دانشمندان در مطالعات اخیر خود به اطلاعات ژنتیکی درباره قارچی دست یافته‌اند که امیدوارند در پیشگیری و درمان شوره سر مورد استفاده قرار گیرد و در افزایش بهداشت افراد خانواده‌ بویژه جوانان مؤثر شود.
کد خبر: ۵۵۱۸۶۴
 

قارچ «مالاسزیا گلوبوسا» بر روی پوست انسان قرار دارد و از سبوم (نوعی ماده چرب که توسط غدد چربی‌ساز پوست تولید می‌شود) تغذیه می‌کند. سبوم، پوست و مو را در مقابل از دست دادن رطوبت، خشکی و شکنندگی محافظت می‌کند.

در حدود نیمی از افراد از شوره سر رنج می‌برند و مردان بیشتر مستعد ابتلا به این قارچ هستند. مطالعات نشان داده‌اند که قارچ‌ «مالاسزیا گلوبوسا» با تولید آنزیمی به نام لیپاز باعث ایجاد شوره در پوست سر می‌شود. فرآیند به این ترتیب است که در ابتدا قارچ‌ مذکور از لیپاز برای تجزیه سبوم استفاده می‌کند و اسید اولئیک تولید می‌شود. این اسید چرب وارد سطحی‌ترین لایه پوست سر شده و با ایجاد تغییراتی در سلول‌های پوست سر، موجب ایجاد شوره می‌شود.

محققان دریافته‌اند که این قارچ، هشت نوع آنزیم لیپاز و سه نوع آنزیم فسفو‌لیپاز تولید می‌کند که هر کدام از این آنزیم‌ها می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی ضد‌ شوره مورد بررسی قرار گیرد.

>> ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها