ثبت ملی لباس‌های محلی آذربایجانی‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان ‌شرقی از ثبت «مهارت دوخت پوشاک و لباس‌های محلی و سنتی آذربایجان شرقی» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: پوشاک بارزترین مشخصه فرهنگی یک قوم است.
کد خبر: ۵۴۴۷۳۴
ثبت ملی لباس‌های محلی آذربایجانی‌ها

تراب محمدی لباس‌های محلی ایلات مشهور آذربایجان ‌شرقی همچون شاهسون و ارسباران را یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی آنها خواند و افزود: مردان ایل پوشاک اختصاصی ندارند، کت و شلوار و کلاه آنان معروف به کپی (کلاه ترک‌داری که نظیر کلاه مردان گیلان است) تشکیل‌دهنده پوشاک مردان شاهسونی است.

وی خاطرنشان کرد: فرم و شکل پوشاک زنانه در مناطق عشایری آذربایجان‌شرقی نیز به اتفاق به شیوه قدیم و شامل پیراهن بلند، دامن چین‌دار بلند و چارقد (روسری بزرگ) است.

محمدی معرفی نکردن و آموزش ندادن دوخت لباس‌های سنتی و محلی به نسل جوان را عاملی برای فراموشی مهارت‌های دوخت این نوع لباس‌ها دانست و گفت: با برچیده شدن لباس‌های محلی، ابزارهای سنتی تولید پارچه از بین رفته یا در حال از بین رفتن است و بسیاری از مشاغل سنتی مربوط به پوشاک همچون جولاباف‌های اسکویی و اسکندانی از بین رفته‌ است.

وی با تاکید بر این که ثبت مهارت دوخت پوشاک محلی آذربایجان ‌شرقی به عنوان میراث معنوی در ترویج این میراث ارزنده کمک بسیاری می‌کند، از ارائه راهکارهایی همچون مستند‌سازی، تحقیق، حمایت، ترویج، ارتقا و احیا برای حفـاظت از این میراث معنوی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.‌ (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها