کبودوال؛ شرمنده گردشگران

صدای پای بهار به گوش می رسد و خزه ای ترین آبشار جهان که بر اثر سیل خزه هایش از بین رفته، در ماههای گذشته نتوانسته میزبان طبیعت گردان باشد و هنوز برای استقبال از مهمانان نوروزی اش مهیا نشده است.
کد خبر: ۵۴۰۰۴۲
کبودوال؛ شرمنده گردشگران

سیل تیرماه سالجاری در گلستان به آبشار تمام خزه ای جهان نیز خسارتهایی وارد کرد و مشکلاتی را در این منطقه نیز بوجود آورد.

ریزش بخشی از خزه ها، تخریب پل و مسیر دسترسی و آبشار از جمله خسارتهایی بود که حادثه سیل در آبشار کبودوال برجای گذاشته است.

کمتر از 40 روز دیگر تا عید نوروز باقی مانده است و آبشار کبودوال که هرساله میزبان مسافران و طبیعت گردان از مناطق مختلف کشور و جهان بوده، هنور برای بهار طبیعت و استقبال از مهمانانش آماده سازی نشده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس با اشاره به تذکر به مسئولان ذیربط در زمینه بازسازی آبشار تمام خزه ای جهان گفت: با توجه به اینکه آبشار تمام خزه ای جهان در این شهرستان بر اثر سیل دچار تخریبهایی شده، از شهریورماه تاکنون نسبت به مرمت آن اقدام نشده است.

"رحمت الله نوروزی"افزود: با مسئولان میراث فرهنگی کشور نیز در این زمینه رایزنی و پیگیریهای لازم صورت گرفته و از کندی روند بازسازی انتقاد شده است.

ضرورت تسریع در روند بازسازی

وی با اشاره به ماه پایانی سال عنوان کرد: با توجه به اینکه گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور به این آبشار می آیند نیاز است تا نسبت به بازسازی آن اقدام سریع صورت گیرد.

نوروزی گفت: روند بازسازی و مرمت آبشار تمام خزه ای جهان ضعیف است و بخشی از مشکلات ناشی از اعتبارات بوده و بخشی نیز به  کندی عملیات اجرایی بر می گردد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس درباره اعتبار مصوب برای بازسازی آبشار کبودوال گفت: وعده ای که مسئولان میراث فرهنگی کشور در این زمینه داده اند، پنج میلیارد ریال است .

وی اظهار داشت: بخشی از کار مرمت باید از طریق آب منطقه ای و بخشی نیز از  طرف میراث فرهنگی صورت گیرد و مقدمات کار انجام شده است.

کبودوال تا پایان سال مرمت می شود

در عین حال سرپرست میراث فرهنگی علی آبادکتول نیز در پیگیری خبرنگار مهر درباره اینکه بازسازی و مرمت آبشار تمام خزه ای جهان چه زماین به پایان می رسد گفت: تاکنون جلسات مختلفی با دستگاههای ذیربط در این زمینه شتکیل شده است.

"یاسر قندهاری" افزود: برای بازسازی این آبشار مقر شد 1.5 میلیارد ریال از سوی ستاد بحران تخصیص داده شود و 2.5 میلیارد ریال نیز از آب منطقه ای اعتبار تخصیص داده شود.

وی اظهار داشت: رد جلسه آخری که در این زمینه برگزار شد، مقرر شد با برگزاری مناقصه نسبت به شناسایی پیمانکار اقدام شود و اگر مشکلی پیش نیاید پیمانکار برای بازسازی و مرمت اقدام خواهد کرد.

وی درباره زمان تکمیل مرمت پروژه یادآورشد: انشاء الله تا پایان سالجاری کار بازسازی آبشار به پایان خواهد رسید و درتلاشیم تا شرایطی ایجاد شود تا برای مسافران نوروزی که به آبشار می روند، مشکلی ایجاد نشود.

قندهاری عنوان کرد: دو پل مسیر آبشار بر اثر حادثه سیل تخریب شده و مسیر پل اول تا دوم نیز حدود 50 تا 60 درصد تخریب شده است.

آبشار کبودوال ثبت ملی می شود

سرپرست میراث فرهنگی علی آبادکتول اظهار داشت: قرار شد میراث فرهنگی نسبت به ساخت دو پل تخریب شده اقدام کند و آب منطقه ای نیز مسیر تخریب شده را مرمت کند.

وی عنوان کرد: مسیر آب آبشار تغییر داده شده و درتلاش هستیم تا آبشار طبیعی کبودوال را جزو آثار طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانیم و مقدمات کار انجام شده است.

این وعده مسئولان درحالی است که تا عید نوروز و بهار طبیعت فرصت چندانی باقی نمانده و مسافران زیادی آرزوی بازدید از آبشار کبودوال به استان سفر خواهند کرد.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترین آبشارتمام خزه ای جهان است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها