راه‌اندازی 300 ایستگاه مطالعه در کشور

یک ماه پس از راه‌اندازی 140 ایستگاه مطالعه در 31 استان کشور، این طرح با استقبال مردم مواجه شده و قرار است تعداد این ایستگاه‌ها به عدد 300 افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۵۴۵۳۳۲
راه‌اندازی 300 ایستگاه مطالعه در کشور

به گزارش جام‌جم، راه‌اندازی اولیه این ایستگاه‌های مطالعه در دهه فجر امسال کلید خورد و 14 ایستگاه در تهران ایجاد شد و در دیگر استان‌های کشور هم 126 ایستگاه آغاز به کار کرد.

تشریح جزئیات طرح ایستگاه مطالعه

مجدالدین معلمی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ضرورت تاسیس این ایستگاه‌ها و دلایل راه‌اندازی آن به خبرنگار ما گفت: اکنون 2800 کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد در مقایسه با قبل از انقلاب پنج برابر و نسبت به آغاز دولت نهم دو برابر شده است. با این حال در مقایسه با جمعیت کشور تعداد کتابخانه‌های عمومی بسیار کم است. به همین دلیل طرح ایستگاه‌های مطالعه راه‌اندازی شد.

او گفت: در این طرح ایستگاه مطالعه کتاب در اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ ها و ادارات دولتی قرار می‌گیرد. در مجموع 15 عنوان کتاب در شمارگان یکصد تا 150 هزار نسخه به ایستگاه‌ها داده می‌شود تا در اختیار مردم قرار گیرد. مردم نیز این کتاب‌ها را از ایستگاه‌ها به امانت می‌گیرند و پس از مطالعه به همان ایستگاه یا کتابخانه عمومی منطقه خود بازمی‌گردانند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی درباره عناوین کتاب‌ها گفت: هر عنوان به یک موضوع اختصاص دارد. بر این اساس سه عنوان کتاب به کودکان، دو عنوان به نوجوانان، دو عنوان به بزرگسالان کم‌سواد و نیز عناوینی به تاریخ، داستان و شعر اختصاص دارد.

معلمی افزود: کسانی که مایل باشند کتاب‌های به امانت گرفته را از آن خود کنند می‌توانند با پرداخت 2000 تومان صاحب کتاب شوند.

او با بیان این‌که در این طرح ماهانه دو میلیون شمارگان به مجموع ایستگاه‌ها اضافه می‌شود، گفت: برای پیشبرد این طرح به حمایت خیرین نیاز داریم. جالب است که در طرح ایستگاه‌های مطالعه، خیرین لازم نیست هزینه‌های زیادی متقبل شوند، بلکه با پرداخت مبلغ کمی می‌توانند یکصد کتاب محله خود را خریداری و در این امر خیر شرکت کنند.

به گفته معلمی، این طرح که از شانزدهم بهمن آغاز شده است در 140 ایستگاه در 31 استان کشور فعالیت می‌کند و قرار است تا سه ماه آینده تعداد ایستگاه‌ها به 300 ایستگاه افزایش یابد و پس از آن به عدد هزار ارتقا یابد.

استقبال مسوولان و صاحب‌نظران

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در استان‌های مختلف کشور، علاوه بر مردم با استقبال مسوولان، پژوهشگران و صاحب‌نظران نیز روبه‌رو شده است.

یحیی یثربی، استادفلسفه در این باره گفت: برای ایجاد نیاز به کتاب در جامعه سه چیز لازم است؛ اول این‌که مردم باید برای مطالعه فراغت داشته باشند، دومین مطلب این است که جامعه باید محققان و متفکرانی داشته باشد که در هر زمینه‌ای نوآوری داشته باشند و طرحی نو در افکنند.

مردم کتاب را به خاطر شنیدن حرف جدید می‌خرند و جامعه چشم به راه نگاهی تازه و حرفی نو است، و سوم این‌که جامعه نباید تک فضایی باشد. ما باید فضای نقد و دیالوگ را در متن جامعه رواج دهیم.

قاسم پورحسن، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به بنیادی بودن طرح «ایستگاه مطالعه» گفت: ایستگاه مطالعه طرحی اساسی و بنیادی است. سرمایه‌گذاری برای آن به هیچ عنوان اتلاف هزینه‌ای در بر ندارد. حتی اگر کتاب‌ها به جایگاه بازگردانده نشود چیزی که وارد زندگی مردم شده، کتاب است.

علی بهرامیان، عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ اسلام هم گفت: طرح ایستگاه مطالعه ناشی از یک فکر خوب و خلاق است، چرا که در اماکن عمومی مثل فرودگاه یا راه‌آهن مردم فراغت و وقت آزاد دارند و این امکان برای افراد وجود دارد که از فرصت خود بهینه استفاده کنند.

وی با اشاره به کمبود فضا برای مطالعه گفت: اساسا دسترسی به کتاب در کشور ما با کاستی‌هایی روبه‌روست که ایستگاه مطالعه دسترسی به کتاب را برای افراد کتابخوان تسهیل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها