا از دولت مرکزی اداره کنند.

مذاکره با کردها

نکته مهم دیگری که هفته گذشته رخ داد و به نگرانی بیشتر تروریست‌ها و حامیان داخلی و خارجی آنها انجامید، از سرگرفتن مذاکرات میان بغداد و اربیل بود.

کردها در یک ماه گذشته حضور خود درجلسات مجلس و کابینه را تحریم کرده بودند، اما به نظر می‌رسد این تحریم رو به پایان است و دو طرف تلاش دارند از راه گفت‌وگو مشکلات را حل و فصل کنند.

هیاتی رسمی از کردستان عراق با فهرست اتحاد ملی و نوری مالکی دیدار کرد و روز یکشنبه گذشته هم دومین نشست این هیات با سران اتحاد ملی برگزار شد.

ادامه این مذاکرات درحالی به بعد از برگزاری انتخابات شوراهای استانی موکول شد که فهرست گوران وابسته به نوشیروان مصطفی هم از دو حزب طالبانی و بارزانی خواسته است به تحریم جلسات مجلس پایان دهند.

آمریکا از مذاکرات دو طرف استقبال کرده و همزمان کردها نیز هیاتی را به واشنگتن اعزام کرده‌اند تا موضع خود را در قبال روند سیاسی در عراق و منطقه برای آمریکایی‌ها بیان کنند.

از سوی دیگر تفتیش هواپیماهای ایرانی و سوری در فرودگاه بغداد این روزها بار دیگر از سرگرفته شده است.

وزارت حمل و نقل عراق هفته گذشته دو هواپیمای ایرانی را که به مقصد سوریه در حال پرواز بود در فرودگاه بغداد فرود آورد و پس از بازرسی کامل، به آنها اجازه پرواز داد.

مسئولان عراقی یک هواپیمای سوری را هم که از مسکو عازم دمشق بود، یکشنبه گذشته در فرودگاه بغداد به زمین نشاندند و پس از بازرسی به آن اجازه پرواز دادند.به‌گفته تحلیلگران عراقی، این اقدام بغداد به دنبال سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به عراق و اعتراض واشنگتن به بازرسی نکردن هواپیماهای ایرانی در آسمان عراق صورت گرفت.

آمریکا، بغداد را به سهل‌انگاری در انتقال سلاح از ایران به سوریه با استفاده از فضای عراق متهم می‌کند، اتهامی که عراقی‌ها آن را رد می‌کنند.

عراقی‌ها در سال گذشته نیز به دنبال فشارها و اتهام‌های واشنگتن به اقدام مشابهی دست زدند ولی پس از این که در چند بازرسی مورد مشکوکی مشاهده نشد، آن را متوقف کردند.

علی ظریفی‌خامنه / رئیس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها