هنگام گردش رخ داد

کشف سفیر سوئیس در خوسف

گزارش

شکوفایی اقتصاد خراسان جنوبی با گل نرگس

این روزها بسیاری از دشت‌های خراسان جنوبی بویژه دشت‌های خوسف را نرگس‌زارهایی پوشانده که فصل برداشت آنها فرارسیده و عطر و زیبایی بی‌نظیری را به این سرزمین کویری بخشیده، این در حالی است که گل نرگس به عنوان پنجمین محصول صادراتی خراسان جنوبی، نیازمند توجه و حمایت جدی است تا بتواند عاملی برای شکوفایی اقتصادی این استان کویری باشد.
کد خبر: ۵۴۱۷۴۴

یک کشاورز خوسفی با بیان این‌که بیشتر مسئولان هیچ کدام از خواص گل نرگس را نمی‌شناسند، به مهر گفت: به همین دلیل هیچ حمایتی از کاشت گل نرگس صورت نمی‌گیرد.

احمد ملکی با بیان این که کشاورزان با وجود آشنایی با خواص گل نرگس به دلیل بروز مشکلات مالی حاضر نیستند حجم انبوهی از زمین خود را به زیر کشت این محصول ببرند، افزود: به دلیل وضع اقلیمی مناسب شهر خوسف برای رویش طبیعی این گیاه، این شهر به دیار گل‌های نرگس شهرت دارد، ولی به دلیل حمایت‌نکردن و خرید کلی این محصول، کشاورزان بیشتر به جنبه تزئینی این گل توجه می‌کنند و کاشت انبوهی در مزارع منطقه صورت نمی‌گیرد.

در همین حال مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف، سطح زیر کشت گل نرگس در این شهرستان را 9 هکتار اعلام کرد و گفت: بیشتر گل نرگس در شهر خوسف و روستاهای تقاب و معصوم‌آباد تولید می‌شود که با توجه به این که امسال تولید گل نرگس نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، پیش‌بینی می‌شود 9 میلیون شاخه گل نرگس تولید شود.

مهدی سورگی ارزش گل نرگس تولیدی در خوسف سال جاری را 850 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: حدود 40 درصد این تولیدات به تهران صادر می‌شود و بقیه در داخل استان مصرف می‌شود. به گفته سورگی؛ 700 بهره‌بردار در شهرستان خوسف در زمینه تولید گل نرگس فعالیت می‌کنند.

جشنواره گل نرگس؛ سال آینده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان این که شهرستان شدن خوسف باعث معرفی هرچه بیشتر محصولات این منطقه می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت موافقت استان، سال آینده جشنواره گل نرگس در این شهرستان برگزار خواهد شد. وی همچنین بر پیگیری راه‌اندازی تشکل گل نرگس قول مساعد داد و یادآور شد: تلاش می‌شود بیمه نرگس‌کاران از طریق شرکت بیمه محصولات کشاورزی پیگیری شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که برای راه‌اندازی تشکل گل نرگس تاکنون سه جلسه برگزار شده است،‌ گفت: اکنون باید نرگس‌کاران برای راه‌اندازی این تشکل همت کنند. سید ابوالقاسم عطا حسینی با اشاره به این که نوسان قیمت گل نرگس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی باغداران است، افزود: در شهرستان‌های فردوس، بشرویه و قاین نیز با ایجاد مزارع الگویی و تامین پیاز نرگس، مزارع گل نرگس راه‌اندازی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها