تأکید مخالفان بر مذاکره با نظام سوریه

ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه در پایان نشست دو روزه خود در قاهره با صدور بیانیه ای موافقت خود را با مذاکره برای ایجاد راه‌حل سیاسی اعلام ،اما در عقب نشینی آشکار اشاره واضحی به لزوم کناره گیری اسد نکردند.
کد خبر: ۵۴۳۲۴۱
تأکید مخالفان بر مذاکره با نظام سوریه

به گزارش پایگاه خبری «رویترز»، اعضای ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه در پی طرح جنجالی «معاذ الخطیب» در قاهره گرد هم آمده بودند تا در مورد این طرح گفت‌وگو کنند.

در این نشست 70 عضو این ائتلاف که از حمایت ترکیه و برخی کشورهای عربی و غربی برخوردار است حضور داشتند، و در جلسه‌ای پرتنش اعضای اسلامگرا و لیبرال ائتلاف انتقادهای شدید به رئیس ائتلاف وارد کردند، آنها به پیشنهاد آمادگی برای مذاکره با حکومت سوریه بدون اهداف و برنامه‌های واضح انتقاد داشتند.

در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که طی آن اعضای ائتلاف موافقت خود را با مذاکره برای ایجاد راه‌حل سیاسی بدون حضور بشار اسد اعلام اما اشاره واضحی به لزوم کناره گیری اسد نکردند.

«عبد الباسط سیدا» عضو دفتر سیاسی ائتلاف معارضان خارج نشین که پیشتر از خطیب به خاطر تصمیم‌های یک طرفه‌اش انتقاد کرده بود تأکید کرد، بیانیه‌ای سیاسی ارائه داده‌ایم که ویژگی‌ها و فاکتورهای گفت‌وگوها را مشخص می‌کند و یکی از مهم ترین بندهای آن لزوم کناره گیری اسد است.

وی افزود:‌ بند مربوط به لزوم حضور آمریکا و روسیه در گفت‌وگو ها را حذف کرده‌ایم و بندی اضافه کرده‌ایم که بر اساس آن پیش از پیشنهاد هرگونه طرحی در مورد سوریه لازم است که با اعضای ائتلاف مشورت شود.

با این وجود شواهد نشان می‌دهد که از میزان شدت موضع ائتلاف کاسته شده زیرا پیشتر ادعا می‌کردند پیش شرط هرگونه مذاکره‌ای کناره گیری اسد از قدرت است.

معاذ الخطیب رئیس ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه ماه گذشته بدون مشورت با اعضای ائتلاف طرح پیشنهادی خود را برای مذاکره با حکومت سوریه اعلام کرده بود که این موضع گیری به شکاف هرچه بیشتر بین مخالفان انجامید.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها