از 3 روز پیش تاکنون قیمت سکه 80 هزار تومان و قیمت دلار 120 تومان کاهش یافته است

تداوم کاهش قیمت ارز و سکه در بازار

با گذشت سه روز از اعلام طرح پیش‌فروش سکه و تزریق دلار به بازار از سوی بانک مرکزی، قیمت این کالاها در بازار روندی نزولی را طی کرده است.
کد خبر: ۵۴۰۶۹۳

به گزارش خبرنگار ما، با وجود انتشار اخبار غیررسمی در اواخر هفته گذشته مبنی بر قصد بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه با هدف کاهش قیمت‌ها در بازار و جمع‌آوری نقدینگی در شب‌عید، این اخبار سه روز پیش یعنی در دوشنبه هفته جاری رسمیت و قطعیت یافت. محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در این روز اعلام کرد که بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه و ارز برنامه جدیدی دارد. وی به طور مشخص و با جزئیات کامل برنامه پیش‌فروش سکه را از اول اسفند به قیمت پایه یک میلیون تومان برای موعد تحویل شش ماهه اعلام کرد. با این حال وی برنامه‌های کنترل قیمت ارز را به طور کلی‌تر مورد اشاره قرار دارد و اظهار کرد که بانک مرکزی ارز به بازار تزریق می‌کند و از طریق پرتال ارزی و با تخصیص کد رهگیری به تمامی نیازهای متقاضیان ارز پاسخ خواهد داد.

بهمنی همچنین برخی اقدامات قهری برای مبارزه با معاملات غیررسمی ارز ـ از جمله ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری ارز ـ را مورد اشاره قرار داد که ظاهرا قرار است در قالب طرح در حال بررسی مجلس با عنوان مبارزه با اخلالگران ارزی مطرح شود. به دنبال انتشار گسترده این اظهارات بازار غیررسمی ارز و طلا واکنش کاهش قیمتی از خود نشان داد که این واکنش تا دیروز ادامه داشت. به گفته فعالان بازار، اگر اوضاع به همین منوال فعلی باشد، احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده نیز وجود خواهد داشت.

کاهش قیمت سکه‌ و طلا

بررسی خبرنگار ما روی منحنی قیمت‌های سکه و طلا در سه روز گذشته نشان از کاهش قیمت‌ها دارد، به طوری که از روز دوشنبه هفته جاری تا دیروز قیمت انواع سکه بین 30 تا 80 هزار تومان کاهش یافته است که این مقدار کاهش قابل اعتناست. هر چند که چنین ارقام کاهشی در برابر افزایش قیمت‌های پرشتاب چند ماه گذشته اندک به نظر می‌رسد. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) با 80 هزار تومان کاهش از یک میلیون و 490 هزار تومان در روز دوشنبه بیست و سوم بهمن به یک میلیون و 410 هزار تومان تا عصر دیروز رسید. به همین ترتیب قیمت نیم سکه با 40 هزار تومان کاهش از 760 به 720 هزار تومان و ربع سکه با 46 هزار تومان کاهش از 468 به 420 هزار تومان تنزل کرد. قیمت هر قطعه سکه یک‌گرمی نیز از 330 به 300 هزار تومان رسید و 30 هزار تومان کاهش را شاهد بود.

این گزارش می‌افزاید: قیمت هر گرم طلای 18 عیار (بدون اجرت ساخت) نیز کاهش نسبتا درخور اعتنایی را تجربه کرد. طلا در دوشنبه هفته جاری حدود 149 هزار تومان بود که عصر دیروز با 7000 تومان کاهش به حدود 142 هزار تومان رسید.

در همین حال فعالان بازار سکه معتقدند با آغاز پیش‌فروش سکه در اول اسفند، قیمت‌ها روند کاهشی بیشتری را خواهد داشت. یکی از این فعالان در خیابان فردوسی تهران به خبرنگار ما گفت: اگر التهاب قیمت ارز داخلی نبود، قیمت سکه و طلا باید کاهش بیشتری را شاهد می‌بود. قیمت اونس جهانی دهم بهمن حدود 1660 دلار بود که تازه با کاهش 15دلاری روزهای اخیر به 1652 دلار رسیده است.

وی افزود: ماجرای قیمت سکه و طلا با ارز تفاوت دارد. بازار از این نکته مطمئن است که ذخایر طلای بانک مرکزی غنی و فراوان بوده و امکان تبدیل فوری آن به سکه و عرضه به بازار وجود دارد؛ بنابراین معامله‌گران چندان روی قیمت سکه ریسک نمی‌کنند، اما ماجرا درباره دلار متفاوت است.

وی نتیجه گرفت به این ترتیب با همزمانی کاهش 15دلاری قیمت اونس طلا در سه روز گذشته که از 1667دلار به 1652 دلار در روز گذشته تنزل کرده و جدیت بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها بیش از پیش کاهش یابد و به حدود 2/1 میلیون تومان برسد.

قیمت دلار

از سوی دیگر تحت‌تاثیر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه دلار به بازار، قیمت این ارز نیز روند کاهشی به خود گرفته است، اما این کاهش نیز در مقابل افزایش‌های متعدد قیمت این ارز، قابل توجه به شمار نمی‌رود. قیمت دلار دوشنبه هفته جاری در بازار غیررسمی حدود 3800 تومان بود که یورو با حدود 120 تومان کاهش به 3680 تومان رسیده است.

به همین ترتیب قیمت یورو نیز با حدود 150 تومان کاهش از بالای 5000 تومان و قیمت 5130 تومانی به 4980 تومان سقوط کرد. فعالان بازار ارز در پاسخ به وضع قیمت‌ها در روزهای آینده، چشم‌انداز را نامشخص و منوط به عملی شدن وعده‌های بانک مرکزی مبنی بر تزریق ارز به بازار عنوان کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها