پایگاه اطلاع رسانی ایلاف:

علمای الازهر مصر علیه اخوان المسلمین اعلان جنگ کردند

پایگاه اطلاع رسانی ایلاف روز چهارشنبه اعلام کرد که علمای الازهر مصر علیه اخوان المسلمین که حاکمیت مصر را برعهده دارند با بیان اینکه اخوان یک نهاد دینی نیست، اعلان جنگ کردند.
کد خبر: ۵۴۷۴۵۴
علمای الازهر مصر علیه اخوان المسلمین اعلان جنگ کردند

 این گزارش می افزاید، علمای الازهر از تلاش اخوان المسلمین و سلفی ها برای سلطه بر موسسه های اسلامی در مصر اظهار خشم کردند و تصمیم به مقابله با آنان گرفتند.

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که اخوانی ها در شورای عالی برای امور اسلامی 40 تن را برگزیدند که برخی از آنان فقیه نیستند و چیزی از فقه نمی دانند.

افراد تعیین شده عبدالرحمن البر مفتی گروه اخوان و کاملیا شحاته و از اعضای برجسته سلفی محمد عبدالمقصود می باشند.

ایلاف افزود، این در حالی است که اعضای بارز الازهر مانند علی جمعه مفتی سابق ، احمد عمر هاشم ، عبدالفتاح الشیخ از اعضای هیات عالی علماء و همچنین آمنه نصیر کنار گذاشته شدند.

برخی می گویند که این تصمیم در واکنش به انتخاب نکردن عبدالرحمن البر مفتی ریاست جمهوری صورت گرفته است.

ˈآمنه نصیرˈ عضو سابق شورای عالی در امور اسلامی و استاد فلسفه و عقاید در دانشگاه الازهر به ایلاف گفت : در واقع رییس جمهوری و گروه وی تاکید دارند که اخوانی ها بر همه نهادهای کشور حضور داشته باشند و اکنون نوبت نهادهای دینی در مصر رسیده است و این مساله با تعیین وزیر سلفی در وزارت اوقاف آغاز شد.

وی افزود: اخوانی ها بر این نهاد تسلط یافتند و همچنین دهها تن از اخوانی ها و سلفی ها در پست های ریاستی تعیین شدند.

وی گفت فاجعه بزرگ زمانی به وقوع پیوست که بزرگترین موسسه دینی و فقهی نیز با تعیین 40 شخصیت اخوانی و سلفی در شورای عالی امور اسلامی، اخوانی شد.

نصیر افزود: این در حالی است که برخی از آنان هیچ ربطی به فقه و دین ندارند، برخی اصلا کارشناس نیستند و برخی از افراد برجسته دینی و فقهای بزرگ الازهر هم از کار برکنار شده اند.

وی به خطر حضور شخصیت های سلفی در شورای اسلامی اشاره کرد و گفت که این خطر زمانی مشهود می شود که آنان فتواهای افراطی بدهند و این مساله باعث خواهد شد تفکر شورای عالی امور اسلامی از میانه روی به افراط گرایی کشیده شود.

ˈجمال قطبˈ رییس سابق کمیته فتوا نیز گفت از زمان پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن اخوانی ها به حاکمیت ، آنان همواره سعی کرده اند که الازهر را نیز اخوانی کنند .

وی گفت ما قبلا نیز تاکید کرده ایم که آنان قصد دارند همان طور که نظام سابق به رهبری حسنی مبارک انجام می داد، نهاد دینی در مصر را در خدمت منافع و اهداف سیاسی خود در آورند.

قطب اظهار داشت: سلفی ها هم از سوی دیگر برای سلطه بر نهاد دینی در مصر اصراردارند تا افکار افراطی وفتواهای خود را که هیچ نشانی از میانه روی اسلامی در آن نیست گسترش دهند به همین دلیل الازهر این روزها شاهد مبارزه علیه اخوانی ها و سلفی ها است .

قطب گفت که اخوانی کردن الازهر در آینده بعد از شکست در انتخاب مفتی اخوانی ها محال است.

وی اظهار داشت: شاید شیخ الازهر آینده ، اخوانی باشد ولی ما از علمای الازهر می خواهیم که در این مورد دخالت و از استقلال این نهاد دینی بزرگ دفاع کنند.

محمد البسطویسی عضو مجمع ائمه ، مخالفت این مجمع را با انتخاب وزیر اوقاف از سوی اخوانی ها اعلام کرد و گفت که ما به این مساله اعتراض داریم و اجازه نمی دهیم علمای نهادهای دینی مانند دیگر نهادهای دولتی از کار برکنار شوند.

البسطویسی به ایلاف گفت که مجمع ائمه با تصمیم وزیر اوقاف در تعیین 40 تن از شخصیت های اخوانی و سلفی برای شورای عالی در امور اسلامی و اظهار بی نیازی از یک مرکز مذهبی بزرگ مانند الازهر و انتقام گیری از انتخاب نکردن یک مفتی از سوی اخوانی ها، مخالف است.

ˈمحمد الشحات الجندیˈ رییس سابق شورای عالی در امور اسلامی و عضو عالیرتبه علما نیز نگرانی شدید خود را از آینده نهادهای دینی در مصر به خصوص الازهر و مجتمع تحقیقات اسلامی که از بزرگترین مجتمع های فقهی در جهان اسلام و غرب به شمار می روند؛ اعلام کرد.

الجندی به ایلاف گفت : وضعیت کنونی از وقوع فاجعه ای بزرگ خبر می دهد. این فاجعه با اخوانی کردن شورای عالی در امور اسلامی شروع شد و شخصیت های سلفی افراطی که دارای فتواهای تند و مورد سرزنش همگان بود، انتخاب شدند.

وی گفت که جنگ جدیدی علیه الازهر وجود دارد که علمای این نهاد دینی با کمک مردم مصر بر آن پیروز خواهند شد. شیخ الازهر نیز بر جلوگیری از سلطه حاکمیت و استقلال شیوخ تاکید دارد و این مساله به طور واضع در بند 4 قانن اساسی و قانون الازهر آمده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها