دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترال:

فیلا کشتی را از اصالت انداخته است

حذف کشتی از المپیک خیانت به ورزش است

صادق گودرزی دارنده نشان نقره رقابت‌های المپیک 2012 لندن یکی از امیدهای اصلی تیم ایران در رقابت‌های جام‌جهانی تهران محسوب می‌شود و خودش نیز چنین نظری دارد.
کد خبر: ۵۴۲۳۱۰
حذف کشتی از المپیک خیانت به ورزش است

این ملی‌پوش وزن 74 کیلوگرم هنوز بابت طلایی که در المپیک از دست داد افسوس می‌خورد و می‌خواهد با قهرمانی در جام‌جهانی تهران به همراه تیم ایران ثابت کند یک کشتی‌گیر همیشه بازنده در فینال‌های مهم کشتی‌آزاد نیست.

او در گفت‌وگو با «جام‌جم» از همه چیز می‌گوید؛ از شرایط کنونی تیم ملی کشتی‌آزاد ایران گرفته تا احتمال طلایی‌شدنش در این رقابت‌ها و البته حذف غم‌انگیز کشتی از بازی‌های المپیک.

در آستانه جام‌جهانی چقدر آماده‌اید؟

چیزی که از دست ما برمی‌آمد انجام دادیم و به وظایف خود عمل کردیم. به غیر از استرس و فشاری که قبل از آغاز رقابت‌هایی همچون جام‌جهانی اجتناب‌ناپذیر است مشکل دیگری نداریم و مهیای حضور در این دوره از رقابت‌ها هستیم. میزان آمادگی که اکنون از آن برخوردار هستم حتی از آمادگی من پیش از آغاز المپیک نیز بیشتر است و به همین دلیل به خودم خیلی امیدوارم.

تیم کشتی‌آزاد ایران برای قهرمانی چقدر شانس دارد؟

ما بخوبی تمرین کرده‌ایم و همان‌طور که گفتم هر آنچه لازم بوده انجام داده‌ایم. تاکید بیش از اندازه روی این‌که ما مدعی قهرمانی هستیم، لازم نیست چرا که این موضوع بدیهی است. ما همیشه مدعی قهرمانی هستیم، البته تنها تیم مدعی نخواهیم بود، چرا که روسیه، آمریکا، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، گرجستان، قزاقستان و ترکیه نیز در جام‌جهانی حضور دارند و با حضور این تیم‌ها که برخی از آنها همچون روسیه و آمریکا همیشه رقیب ایران بوده‌اند، خیلی سخت می‌توان با اطمینان از مقام قهرمانی صحبت کرد. به هر حال ما خوب تمرین کرده‌ایم و آماده رویارویی با هر حریفی هستیم.

این تمرینات خوب می‌تواند خود شما را به مقام قهرمانی برساند؟

من به اندازه قهرمانی هم تمرین نکنم به چیزی به غیر از مدال طلا آن هم به همراه تیم ایران فکر نمی‌کنم، چون این را وظیفه خودم می‌دانم.

چرا گاهی اوقات به این وظیفه خوب عمل نکرده‌اید، مثلا در المپیک به جای مدال نقره می‌توانستید طلا بگیرید؟!

به دلیل اتفاقی که در فینال المپیک افتاد هنوز هم مورد سرزنش قرار می‌گیرم. نمی‌خواهم تحت تاثیر اتفاق‌های گذشته باشم و حالا فقط به دنبال قهرمانی هستم. اگر در المپیک یا در هر مسابقه دیگری به مدال نقره قناعت کردم به این معنا نیست که در رقابت‌های پیش رو هم نمی‌توانم طلا بگیرم. من فقط به مدال طلا فکر می‌کنم و اگر خدای نکرده این اتفاق نیفتد بازهم بی‌انگیزه می‌شوم و به فکر خداحافظی می‌افتم. البته این‌بار همه تلاشم را می‌کنم که قهرمان شوم.

فقط ناکامی در راه کسب مدال طلا در المپیک باعث شد به خداحافظی از کشتی فکر کنید یا این‌که عوامل دیگری هم در این بی‌انگیزگی دخیل بودند؟

من هم مثل همه ورزشکاران دیگری که در آن برهه بنا به دلایلی که بیشتر آن مالی بود، دچار سرخوردگی شده بودند به فکر خداحافظی افتادم، اما دوباره انگیزه خود را بازیافتم. امیدوارم روزی در ورزش ایران شرایطی به وجود بیاید که دیگر هیچ ورزشکاری به علت مشکل مالی به فکر خداحافظی از ورزش قهرمانی نیفتد. آن زمان روحیه من خیلی پایین آمده بود که به فکر خداحافظی از کشتی افتاده بودم.

روحیه شما الان چقدر تغییر کرده است؟

قطعا اگر روحیه من تغییر نمی‌کرد الان جزو ترکیب تیم کشتی‌آزاد ایران به منظور شرکت در جام‌جهانی نبودم. به هر حال همه مشکلات به قوت خود باقی است و ما باید سعی کنیم در هر شرایطی، پایداری خود را نشان بدهیم.

در این جام‌جهانی جدی‌ترین رقیب شما چه کسی می‌تواند باشد؟

همان‌طور که گفتم به غیر از ما تیم‌های روسیه، آمریکا، آذربایجان و... هم در جام حضور دارند که برخی از آنها حریف جدی‌تری برای ما هستند، همانند روسیه و آمریکا. امیدوارم ایران پیروز بزرگ این رقابت باشد. رقیبان ایران هر چقدر هم که سرسخت باشند من به چیزی جز قهرمانی و مدال طلا فکر نمی‌کنم.

هر چند گفته می‌شود حریف آمریکایی‌تان در جام‌جهانی تهران در یک وزن بالاتر کشتی می‌گیرد، تمایلی دارید در فینال باز هم مقابل این کشتی‌گیر که در المپیک شما را شکست داد و به طلا رسید، قرار بگیرید؟

ابتدا باید بگویم این رقابت‌ها به صورت تیمی است و مدال به فرد تعلق نمی‌گیرد. آن کشتی‌گیر آمریکایی واقعا قوی بود. آدم انتقامجویی نیستم، اما در این یک مورد خیلی دلم می‌خواهد دوباره مقابل او قرار بگیرم و با شکست وی انتقام شیرینی از او بگیرم. دیگر اجازه نمی‌دهم من را شکست بدهد. من علاوه بر این‌که تمرینات خوبی پشت سر گذاشته‌ام باتجربه‌تر از گذشته هم شده‌ام تا شانس موفقیتم در هر میدانی بیشتر شود.

از تاثیر غلامرضا محمدی روی تیم ملی بگویید، او تا امروز چقدر تاثیرگذار بوده است؟

آقای محمدی کارش را خوب بلد است. ما مدیون زحمات ایشان و سایر مربیانی که در گذشته در تیم ملی بودند هستیم. زحمات این مربیان را فقط با کسب مدال طلا می‌توان داد نه چیز دیگری.

شرایط هم‌وزن‌های شما در تیم ملی چطور است، آنها هم می‌توانند شانس موفقیت داشته باشند یا این‌که به جای کشتی‌گیر با تجربه‌ای مثل شما به میدان بروند؟

حسن طهماسبی و مصطفی حسین‌خانی از دیگر کشتی‌گیران خوب وزن 74 کیلوگرم هستند که در تمرینات با تمام وجود زحمت می‌کشند و عرق می‌ریزند. آینده بسیار درخشانی در انتظار آنهاست و امیدوارم این فرصت برای درخشش همیشه در اختیار آنها قرار بگیرد.

درباره اتفاقی که کشتی را این روزها به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است صحبت کنیم، حذف احتمالی از رقابت‌های المپیک.

همه ما واقعا ناراحت هستیم و معتقدم حذف کشتی از المپیک خیانت به ورزش است. هنوز نمی‌دانم چطور این مساله باید مطرح شود. المپیک بدون کشتی بخش عمده‌ای از جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد.

اگر این موضوع قطعیت یابد چه آینده‌ای در انتظار کشتی خواهد بود؟

کشتی با این اتفاق شوم ضربه‌های شدیدی می‌خورد. مسلما المپیکی نبودن کشتی را به انزوا و عزلت می‌برد و همه گذشته درخشان ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. جامعه کشتی دنیا باید با تمام توان در مقابل این تصمیم غیرمنطقی بایستند و نگذارند این اتفاق بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها