کناره‌گیری عربستان برای رقابت احراز دبیرکلی اوپک قطعی شده و پس از اکوادور، این کشور هم نماینده جدیدی برای ماراتن دبیرکلی معرفی نخواهد کرد، بنابراین فقط نمایندگان ایران و عراق برای تصاحب استراتژیک‌ترین کرسی نفتی جهان به رقابت می‌پردازند.
کد خبر: ۵۵۲۹۵۹

به گزارش مهر، با انصراف نامزدی مجید المنیف از عربستان سعودی، شانس نماینده ایران برای دبیرکلی اوپک افزایش یافته است و برای تصاحب این کرسی استراتژیک اوپک تنها باید با نماینده عراق به رقابت بپردازد.

یک مقام مطلع با بیان این‌که با کناره‌گیری مجید المنیف، وزارت نفت عربستان سعودی قصد ندارد نماینده جدیدی برای دبیرکلی اوپک معرفی کند، گفت: بر این اساس رقابت برای احراز کرسی دبیرکلی اوپک، تنها بین نمایندگان ایران و عراق انجام خواهد شد.

بر این اساس پس از آن‌که نامزد اکوادوری با اشاره به نقش حاشیه‌ای کشورش در تولید نفت اوپک، شانس خود را برای رسیدن به این سمت بسیار کم دانست و انصراف داد، حالا با انصراف نامزد عربستان سعودی، حلقه رقابت بین دو عضو ایرانی و عراقی تنگ‌تر شده است.

در همین حال بتازگی وزیران نفت ایران و عراق در بغداد در نشستی مشترک درخصوص رقابت احراز دبیرکلی اوپک مذاکراتی را آغاز کردند که این مذاکرات به یک نتیجه و توافق نهایی منجر نشده است.

بر این اساس در ادامه سال جاری غلامحسین نوذری، نامزد پیشنهادی ایران و سمیر غضبان، نماینده پیشنهادی عراق برای دبیرکلی اوپک به رقابت می‌پردازند، اما این احتمال وجود دارد که با توجه به عزم جزم ایران، عراق در آخرین روزها از حضور در این رقابت به نفع ایران کناره‌گیری کند.

اکنون ایران و عراق به عنوان دو کشور عضو اوپک از همکاری‌های تنگاتنگی برخوردار هستند، به طوری ‌که بتازگی تهران و بغداد برای امضای دو قرارداد گازی به توافق رسیده‌اند، ضمن آن‌که مذاکراتی برای ساخت و راه‌اندازی شبکه CNG در این کشور همسایه در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها