بهترین​کتاب‌ها برای​کودک نوپای شما

فکر نکنید حتماً باید کتاب‌های مختلفی برای فرزندتان تهیه کنید تا او به خواندن علاقه‌مند شود. همین که کتاب‌هایی مناسب سن و سالش را امانت گرفته و برای او بخوانید کافی است؛ او فقط باید اهمیت مطالعه را درک کند و این کار برایش به یک عادت تبدیل شود.
کد خبر: ۵۵۴۲۴۴

این هم یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است؛ آنها باید از همان بدو تولد کودک، او را با کتاب و کتابخوانی آشنا کنند. البته گروهی از والدین تصور می‌کنند کتاب خواندن برای نوزاد یا کودکی نوپا، بی‌فایده است. در حالی که امروزه علم ثابت کرد، کتابخوانی حتی در دوران بارداری هم برای کودک بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ چرا که جنین به شنیدن صدای گرم مادرش عادت می‌کند و آرامش می‌گیرد. در دوره نوزادی هم کتاب خواندن می‌تواند به رشد ذهنی و فکری کودک کمک کرده و این عادت برای او در آینده و هنگام بزرگسالی هم ادامه پیدا​ کند.

اما بهتر است نخستین کتاب‌هایی که برای کودکان خوانده می‌شود، همراه با تصاویر رنگارنگ باشد. همچنین متخصصان می‌گویند بهتر است این رنگ‌ها، از میان رنگ‌های گرم انتخاب شود، چرا که بسیاری از نوزادان نسبت به رنگ‌های نارنجی، زرد و آبی واکنش نشان داده و به وجد می‌آیند. بنابراین همزمان با خواندن کتاب، والدین باید عکس‌ها را هم به کودک نشان دهند.

اگر فرزندتان نسبت به عکس‌ها واکنش خاصی نشان نداد، ناامید نشوید. این کار باید بارها تکرار شود.

شعرها را انتخاب کنید

یکی از نکات مهم و قابل توجه در رابطه با انتخاب کتاب مناسب برای کودکان این است که در دوران نوزادی و خردسالی بهتر است کتاب‌ها به شکل ترانه و شعر انتخاب شود. زمانی که مادر و پدر آنها را می‌خوانند نیز باید لحنی آهنگین داشته باشند تا نوزاد جذب آن شود.

پس از شعر و ترانه، داستان‌های کوتاه هم می‌تواند برای بچه‌ها جذاب و دوست‌داشتنی باشد؛ داستان‌هایی که ذهن بچه را تنها درگیر چند موضوع کوچک و مختصر می‌کند و موجب خستگی‌‌اش نمی‌شود.

در ضمن، خوب است بدانید کودکان از حدود هشت تا 9 ماهگی علاقه‌مندند کتاب را خودشان در دست بگیرند و آن را تماشا کنند. پس می‌توانید کتاب‌هایی پارچه‌ای، پلاستیکی یا مقوایی را برای کودک تهیه کنید تا بتوانند آنها را بدون پاره‌کردن، ببینند و لذت ببرند.این نوع کتاب‌ها برای کودک هم اسباب‌بازی است و هم او را با کتاب آشنا می‌کند. اما پس از گذشت مدتی، والدین می‌توانند به کودک آموزش دهند کتاب با اسباب‌بازی تفاوت دارد و هدف دیگری را دنبال می‌کند.بنابراین کتاب بخوانید تا فرزندان‌تان هم کتاب خواندن را از شما یاد بگیرند و به این کار عادت کنند.

family

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها