رخت نو بر تن آبشار تمام خزه ای جهان

آبشار تمام خزه ای جهان با مرمت و بهسازی، رختی نو به تن کرد و برای گردشگران تابستانه گلستان مهیا شد و طبعیت گردان را دوباره به خود می خواند.
کد خبر: ۵۷۴۴۸۳
رخت نو بر تن آبشار تمام خزه ای جهان

تیرماه سال قبل بود که وقوع سیلی سنگین و مخرب سبب شد تا بخش های مختلفی از گلستان از جمله آبشار تمام خزه ای جهان دچار آسیب شود.

این سیل سبب ریزش خزه های آبشار کبودوال، تخریب مسیر دسترسی و خرابی دو پل مسیر شد که با گذشت حدود یکسال این آبشار برای مسافران گلستان آماده شده است.

مرمت و بازسازی کبودوال

یاسر قندهاری رئیس میراث فرهنگی علی آبادکتول از پایان مرمت آبشار تمام خزه ای جهان در شهرستان خبر داد.
 
وی هزینه مرمت و بازسازی آبشار تمام خزه ای را دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این آبشار برای حضور و بازدید گردشگران و طبیعت گردان آماده است.
 
قندهاری اظهارداشت: دو پلی که بر اثر سیل تخریب شده بود، بازسازی و مسیر دسترسی نیز مرمت شده است.
 
وی عنوان کرد: بخشی از خزه های آبشار کبودوال نیز که دچار ریزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رویش کرده است.
 
قندهاری با بیان اینکه آبشار کبودوال کامل بهسازی و مرمت شده است، عنوان کرد: مشکلی برای حضور گردشگران در این منطقه وجود ندارد.
 
رئیس میراث فرهنگی علی آبادکتول، ثبت ملی آبشار کبودوال را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: پیشنهاد ثبت ملی از اثر از سوی معاونت میراث فرهنگی شده است و کارها در حال انجام است.

بازدید 50 هزار گردشگر نوروزی از کبودوال


وی افزود: در نوروز امسال بیش از 50 هزار مسافر از بدوال دیدن کردند که پیش بینی می شود این میزان تابستان امسال بیشتر شود.
 
قندهاری اضافه کرد: با شروع تعطیلات تابستانه و در روزهای اول نیز شاهد حضور مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور از آبشار کبودوال هستیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از پیشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علی آباد گلستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

قربان عباسی با اعلام این خبر، افزود: اداره کل میراث فرهنگی گلستان در راستای ثبت میراث طبیعی این استان و در جریان اجلاس آتی شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار در استان البرز، سه اثر طبیعی شامل دو آبشار شیرآباد و کبودوال و چنار قدیمی شهر گرگان را برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد داده است.
 
وی اضافه کرد: آبشار کبودوال که در پنج کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد این استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌ای جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبیعی نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد است و حتی در آینده ثبت جهانی آن نیز دور از دسترس نخواهد بود.
 
آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترین آبشارتمام خزه ای جهان است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.
 
علی آبادکتول به دلیل داشتن آبشارهای رویایی و بزرگترین آبشار خزه ای جهان، بهشتی برای گردشگران و طبیعت گردان است.
 
احداث سنگفرش مسیر ‎دسترسی، احداث پل سنگی ‏و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچیق ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات ‏است.
 
«کتول» از دو واژه ‎اوستایی «کته» و «اول» تشکیل شده که «کته» ‏به معنای جا و مکان و «اول» به معنای‎ ‎شیب، دره و گودال است و ‏‏«کتول» هم به مجموعه آبادی هایی گفته می شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها