فرنگی‌کار وزن 74 کیلوگرم تیم‌ ملی:

اگر قهرمان نشوم به خودم بدهکار می‌شوم

فرشاد علیزاده در حال حاضر از آماده ترین کشتی‌گیران اردوی تیم ملی کشتی‌فرنگی محسوب می‌شود. دارنده نشان برنز جهانی سال 2009 و دو مدال طلای بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا، قهرمانی در جام‌جهانی کشتی تهران را اولویت ذهنی خود قرار داده است.
کد خبر: ۵۴۲۳۰۶
اگر قهرمان نشوم به خودم بدهکار می‌شوم

در حالی که کشتی ایران تحت تاثیر شوک ناشی از حذف احتمالی از المپیک قرار دارد، علیزاده اعتقاد دارد باید بدون توجه به این موضوع به قهرمانی در جام‌جهانی فکر کرد. گفت‌و‌گوی «جام جم» با این ملی‌پوش با انگیزه کشتی‌فرنگی در ادامه می‌آید.

کشتی‌فرنگی پس از قهرمانی در المپیک به یک قهرمانی دیگر این​بار در جام‌جهانی فکر می‌کند؟

بله، برای ما خیلی بد است که فکر دیگری به غیر از قهرمانی داشته باشیم. الان همه از ما می‌ترسند و مدعی شماره یک جام‌جهانی هستیم. در مجموع، شرایط بسیار خوبی داریم، اما این هم خیلی خوب نیست که انتظارها از تیم ایران بیش از اندازه زیاد شده است. این وضع استرس ما را زیاد می‌کند.

روالی که طی چند ماه گذشته برای رسیدن به جام‌جهانی طی کردید، راضی‌کننده بود؟

بله، اما تنها چیزی که همه کشتی‌گیران را اذیت کرد، اتفاقی بود که همین چند روز پیش افتاد و آن چیزی نبود جز حذف از کشتی المپیک.

این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همه ما ناراحت هستیم، اما به نظر من در آستانه جام‌جهانی اصلا نباید به این موضوع فکر کرد. اگر قرار است درباره این موضوع حرص و جوش بخوریم باید آن را بگذاریم برای بعد از جام‌جهانی؛ چرا که الان باید فقط روی جام‌جهانی تمرکز کنیم. ان‌شاءالله​ این مشکل حل شده و کشتی هرگز از المپیک حذف نمی‌شود.

فکر می‌کنید بتوانید در جام‌جهانی قهرمان شوید؟

اگر نتوانم به این هدف برسم برای همیشه به خودم بدهکار می‌شوم! طی چند ماه اخیر به چیزی جز قهرمانی با تیم ایران در این رقابت‌ها فکر نمی‌کنم و نمی‌خواهم دست خالی از جام‌جهانی بیرون بیایم، آن هم در شرایطی که ما میزبان این دوره از رقابت‌ها هستیم.

رسیدن به این هدف،آن هم در حضور رقبای سرسختی همچون روسیه برای شما آسان است؟

البته که نیست. اصلا قهرمانی برای همین ارزشمند است که ما باید از سد رقبای قدرتمندی همچون روسیه بگذریم. می‌دانم ​ راه بسیار دشواری پیش روی من است، اما می‌خواهم با سربلندی به پایان این راه دشوار برسم.

گفته می‌شود تعدادی از تیم‌ها با جوانگرایی به تهران آمده‌اند. این موضوع چقدر می‌تواند روی عملکرد شما تاثیر بگذارد؟

من که دقیقا اطلاعی ندارم، اما اگر واقعا تیم‌ها با کشتی‌گیران جوانی به تهران آمده باشند همه چیز به نفع ما تمام خواهد شد. با حضور کشتی‌گیران جوان و بی‌تجربه سایر تیم‌ها شانس بیشتری برای موفقیت‌های فردی و تصاحب مقام قهرمانی خواهیم داشت. باید بگویم قهرمانی در حضور تیم‌هایی که قهرمانان جهانی و المپیکی خود را به ایران آورده‌اند، ارزش بسیار بیشتری دارد.

چند ماه است​ برای جام‌جهانی به طور جدی تمرین می‌کنید؟

خیلی وقت است بشخصه برای این رقابت‌ها استارت زده‌ام، اما به طور جدی شاید سه ماه است که تمرین می‌کنم. فکر می‌کنم این تمرینات آن هم به صورت فشرده برای حضور در جام‌جهانی کافی باشد.

در وزن 74 کیلوگرم به غیر از شما چه کشتی‌گیر دیگری حضور دارد؟

هادی علیزاده پورنیا؛ او هم یکی از بهترین کشتی‌گیران خوب این وزن است و می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به غیر از خودتان چه کسانی در تیم کشتی‌فرنگی ایران می‌توانند به موفقیت برسند؟

ما در همه اوزان شانس موفقیت داریم و این‌طور نیست که مثلا وزن 74 کیلوگرم شانس بیشتری نسبت به سنگین وزن‌ها برای کسب مدال داشته باشد. در تک‌تک اوزان می‌توانیم قهرمان شویم.

دلتنگ محمد بنا نشده‌اید؟

چرا، او بهترین مربی کشتی‌فرنگی دنیاست، اما حتی فکر کردن به این موضوع هم می‌تواند تمرکز ما را به هم بزند. آقای بنا نیست و کاری هم از دست ما برنمی‌آید. ما فعلا فقط باید به موفقیت و قهرمانی در جام‌جهانی فکر کنیم.

اوضاع با رسول جزینی چگونه است؟

بسیار خوب، ایشان خیلی زحمت می‌کشند. او به همه ما خیلی اهمیت می‌دهد و دلسوزانه کار می‌کند. با این مربی دلسوز و زحمتکش می‌توانیم به مقام قهرمانی جام‌جهانی کشتی برسیم.

چقدر نسبت به حریفان‌تان در جام‌جهانی کشتی آشنایی دارید؟

آشنایی ما یک چیز کلی است. خود من نمی‌توانم دقیقا وضع فلان کشتی‌گیر روس را ارزیابی کنم یا این‌که درباره یک کشتی‌گیر تیم ملی فرنگی ترکیه دقیقا نظر بدهم، اما به هر صورت می‌دانم حریفان ایران چه میزان قدرت دارند و ما باید در مصاف با این حریفان چه کاری باید انجام بدهیم.

فرشاد علیزاده در صورت قهرمانی در این رقابت‌ها چه دورنمایی را پیش روی خود می‌بیند؟

در این‌صورت در ابتدای راه قرار می‌گیرم. من هنوز آرزوهای زیادی دارم که قهرمانی در المپیک یکی از آنهاست. حتی اگر کشتی از المپیک حذف شود این اتفاق از سال 2020 عملی می‌شود، نه از المپیک 2016. من تا آن زمان این توانایی را دارم که روی تشک بروم و افتخارآفرینی کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها