ساعتی متفاوت با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه

اگر رفتنی باشم به دانشگاه برمی‌گردم

علی اکبر صالحی با اشاره به بحث تحریم‌ها، گفت: ما تحریم ها و همچنین این موضوع که از امروز تحریم‌ها نه فقط تشدید نخواهد شد بلکه شاهد رفع تدریجی آن‌ها خواهیم بود را تفأل به خیر می‌دانیم .
کد خبر: ۵۴۶۲۲۳
شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود

وزیر امور خارجه امروز یکشنبه در حاشیه حضور در همایش معاونین و فرماندهان مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیگر از این بیشتر چه کاری می‌توانند انجام دهند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با ابتکار و درایتی که به خرج داده، همه فشارهای وارد شده را دور زده و توانسته از سلبیات بکاهد و به گونه‌ای عمل کند که دشمن خسته شود.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، اگر تا به امروز دشمن 100 دلار برای ایجاد تحریم‌ها علیه ایران هزینه کرده باشد حتی 10 دلار نیز از آن منفعت نبرده است.

وی ادامه داد: به حمدالله تا به امروز جمهوری اسلامی توانسته آثار تحریم‌ها را کاهش دهد به طوری که علیرغم اظهارات قبلی غربی‌ها مبنی بر "وارد کردن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران"، امروزه وضعیت جور دیگری است و آنان به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند.

صالحی، ملت ایران را ملت بزرگی دانست و با بیان اینکه "اقتصاد کشورمان درون‌زاست"، گفت: اقتصاد ایران، مانند اقتصاد آلمان که اقتصادی صادراتی است، نیست و حجم تبادلات اقتصادی ما چیزی در حدود یک تریلیون دلار بر اساس قدرت خرید است.

وی مشکل به وجود آمده در کشور را ناشی از دستیابی به ارز خارجی دانست و افزود: کل ارز خارجی ما از فروش نفت در حدود 100 میلیون دلار بود که حداکثر در مقابل یک تریلیون دلاری که بر اساس قدرت خرید مردم است، 10 درصد را شامل می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان این که توانستیم بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را خنثی کنیم، گفت: کشور ایران دارای 15 همسایه آبی و خاکی است که قطعاً چنین کشوری را به زحمت می‌توان تحریم کرد.

صالحی با اشاره به ایجاد بازارچه‌های مرزی در مناطق مرزی کشور نیز گفت: تعداد این بازارچه‌ها که در سال‌های اخیر ایجاد شده، قابل مقایسه با گذشته نیست.

به گفته وی، وزارت امور خارجه در شورای عالی امنیت ملی، مشغول تنظیم اسنادی است که رسیدگی به امور مرزنشینان و ارائه تسهیلات برای ارتقای زندگی آنان را شامل می‌شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد که آثار ایجابی این اسناد از سال 92 خود را نشان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که رسیدگی به امور کشورهای همسایه از وظایف وزارت امور خارجه است، گفت: سعی می‌کنیم که در آینده نه چندان دور همه مشکلاتی که بین ایران و کشورهای همسایه در موضوعات آبی و خاکی وجود دارد،حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به پدیده قاچاق کالا به خارج از کشور افزود: مشکلاتی که در حوزه ارز پیش آمد، سبب شد که قاچاق کالا به خارج از کشور افزایش یابد که این موضوع نیز رو به حل است.

صالحی با تأکید بر این که باید "به نقطه‌ای برسیم که مرزهای باز و آزادی داشته باشیم"، گفت: در حال حاضر در قرن 21 هستیم و قطعاً نمی‌توان مرزها را مانند قرن 19 و 20 اداره کرد.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، مرزها باید باز باشد و تجارت آزاد در آن صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به همایش "فرماندهان و معاونان مرزبانی استان‌های سراسر کشور"، اظهار کرد: تبادل نظر از این حیث که چگونه می‌توان مرزها را امن‌تر از گذشته کرد، از اهداف این همایش است.

صالحی، "مرزبانی ناجا" را یکی از حلقه‌های وصل وزارت امور خارجه و مجموعه‌ نیروهای مسلح برشمرد و گفت: استوارنامه فرماندهان مرزبانی از سوی وزارت امور خارجه دریافت می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
مسعود استوان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
از اینكه ما هم بدنبال رفع تحریم ها هستیم بسیار خوشحالیم،بهترین خبری كه قبل از عید می شد به مردم داد همین بود.تحریم نباشد قیمت ها پایین می آید.مخصوصا قیمت خودرو؟ های ساخت داخل!
وصفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
بنده از كسانی كه با حفظ عزت ملت ایران برای كاهش تحریم ها تلاش می كنند تشكر میكنم زیرا گرانی كمر بسیاری از مردم راشكسته است
رمضان
Australia
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
ما تا پای جان ازدینمان ووطنمان دفاع می كنیم حتی با شكم گرسنه و تسلیم كفار نمی شویم ما بچه رمضانیم
نامدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
موافقم با مسعود

نیازمندی ها